Keizersnede vs stuitbevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door debke83, 17 mrt 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Hier gisteren op controle geweest bij gynaecoloog.
    Eerst een echo gehad en meneer ligt nog steeds met het hoodje boven, dus hij zal niet meer zo snel zelf gaan draaien.Hij ligt in ee onvolkomen stuit dus met de billen omlaag en de beentjes rechts.

Het gewicht wordt geschat op 2400 gram, weer een kleine dus!
    Verder zag het er allemaal heel goed uit gelukkig!
    Een versie willen we niet dus toen kwamen we bij de gyn, die toch begon over de versie maar gelukkig heeft ie er niet lang over doorgezeurd!
    Toen hij ging voelen bleek de kleine al met de billen ingedaald te liggen.
    Toen kwam de vraag wat we wilde...een stuitbevalling of een keizersnede.
    Eigenlijk hadden we net zelf besloten voor een keizersnede te gaan, maar de gyn was erg positief over een stuitbevalling omdat de kleine:
    - Ingedaald is
    - Zo klein is
    - In de meest gunstige stuitligging ligt
    - Het mijn tweede wordt
    - Dat mijn vorige bevalling zo snel en goed verlopen is
    We hebben nu tot volgende week dinsdag om te besluiten.
    Heb ook even met de verloskundige gebeld, en die zei precies hetzelfde en was ook heel positief.
    Dus nu is de twijfel weer toegeslagen... en denk ik er toch over om vaginaal te gaan bevallen. Vind het zo moeilijk!!!

2. Hester

Hester Niet meer actief

Je kunt het alleen maar zelf beslissen, maar hier mijn ervaring: eerste was een gewone bevalling maar de tweede lag in stuit.

Versie kon niet (vanwege complicaties) en wij kozen voor een KS. Tijdens de KS zijn er afwijkingen aan mijn baarmoeder gevonden waar we niets vanaf wisten, dus het was een goede keuze voor ons om voor de KS te gaan.

Vrienden van ons zijn hun baby verloren bij een stuitbevalling (hoofdje paste uiteindelijk niet, te hard getrokken waardoor de baby een bloeding in het hoofd kreeg en overleed) dus dat wilden we absoluut niet proberen, maar uiteraard gaat een stuitbevalling vaker wel goed dan niet, maar was gewoon een persoonlijke keuze.

Succes met jullie afwegingen!

Overigens: na een vaginale bevalling en een KS zou ik persoonlijk de volgende keer absoluut kiezen voor een geplande KS. Was allemaal heel relaxed en gecontroleerd, gaf mij een veilig gevoel.

3. Majorana

Majorana Bekend lid

29 apr 2011
    815
    0
    0
    Utrecht
    Wij hebben gekozen voor een geplande ks, omdat we voor de kleine geen enkel risico wilden lopen. Een ks heeft zeker ook nadelen, maar toch zijn wij voor deze optie gegaan en het is ons heel erg meegevallen. We vonden het een heel fijn idee dat de kleine veilig en ongeschonden ter wereld zou komen (het idee dat hij halverwege idd bljift hangen... brrrr....). Draaipoging hebben we overigens ook afgewezen om dezelfde reden, nl de mogelijke risico's.

4. pioentje

pioentje Bekend lid

18 jul 2011
    782
    0
    0
    NULL
    Den Haag
    Ha Debke83,
    Ik zie dit topic nu pas, maar ik heb echt precies het zelfde gehad!
    Alleen kwamen ze er bij mij pas met 36 weken achter. Wij hebben wel een draaipoging gedaan, maar ik zou het echt nooit meer doen, dus ik zou het je zeker af raden. Het was echt heel erg pijnlijk en het is mislukt. En ik ben er van overtuigd dat het mijn bevalling heeft opgewekt, mijn zoontje is uiteindelijk 2 dagen later met een spoedkz geboren.
    Ik had zelf al gekozen voor een kz omdat het de eerste was en ik het echt niet zag zitten. Vond het heel erg heftig omdat ik ervan uitging om thuis te bevallen en er echt geen vuiltje aan de lucht was. De kz is mij wel meegevallen, alleen de wond is heel erg pijnlijk en het herstel is langer.
    Maar het is nu ruim 4 weken geleden, ik heb een prachtige zoon en ik voel de wond bijna niet meer!

Het is heel moeilijk de keus voor een kz of een vaginale bevalling, zeker omdat het jou tweede is... Maar ik zou het zelf nooit doen, en achteraf zij de arts dat het waarschijnlijk ook niet gelukt zou zijn. Maar misschien bij jou wel, en als de artsen positief zijn zou je het wel altijd kunnen proberen! Idd geval succes, ben erg benieuwd wat je gaat doen!!

5. boefjesmama

boefjesmama Niet meer actief

Hier een stuit bevalling met 35,4 weken.
    2850 gram en 47 cm.
    Dus dat viel opzich mee.

Had geen keus meer ze kwamen er met 8 cm pas achter en meneer was tever ingedaald voor een keizersnee.
    Maar zou bij deze bevalling zo weer voor een stuitbevalling kiezen ipv keizersnee.
    Is mij 100 % meegevallen.
    Bij een stuitbevalling krijg je al een preventieve knip dus uitscheuren word wel voorkomen.

6. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Oke dus je krijgt altijd een knip?
    Heb bij de eerste ook een knip gehad hoor...dus daar maak ik me geen zorgen over.
    Wat werd bij jou als eerste geboren? Hier liggen de billetjes ingedaald.
    Hoelang heeft de bevalling geduurd?

7. vruchtje24

vruchtje24 VIP lid

2 jan 2007
    13.204
    432
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Hier heeft de baby lang dwarsgelegen ook nog met de groeiecho van 30 weken. Met de controle van 35 weken lag het mooi ingedaald met hoofd naar beneden. Ik zou zeggen probeer je nog even geen zorgen te maken.

8. debke83

debke83 Fanatiek lid

24 jun 2008
    3.588
    0
    36
    Beek-Limburg
    Nou ik ben nu over de 37 weken heen en hij ligt nog het zelfde en de billen zijn ook al ongedaald...dus verwacht niet dat ie nog draait en de gyn ook niet...Hoop natuurlijk nog van wel haha!

9. hopenopwonder

hopenopwonder Actief lid

20 jul 2010
    323
    0
    0
    Ik weet dat je het niet tegen mij heb, maar dacht van ik antwoord ook heel brutaal.

De balletjes werden als eerste gezien. We wisten dus snel dat het een jongetje zou worden haha... dus de billen kwamen eerst. Hij woog 3210gr. Ook in ben ingeknipt en na nog 2 x persen werd onze zoon geboren.
    's Nachts 2:15 braken de vliezen en om 06.10 was hij geboren.
    Je moet echt helemaal achter je beslissing staan hoor. Laat je niet opjagen of ompraten als je een beslissing genomen heb.

10. la34

la34 Actief lid

31 jan 2011
    227
    0
    0
    NULL
    NULL
    Komen net terug van de gyn en wat blijkt? Mevrouw is op het nippertje toch weer goed gaan liggen met het koppetje naar beneden :) In de 38ste week nota bene. Ze was al wel weer een beetje ingedaald, dus hopen we maar dat het zo blijft. Of het door de moxa is gekomen weten we niet, maar het heeft in ieder geval geen kwaad gedaan. Volgende week weer een controle, maar ga er vooralsnog nu maar vanuit dat we 'gewoon' kunnen bevallen. Wat een mazzel.

Deel Deze Pagina