Hoi, Ik ben nu 32 weken zwanger van ons 3e kindje. De eerste 2 lagen rond deze tijd al met het hoofd naar beneden in m'n bekken. Deze ligt al sinds ze kunnen voelen hoe ze ligt met haar hoofd omhoog. Met 34 weken heb ik de liggingsecho en mocht ze in stuit blijven liggen dan gaan we voor een uitwendige versie (wanneer precies weet ik niet). Stel dat de versie niet lukt of ze draait later alsnog terug, dan wordt het de keuze of ik in stuit wil bevallen of een keizersnee. Als je het me nu vraagt ga ik liever voor een stuitbevalling, keizersnee lijkt me niks. Eerste twee bevallingen verliepen zo soepel, dat ik het (denk ik) wel aandurf. Wie heeft er ervaring met een stuitbevalling? Wat zouden jullie doen en waarom? Ik weet dat alles nog mogelijk is, maar ik bereid me graag goed voor. Word er toch wel een beetje zenuwachtig van, vooral omdat ik denk dat ook deze te vroeg komt.
Ik heb geen ervaring maar zou ook voor stuitbevalling gaan. Je hebt al twee kindjes gekregen dus de gang is meer vrij. Ik zou het verder goed overleggen met je gyn en zijn advies opvolgen. Het moet natuurlijk wel een 'goede' stuit zijn. Onze vierde is geboren via een keizersnede (na drie gewone bevallingen). Het viel me enorm tegen. Succes met de overweging! Ik duim dat je kleine nog draait!
Geen ervaring met een stuitbevalling. Wel keizersnee door stuit. Ik heb daarvoor gekozen omdat het mijn 1e kindje was en qua ligging het risico bij een keizersnee voor de baby het kleinste was (Voor mij groter). Bij de tweede geen stuitligging maar uiteindelijk wel een spoedkeizernsee. Het ligt eraan hoe je er zelf instaat, ik vond de spoedkeizersnee niet veel meer bijzonder dan een gewone maar vond het zeker de moeiete waard om het zelf geprobeerd te hebben. Daarbij, jij het al twee natuurlijke bevallinge gehad, dat had ik niet en ik wou dat heel graag meemaken. Bij een derde en twee voorspoedige bevallingen zou ik voor een stuitbevalling gaan. Laat je goed adviseren want het ligt er maar net aan hoe je kindje precies ligt.Succes ermee, het is echt een lastige keuze!
Nog gefeliciteerd, zie dat je nog niet zo lang geleden een dochter hebt gekregen. Je verwacht idd niet dat je na 3 "gewone" bevallingen alsnog een keizersnee krijgt. Wel alles goed na de vroege geboorte?
Ik vind het inderdaad een lastige keuze. Ik weet ook niet precies waarom ik zo bang ben voor een keizersnee. Natuurlijk laat ik me goed adviseren en wil ik niet onnodige risico's nemen.
Allebei mijn keizersnedes zijn heel erg meegevallen, vrijwel geen pijn, en snel weer op de been. Wel hulp inschakelen waar nodig de eerste weken... Maar volgende keer (als het zo mag zijn) krijg ik weer een keizersnee en daar teken ik voor na een heftig aantal uren weeën vorige keer
Ja mijn eerste is instuit geboren. Draaipoging mocht niet baten. Hier heel positief ervaring met stuitbevalling. Nu ging m'n bevalling ook erg snel, dus dat is ook een voordeel. Wat ze doen is de kleine niet vastpakken als de billen zijn geboren ivm ademprikkel die ze kunnen krijgen van de kou. Maar vlak na de billen was het hoofdje Er ook en werd ze gelijk bij me gelegd. Kreeg wel standaard een knip, maar heb ik helemaal geen last van gehad. Bij deze zwangerschap ligt de kleine ook nog in stuit. Woensdag een draaipoging, mocht die weer niet lukken, gaan we weer voor een natuurlijke stuitbevalling. wil zelf absoluut geen keizersnee tenzij de gezondheid van de kleine ernstig in gevaar is.. Vertrouw op m'n eigen lichaam en m'n lichaam kan het aan.. Mocht je nog meer gerichte vragen over stuitbevalling hebben, laat maar weten!
Mijn zoontje lag ook in stuit en wij hebben bewust gekozen voor een keizersnede (waar ik lichamelijk ook snel van hersteld ben). Wij wilden geen enkel, of een zo klein mogelijk risico voor onze zoon... Ik vond het persoonlijk een hele nare gedachte dat het hoofdje er als laatste uit zou komen.
Ik vroeg me inderdaad wel af wat te doen als je bijv ineens geen persweeën meer hebt en het hoofdje moet nog.
Je hebt al twee vlotte bevallingen gehad dus is er geen reden om op voorhand een keizersnede te kiezen. Meestal hebben gyneacologen dan ook voorkeur voor een stuitbevalling. Maar het hangt af van het geschatte gewicht van de baby. Als het kindje erg groot is kiezen ze vaak voor een keizersnede. Ik zou wel heel nadrukkelijk een gynaecoloog vragen die ervaring heeft met stuitbevallingen. Niet iedere gyneacoloog heeft daar ervaring mee omdat er tegenwoordig vaak voor een sectio wordt gekozen. Maar jouw voorgeschiedenis pleit voor een natuurlijke bevalling. Ik heb drie keizersnedes gehad. 2 spoed en de derde gepland. Ik had de wereld er voor over gehad om natuurlijk te bevallen. Ik had grote babies en waarschijnlijk een staartbotje wat naar binnen is gegroeid waardoor de babies de bocht niet konden nemen bij de uitdrijving. Ik heb geen positieve ervaringen met een keizersnede. Vond het verschrikkelijk. Vooral het herstel. Laat je goed informeren over de kunde van de gyneacoloog.
Ik kan er zelf niet over meepraten, maar kan wel zeggen dat ikzelf (wel als 3e kind) ook in stuit lag. Ik ben in het ziekenhuis geboren, in 4 persweeën. Dus een stuitbevalling hoeft niet per se een keizersnee te worden Maar weet niet wat ik, na bevalling van een sterrenkijker waarbij het handje dwars lag, zou kiezen als onze baby in stuit zou liggen..
Hier een ks door stuitligging. Ik mocht wel een stuitbevalling doen maar dan wel in een academisch ziekenhuis ivm eerste kindje, strakke buikspieren, vast onder m'n ribben (mislukte versie) en niet ingedaald. Toch gekozen voor ks en ik vond het een fijne ervaring. Weinig pijn en na 24 uur weer uit bed, na een week deed ik alles weer en na 5 weken stond ik weer op het voetbalveld! Ik heb zeker niet het idee dat ik iets gemist heb of dat mijn lichaam zogenaamd 'gefaald' zou hebben. Uiteindelijk had het op het laatste moment toch niet gemogen omdat ze met haar voeten naar beneden lag. Dus ik was erg blij dat ik me er niet op had voorbereid, het lijkt me erg deprimerend en stressvol om je hele mind-set op het laatste moment om te moeten gooien.. Ligt de volgende weer verkeerd dan doen we het weer zo
Vanaf de eerste keer meewerken tot de geboorte zat totaal 15 minuten bij mij. Ging dus onwijs snel. Toen het lichaampje geboren was, hebben ze me een beetje in m'n buik geduwd en toen kwam gelijk het hoofdje. Heb van het duwen ook amper iets gevoeld. Was gewoon druk bezig m'n kindje eruit te persen. Vond het persen eerlijk gezegd makkelijker dan ik dacht.. M'n weeën waren erger..
Na een keizersnede ben je toch minder mobiel. Het schijnt toch wel een flinke operatie te zijn. Laat je goed inlichten door de gyn en volg zijn advies! Sterkte
Dat hebben ze mij wel verteld in het ziekenhuis. De gyn heeft mij ook verteld dat een een stuitbevalling heel soepel moet verlopen. Als dat niet het geval zou zijn, zou er meteen een ks uitgevoerd worden.
Ze hadden mij niks over die knip gezegd, totdat ik mocht persen en de Gynecoloog kwam. Had het zelf amper door. Was veelste druk met persen. Heb erna ook weinig last van gehad. Had eerder last van een inwendig scheurtje wat ze niet konden hechtte. Maar paar dagen paracetamol en arnica pilletjes en was ook over.
Vandaag de liggingsecho gehad en ze ligt nu voor het eerst wel goed. Toch wel fijn om te weten dat ik normaal kan gaan bevallen.