keizersnede

Discussie in 'De bevalling' gestart door Que, 8 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Que

Que Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik moet ivm gezondheidsredenen rekening houden met een keizersnede.

Wat zijn jullie ervaringen?

Hoe lang heeft je herstel geduurt voordat je echt weer wat kon doen?

Kan je daarna wel borstvoeding gaan geven ivm eventuele pijnstilling?

Hoe lang mag je niet tillen, schoonmaken?

Ga je daarna ook nog vloeien net als bij een normale bevalling?

Ik hoop veel informatie van jullie te krijgen!!!

2. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    Ik hoop dat ik je wat wijzer heb gemaakt.

3. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
    Hier 1 dag echt op bed gelegen. Na 2,5 dag mocht ik naar huis, mits er kraamzorg aanwezig was om ons op te vangen.
    Verder heb ik de week van de kraamzorg gewoon rustig aan gedaan, maar niet de hele tijd op bed gelegen. In en uit bed was nog wel pijnlijk voor de wond.

Ik heb geen bv gegeven dus hier kan ik geen antwoord op geven.

hier staat officieel 6 weken voor en daarna langzaam opbouwen. Hier ben ik na dat de kraamzorg weg was al we wat begonnen met afstoffen enz.. Maar tillen en stofzuigen heb ik zeker mee gewacht tot een week 0f 4 tot 6

hier nauwelijks gevloeid, de 1ste tweedagen met wat kleine stolstels. Daarna een kleine week als een gewonen menstruatie.

4. Que

Que Niet meer actief

Dank jullie voor de informatie.

Mag je dan wel je baby in en uit bed halen?? Of moet je dat laten doen??

En stofzuigen op plavuizen mag dan ook niet?

5. onsukkie

onsukkie VIP lid

29 jun 2007
    6.874
    1
    0
    Monnickendam
    De eerste week ging dat nog niet zo makkelijk uit bed halen, maar je mag je baby in principe wel tillen.

Stofzuigen zelf, het gaat om de handeling niet om de vloer, is te zwaar.

6. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

Ik hoop je op deze wijze goed geinformeerd te hebben.

7. Polletjepiek

Polletjepiek Niet meer actief

8. Mamanama

Mamanama Fanatiek lid

10 apr 2009
    4.080
    65
    48
    Zoetermeer
    Heb de antwoorden toegevoegd:

9. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    - Ik ben nog herstellende maar ik merk dat het met de dag beter gaat! Van de wond heb ik ook steeds minder last...
    Ik werd op woensdag in de namiddag geopereerd (was niet gepland) en vrijdag om 16.00 mocht ik naar huis overigens was dat wel een uitzondering en op mijn eigen verzoek...

- ik geef geen borstvoeding maar ik heb begrepen dat dat geen probleem hoeft te zijn!

- Ze zeggen 6 weken, geldt overigens ook voor autorijden!! Ik zelf doe inmiddels alweer lichte klusjes (was in de wasmachine, afstoffen etc etc ) en na 2 weken liet ik ook zelf de hond uit enz.
    Overigens mag je de baby gewoon zelf verzorgen, ik stond haar op vrijdag ochtend zelf aan te kleden en te verzorgen in het ziekenhuis + mezelf daarna ook nog gedoucht, maar ik moet zeggen dat ik wel een enorme drang had om naar huis te gaan en mezelf wilde laten zien dat ik het makkelijk kon (al ging het toch nog wel met moeite hoor ;) )

- Ik vloei nu nog steeds beetjes.... Zou na 6 weken over moeten zijn....

10. caressa

caressa Actief lid

28 aug 2009
    142
    0
    0

Verder denk ik dat er zeker wel een verschil zit tussen een geplande keizersnede en een spoedkeizersnede.
    Allereerst de voorlichting. Ik kreeg natuurlijk helemaal geen voorlichting, werd direct naar de OK gereden.
    Daardoor kan je je er ook niet op voorbereiden, wat bij mij voor veel impact heeft gezorgd.
    En het netjes opensnijden van de buik. Ik heb van mijn huisarts en verloskundige gehoord dat ze bij een geplande keizersnede de tijd ervoor nemen, ofwel ze houden de huid tussen twee vingers en snijden het in één rechte lijn open. En bij mij ziet het er echt niet uit, lijkt de kromme zandweg weg.
    Omdat het zo ontzettend scheef is gedaan, was het weer moeilijker hechten, daardoor veel pijn en trekken en ik kreeg een hematoom onder m'n hechting.
    Sorry voor mijn negatieve verhaal, hoop dat het bij jou allemaal wat positiever gaat.
    Veel succes! :)

11. Mamasu

Mamasu Fanatiek lid

10 apr 2007
    1.778
    1
    0
    Qua herstel zat er bij mij eigenlijk geen verschil tussen de spoedkeizersnede en de 2 geplande die ik heb gehad. Maar wat jij zegt, natuurlijk bij de spoed mis je de voorlichting en voorbereiding, en gaat alles in sneltreinvaart. Voordeel daarvan vond ik overigens dat ik dus ook geen tijd had om te piekeren (ben nogal een piekeraar en een keizersnede is natuurlijk best spannend)... Zo zie je maar weer, elk nadeel heeft zijn voordeel!

12. Inggrid

Inggrid Fanatiek lid

4 jul 2008
    1.793
    0
    0
    verpleegkundige
    Twentheland
    je moet er wel aan denken je hebt een giga grote buikoperatie gehad. Ook al voel jeje goed en heb je weinig last die wond hersteld er niet sneller van. je moet gewoon 6 weken rustig aan doen. Anders is kans op complicatie groter bv dat de wond niet goed dicht kans op buikwandbreuk

13. Que

Que Niet meer actief

Maakt niet uit hoor negatief of niet!! Ik heb mijn rug 3 jaar geleden gebroken en een dubbele hernia dus daarom willen ze bij mij op voorhand waarschijnlijk al een keizersnede gaan doen. Ik ben liever voorbereid op het ergste dan op iets zeer positiefs dat het later onwijs tegenvalt. Het lijk mij ook niet fijn als je al een tijdje bezig bent dat je dan alsnog met spoed een keizersnede krijgt. Lijkt mij dat je dan denkt goh waar is al die moeite dan goed voor geweest.

Succes nog met je verdere herstel!!

14. kleintje88

kleintje88 VIP lid

17 nov 2008
    9.362
    2
    0
    Nee dat is zeker niet fijn :(
    Ben zelf een uur aan het persen geweest en de kleine kwam er gewoon niet uit! Dan ga je wel even denken: heb ik dan iets verkeerds gedaan? Etc.
    Gelukkig hadden ze mij al tig keer gezegd dat mijn perstechniek gewoon hartstikke goed was en het niet aan mij lag...

15. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Hierbij :D:D

16. spriet

spriet Fanatiek lid

5 jun 2008
    2.308
    33
    48
    Die vna mij is nu een dikke week geleden, de eerste 2 dagen heb ik op bed gelegen in het ziekenhuis, 3e dag er voor het eerst uit en gedoucht, nou dat is echt pijnlijk dan ben je blij dat je weer ligt.
    4e dag mocht ik naar huis, nog wel heel gevoelig alles maar wel beter te doen.
    De pijn word elke dag een stuk minder en elke dag gaat het overeind komen enzo weer wat beter.

Nadeel bij mij was dat ik een hoofdpijn reactie heb gekregen op de ruggenprik en ik daardoor dus een paar dagen plat heb moeten liggen als ik die hoofdpijn niet had gehad dan had ik wel meer op de been geweest.

maar goed sinds 3 dagen is die hoofdpijn helemaal weg en lichtte dingen doe ik zelf weer.

Je mag sowieso 6 weken niet zwaar tillen en ik raad je aan goed naar je lichaam te luisteren en op tijd je rust te nemen, ook al voelt het zo goed, je hebt het echt nodig.

Oja bij mij ging de borstvoeding als een tierelier (wil ook weleens anders na een keizersnede dan komt het langzamer op gang)
    En ik zit aan de antibiotica, staalpillen en heb de eerste dagen gemiddeld 12 paracetamol op een dag gehad als pijnstilling en tegen de hoofdpijn. heb ook 2x dyclofinac (of hoe je het schrijft gehad)

17. ylona25

ylona25 Bekend lid

8 mei 2008
    669
    0
    0
    hoogezand
    Ik heb ook niet zo'n positief verhaal! Ik heb een spoedkeizersnee gehad na 11 uur flinke weeen maar omdat Mika een sterrenkijker was werden zijn aders in zijn hoofd helemaal afgeknepen! Maar goed heb 4 dagen in het ziekenhuis gelegen en toen naar huis. Maar na 3 dagen weer het ziekenhuis in omdat de wond fiks ontstoken was en hij weer open gemaakt moest worden. Na 2 dagen weer naar huis en toen ging het stukken beter!

Ja ik heb Mika binnen 2 uur aan de borst gelegd en ging prima

6 week maar ik ben wel eerder begonne met alles omdat ik alleenstaand ben en er toch wel dingen moeten gebeuren! Wel alles op slakkentempo.

Ik heb niet lang gevloeid. 1week wat heftiger en 2 week heel weinig.

Groetjes Ylona

18. angel77

angel77 Fanatiek lid

29 mrt 2008
    1.428
    0
    36
    oosten van het land
    Hallo allemaal,

Ik moet ivm gezondheidsredenen rekening houden met een keizersnede.

Wat zijn jullie ervaringen?
    Kreeg een keizersnede omdat de bevalling niet wilde vlotten, moet zeggen is me 100% meegevallen. Kon zelfs nog mee kijken door de reflectie van de operatielampen

Hoe lang heeft je herstel geduurt voordat je echt weer wat kon doen? Heb 5 dagen in het ziekenhuis gelegen en vervolgens thuis steeds vaker een stukje lopen na ruim een week al een wandelingetje gemaakt met de kleine

Kan je daarna wel borstvoeding gaan geven ivm eventuele pijnstilling? Bij mij kwam de bostvoeding ondanks afkolven en tepelhoedje niet op gang, dus kunstvoeding gegeven

Ik dacht dat er officieel 6 weken voorstaat maar ach gewoon proberen na 4 weken en hier ging dat goed

Yep, ik weet niet of dat kwam omdat ik al ontsluiting had maar een week of 4 heeft het wel geduurd

Ik hoop veel informatie van jullie te krijgen!!!

19. mirell

mirell VIP lid

17 jul 2007
    15.021
    1
    0
    in een hele leuke winkel de xenos
    ik woon in julianadorp aan zee

en je hebt ook recht op naweeen;)
    auwieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee
    die waren bij mij heeeeeeeeeel heftig
    kreeg ook nabloeding en daardoor ijzerzakken

20. Mamajuf

Mamajuf Fanatiek lid

22 apr 2009
    1.213
    0
    36
    peuterjuf
    Noord Nederland
    hey hoi,

Hier mijn reactie op je vraag.

antwoord : Het herstel viel me mee. Ik had de eerste dagen een slap gevoel (door het vele bloedverlies) en last van mijn buikwond) Na een week of 3 ging het weer redelijk. Het tillen van zware dingen was er natuurlijk nog niet bij maar ik kon mijn weg vinden.

antwoord : natuurlijk kan je na je keizersnede borstvoeding geven. Ik wou het wel doen. Maar heb na de keizersnede besloten om het niet te doen en ben achteraf hier wel blij om. Door mijn spoedkeizersnede is het litteken groot en ik vond het moeilijk om in bed een prettige houding te vinden om te voeden. Met de fles kon ik mijn zoontje goed voeden in bed.

antwoord : min. 6 - 8 weken mag je niet zwaar tillen en geen zwaar huishoudelijk werk doen.

antwoord : Ja voeien die je ook na de keizersnede. Ik heb circa 5 weken gevloeid.

Deel Deze Pagina