Geplande keizersnee of afwachten bij dwarsligger?

Discussie in 'De bevalling' gestart door lotsoflove, 29 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lotsoflove

lotsoflove Actief lid

20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Ben bijna 38 wk zwanger van mijn tweede en mijn kleine ligt overdwars in mijn baarmoeder. Nu staat er een keizersnee gepland bij 39 wk. Ik twijfel of dat wel de beste optie is. Gisternacht ging de kleine nog mijn hele buik door, dus ruimte om te draaien is er nog genoeg. Er is al een uitwendige versie gedaan maar toen schoot hij direct weer terug. Zou ik niet beter kunnen afwachten tot de bevalling spontaan begint en dan hopen dat hij alsnog goed indaalt?
    Wie heeft hier ook ervaring mee of gewoon een mening over?

2. Bintje83

Bintje83 Niet meer actief

Hi,

Geen ervaring maar laatst wel gelezen dat ze je ook kunnen inleiden. En dan een versie doen en meteen daarna je vliezen breken zodat hij/zij kan indalen. Misschien dat iets om te bespreken met de gyn?

Gr. Sabine

3. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi!

Ik ben in verwachting van een tweeling en 1 daarvan ligt ook steeds anders. Ik heb (oa op dit forum & ervaringen van bekenden) me goed verdiept in een KS. Ik zelf heb daar een beter gevoel bij. Geen polonaise, stress, paniek of een spoedKS. De ervaringen die ik lees zijn veelal positief over een KS. Het is denk ik belangrijk om te zorgen voor voldoende hulp, en rekening houden met een buikwond na een KS.
    Mijn mening is dat het me persoonlijk meer rust geeft om het via een KS te doen. Het lijkt me heel eng, en het is niet iets waar ik naar uit kijk. Belangrijkste is dat de baby's "veilig" geboren worden.
    Misschien is mijn situatie even wat anders omdat ik een tweeling verwacht en jij een eenling, maar misschien kan je er iets mee. Succes lig! :)

4. lotsoflove

lotsoflove Actief lid

20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    @Bintje83, Een versie doen en inleiden doe ik ook liever niet omdat het dan nog niet spontaan op gang komt. Dan zou ik eerder voor een keizersnee gaan denk ik. Geen vertrouwen dat het dan wel goed blijft liggen...

@twinena, knap en fijn dat je toch rust kan vinden bij je keuze! Ik zie niet eens zo zeer op tegen de keizersnee zelf en het herstel, maar meer tegen het hele onnatuurlijke gebeuren. Terwijl je ook regelmatig verhalen leest over baby's die op het laatste moment gewoon alsnog goed draaien. Ben met bang dat we die keizersnee straks stiekem voor niks doen...

5. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gewoon goed overleggen wat er mogelijk is en welke risico's het met zich meebrengt. Wellicht kan je op basis daarvan de juiste keus maken.
    Is het je eerste kindje?

6. Twinena

Twinena Lid

6 mrt 2016
    78
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh ik lees dat het je 2e is. Sja.. Blijven lastige keuzes. Wel eens gehoord van de natuurlijke KS?

7. jolien 1986

jolien 1986 Niet meer actief

Mijn broertje was dwarsligger en is 1 dag voor de bevalling nog zelf gedraaid bij mijn moeder. Met voldoende vruchtwater kan dat wel.

Tip voor aantal weken na de geboorte. Laat wel de heupjes nakijken op heupdysplasie.

Ik vond persoonlijk ks erg tegenvallen. Misschien ook omdat ik niet de tijd had om te herstellen. Het gaf me wel rust dat het gepland was ipv spoed.
    Maar zat wel in spoed programma even tussendoor.

S ochtends 7:30 melden en met pech ben je 15:00 (al die tijd niks eten en drinken ) pas aan de beurt. Ik had geluk en mocht om 10:00. Als het mogelijk is zou ik tijd plannen /afspreken dat geeft iets meer rust.

8. lotsoflove

lotsoflove Actief lid

20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    @twinena, bij een geplande ks wordt het idd een natuurlijke. Dat is gelijk het voordeel van de geplande ks.

@jolien, bedankt voor de tip vwb heupdysplasie. Daar zijn we al extra alert op ivm erfelijke aanleg. En het verhaal zoals bij je moeder hoor ik dus heel vaak. Dat maakt ook dat ik steeds meer neig naar afwachten of het misschien toch nog draait en dan spontaan beginnen aan de bevalling...

9. HP12

HP12 Actief lid

17 sep 2015
    388
    0
    0
    Mijn zoontje lag in stuit (maar die heeft dat maanden volgehouden) en is gehaald met een geplande keizersnede. Het voordeel is dan wel dat alles heel rustig kan gaan, terwijl als je kindje spontaan komt en het gaat niet goed, er wellicht direct een spoedkeizersnede plaats kan vinden, met alle toeters en bellen eromheen.
    Mochten je vliezen breken, dan is de kleine ook nog niet ingedaald wat ook niet geheel zonder risico is. Ik begrijp je gevoel, maar ik zou ook de eventuele risico's nog eens bespreken met de gyn.

Overigens was ik er destijds van overtuigd dat meneertje in stuit zou blijven liggen, dus mijn gevoel was daarmee wel heel anders toen.

10. Elf84

Elf84 Niet meer actief

Ik zou bij een dwarsligger voor een geplande ks gaan.

Ben zelf natuurlijk bevallen (spontaan) van een stuitliggertje; lag al vanaf week 24 in die positie. En ik heb veel geluk gehad dat ze tijdens de weeën zodanig is gaan liggen dat ik natuurlijk kon bevallen. Het ging ook te snel, ik ben sneller bevallen dan dat het OK-team paraat kon staan.
    Maar ik had de geplande ks al staan met 39 weken, omdat ik het risico niet durfde te nemen. De draaipoging was mislukt en door de bekende nadelen van een natuurlijke stuitbevalling.

Afwachten kan natuurlijk ook betekenen dat 'ie in stuit gaat liggen. Zou je dat wel zien zitten?
    Ik zou in ieder geval heel goed overleggen met de gyn.

11. silvana81

silvana81 Fanatiek lid

12 feb 2007
    2.777
    17
    38
    administratie
    Diemen
    Hier ook een dwarsligger, woensdag afspraak in het ziekenhuis.
    Zou vanwege vorige bevalling/keizersnede nu weer een keizersnede krijgen dus dat hij dwars ligt maakt mij niet uit.

Vondt het herstel na keizersnede goed verlopen met 10 dagen liep ik buiten achter de wagen.

12. lotsoflove

lotsoflove Actief lid

20 dec 2012
    329
    157
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Goed overleg met de gyn is ook mijn volgende stap. Ik weet ook niet goed waarom ik blijf nadenken over een spontane bevalling. Die keizersnee voelt gewoon niet goed. Terwijl ik echt niet op zie tegen de ingreep of het herstel. Ben bij de eerste op de ok gehecht ivm totaal ruptuur en had echt geen rooskleurige bevalling. Maar desondanks wil ik het zo graag zo natuurlijk mogelijk laten gaan. Stom hè...

Deel Deze Pagina