maandag heb ik de volgende afspraak bij mijn gynaecoloog, doordat ik een stofwisselingsziekte heb waarbij mijn benen tremoren en verlammingsverschijnselen hebben, samengaand met een enorme zeurende pijn in mijn benen die lijkt op hevige spierpijn, wil ik het dan ook graag gaan hebben over pijnbestrijding. ik ben zelf het meeste aan een ruggenprik aan het denken aangezien mijn benen hoe langer de zwangerschap vorderd, hoe meer pijn ze gaan doen. ik loop nu alweer op krukken, dus als het zo door blijft gaan eindig ik in de rolstoel. dit zou dan betekenen dat mijn benen bij welke inspanning dan ook veel pijn doen en geen 'vastigheid' hebben. ik weet dat dit iets is wat ik verder met mijn gyn moet overleggen, maar ik zal het toch ter voorbereiding alvast heel prettig vinden om ervaringen van jullie te horen. wie heeft er ook een ruggeprik gehad en hoe hebben jullie dit ervaren?
Hoihoi, Bij de geboorte van onze zoon heb ik uiteindelijk ook een ruggeprik gehad! Bevalling schoot niet op en kon het niet meer uithouden. Was op zich heerlijk, ik voelde weinig en kon gewoon persen met ruggeprik (en hechten). Jammergenoeg had hij koorts en werd gelijk opgenomen in couveuse. Zou een infectie o.i.d. kunnen zijn. Wij waren best ongerust. Vier dagen later bleek er geen infectie te zijn, maar dit kwam door de ruggeprik. Iets wat veel vaker voorkomt bij een ruggeprik. Hierdoor zijn we de eerste 5 dagen gescheiden geweest. Mijn man thuis, zoon op couveuseafdeling en ik op kraamafdeling. Pittig hoor! Ik zou er voor de volgende niet maar zo voor kiezen. Heel veel succes met alles!
Ik heb bij de bevalling een ruggenprik gehad en ik vond dat heel fijn. Ik heb pijnstillen gehad vanaf 7 cm ontsluiten tot en met het persen en hechten. Ik voelde (afgezien van de persdrang) verder helemaal geen pijn. Bijwerking van de ruggenprik was wel dat ik en mijn dochter koorts kregen waardoor we allebei een nachtje ter observatie moesten blijven in het zh. Maar omdat Femm bij mij op de kamer mocht blijven heb ik dit niet als negatief ervaren.
Ook ik heb een ruggeprik gehad, heb dit als iets goeds ervaren kon die anesthesist wel kussen! Had hevige rugweeen die ik niet meer kon wegzuchten/puffen. Tijdens de persweeen werd hij uitgezet zodat ik de persweeen heviger ging voelen. Als ze hem gaan zetten, wees zo rustig mogelijk en wees bewust van je ademhaling en niet bewegen, hun instructies volgen vanzelf.
ik werd ingeleid en heb de eerste 24 uur weeen gehad zonder pijnstilling. Boel bij elkaar gespuugd en wat een pijn. Zeker omdat ik al 3 maanden had gelegen door zware b.i. Hierdoor aas de weeen opvangen ook geen don. Toen ik een infuus kreeg met wee pwekkers heb ik gekozen voor een ruggeprik en dit gelukkig ook gekregen. Voor mij was het super! Ik had wel de pech dat hij scheef was geschoten in mijn rug waardoor ik maar voor de helft verdoofd was en de andere helft niet. Uiteindelijk na terugtrekken van de ruggeprik werd ook de andere kant langzaam iets verdoofd. Ik voelde alles nog maar ik ervaarde geen pijn. Zo kon ik actief en goed mee persen en voelde ik ook alles. Na de bevallingvheeft het wel zeker 12 uur geduurd voordat ik mijn ene been weer voelde. Mmm.. dat was wel spannend! Ik ga dit keer weer bespreken dat ik, zodra ik er om vraag en aangeef het écht nodig te hebben, een ruggeprik wil. Maar zolang ik het denk aan te kunnen wil ik hem niet. Eigenlijk eerst kijken en dan beslissen MAAR ik wil wel de garantie dat er écht naar mij geluisterd wordt als ik het nodig heb. Niet af te doen met 'je bent al zo ver!' 'voor die laatste cm is het niet nodig hoor' etc wat je nog wel eens hoort! Veel succes!
Ik ben 2 dagen bezig geweest met inleiden voordat het uiteindelijk effect had maar toen het eenmaal begon adviseerde ze in het ziekenhuis een ruggeprik te nemen zodat ik het toch even wat "rustig" zou hebben! Ik wilde niet maar toen ze zeiden dat het later misschien niet meer kon omdat de anesthesist dan mogelijk weinig tijd had (het was net begin van de dienst voor alle ok's etc ) besloot ik het toch te doen... Nou ik moet zeggen; ik vond het heel fijn! Weinig last van weeën en het ging super vlot allemaal!
hier ook ruggenprik gehad bij beide bevallingen, heeeerlijk! zou het zo weer doen. enigste minpunt is dat je hem niet direct kunt krijgen hihi
Heel erg fijn dat alle reacties die er tot nu toe zijn zo positief zijn! @ eef80-ben je toen ook meteen opgehouden met spugen? mijn buik is namelijk een erg gevoelige plek in mijn lijf voor pijn, bij te heftige pijn kan ik echt over mijn nek gaan en ik zou dit met de bevalling erg zonde vinden!
Ik vond spugen idd ook verschrikkelijk! Maar dat is een beetje mijn reactie van het lichaam op pijn. Toen ik de ruggeprik kreeg was het gelijk over. Ik heb mijn bevalling hierdoor als zeer prettig ervaren (vanaf de ruggeprik dan!)
Je zou trouwens in je dossier kunnen laten opnemen dat je laagdrempelig een ruggeprik aangeboden wil krijgen. Dan hoef je niet vantevoren te beslissen maar heb je wel zwart op wit dat ze het je moeten vragen. Ga ik ook doen!
ik ga dat vertellen over die spierziekte in mijn benen en hoop dat dat genoeg is om van het begin af aan een ruggenprik te kunnen krijgen! weet je vanaf wanneer ik het beste een ruggenprik kan vragen? meteen vanaf het moment dat ik aankom daar? (wanneer begon jij met spugen?)
Mijn ontsluiting vorderde niet en toen ik al 13 uur bezig was en nog steeds maar 3 cm had (na strippen en breken van mijn vliezen) moest ik aan de wee opwekkers en toen heb ik ook een ruggenprik gevraagd. Ik vond het daarna geweldig en zou het zo weer doen! Zelfs het persen heb ik niet gevoeld. Ben ingescheurd dus moest worden gehecht en ook dat vond ik geen probleem. Ik zou het dus zelf iedereen aanraden, maar je moet je wel van te voren inlezen aangezien er ook wel risico's aan vast zitten. Maar goed, ik heb niets gekregen, geen koorts, geen lage bloeddruk en ook mijn meisje ging het perfect mee. Ik zou het niet hebben gered zonder en vermoedelijk hadden ze dan veel meer moeten ingrijpen. Succes met je keuze, naar mij is in ieder geval continu super goed geluisterd!
Ik begon met spugen na een paar uurtjes pijn. Ik heb de ruggeprik ook gelijk aangevraagd i.v.m. ernstige bekkeninstabiliteit. Maar je kan hem over hetalgemeen pas krijgen als je echt een beetje op weg bent. Anderes zakken de weeen namelijk af. Word je ingeleid met infuus dan kan het meteen. Dat zwakt niet af
Door ernstige BI heb ik een ruggeprik gekregen voor dat het infuus met weeenopwekkers werd aangesloten. Dit was vantevoren door mijn gyn zelf besloten. Ik heb mijn 1e 3 bevalling zonder ruggeprik gedaan, de laatste met. Ik vond het de meest ideale oplossing voor mijn ernstige klachten. Waarom extra pijn lijden door ziekte oid tijdens de bevalling? Ik ben nu trouwens 15 wkn zwanger en heb al met mijn vk besproken dat ik bij ernstige BI weer een ruggeprik krijg voor dat de bevalling begint.
Ik heb een ruggenprik gehad en onze zoon had verder geen koorts oid... Heerlijk zo'n ruggeprik, zou het zo weer doen!
Hier als voorbereiding van een geplande KS ook een ruggenprik gehad. Vond het even naar en eng, maar was niet pijnlijk.
Ik heb een ruggeprik gehad, je kunt daar gewoon om vragen , sinds 2009 heb je daar recht op! Maar bij mij werkte hij dus niet... Nou ja, ik weet niet hoe erg het was geweest zonder ruggeprik, maar ik lag aan de weeenopwekkers, en het was een hel! De ruggeprik hebben ze verhoogd tot het maximale, want ik lag werkelijk te krioelen van de pijn... Het werd uiteindelijk toch een keizersnede, dan gebruiken ze dezelfde ruggeprik, maar dan met ander "spul". Dit werkte wel gelukkig.
nou ik heb 3 pijnlijke bevallingen achter de rug,maar bij deze laatste vraag ik zeker om een ruggeprik! het lijkt mij heerlijk een keer zonder pijn te mogen bevallen! en vooral heel bewust eens te kunnen meemaken.want de andere keren was ik zo in mijzelf gekeerd dat je de bevallingen in een soort roes beleeft!
Ik heb ook een ruggeprik gekregen tijdens de weeenopwekkers...geweldig! Het zetten van de prik was enigzins oncomfortabel (maar prima te doen!) , en het comfort dat erna volgde...ik zou het bij een volgende zo weer doen. Het is uiteindelijk een keizersnede geworden trouwens, dus de ruggeprik werd even opgevoerd en toen werd de kleine eruit gehaald. Ik moet wel zeggen dat de ruggeprik een beetje scheef is gezet. Met als gevolg dat mijn rechteronderkant volledig gevoelloos was en mijn linkeronderkant af en toe een beetje pijn voelde. Niet tijdens de keizersnede maar vooral daarna. Volgende keer mag de anesthesist beter mikken dus.
Ik vond achteraf gezien de ruggenprik niet fijn. Ik heb bij mijn eerste bevalling een ruggenprik gehad. Op dat moment dat hij er net in zat was het heerlijk. Ik voelde geen weeën en zat een paar uur later op 7 cm. Maar toen kwamen de weeën er doorheen, nog pijnlijker dan de weeën die ik daarvoor had en ik had geen persweeën (of dat door de ruggenprik kwam weet ik niet) en toen mijn zoontje eindelijk geboren was bleek ook hij (zoals ik hier eerder gelezen heb) opgenomen te moeten worden ivm vermoedelijke infectie. Ook ik had verhoging namelijk. Hij bleek een lichte virusinfectie te hebben maar waarschijnlijk was de verhoging toch van de ruggenprik. Ik heb een week in het zkh gelegen met hem en hij op de kinderafdeling en ik op de kraamafdeling. Hij lag op neonatologie. Dat was erg pittig en daarom wilde ik bij mijn 2e bevalling absoluut geen ruggenprik meer. Daarbij heb ik gekozen voor een pompje remifentanil en dat vind ik een echte aanrader! ik kon perfect ontspannen en de weeën goed opvangen en daardoor ging de ontsluiting heel snel. Maar als je met je benen zit die steeds pijn doen zou ik het goed overleggen. Een ruggenprik neemt namelijk ook gevoel in je benen weg en dat kan voor jou wel extra ontspannend zijn. Succes!