Vorige week op controle geweest bij mijn gynaecoloog, en zoals ik al wel vermoede: ons meisje ligt nog in stuit. Ik maakte me hier niet zo druk om, tot 35 -36 weken kunnen ze toch nog draaien? Maar de gynaecoloog zei vorige week na het allemaal eens goed bekeken te hebben: zoals ze ligt, denk ik niet dat ze nog gaat draaien... ze ligt volgens mij al van een week of 25 zoals ze nu ligt, ik voel haar armpjes en beentjes wel bewegen, maar haar lijfje voel ik altijd aan dezelfde kant. Over uitwendig draaien werd niet gesproken... Het wordt dan een keizersnede. Iets waar ik echt tegen op zie. Maar ik probeer het positief te bekijken, en mezelf hierop wat voor te bereiden. Zijn er hier dames die al een keizersnede hebben gehad, en hoe hebben jullie dit ervaren? Hoe lang duurde het voor jullie helemaal hersteld waren. Konden jullie thuis snel terug het huishouden doen zonder veel problemen?
Natuurlijk zie je er tegenop meid een keizersnede maar het is mij echt mee gevallen de tweede keer. (de eerste was een spoed met narcose en was het herstel lang van ivm een hb van 2) Mijn tweede was een geplande, ik hoorde het 3 dagen van te voren omdat alles nog potdicht zat daar beneden. Het is 11 jaar geleden dus dingen zullen wellicht veranderd zijn...ik moest me de avond tevoren melden. wat niet prettig was toen: -klysma om je darmen leeg te maken -zetten van een katheter (schijnen ze nu op de ok te doen als je ruggenprik krijgt hoorde ik van vriendin) -bij het zetten van de ruggenprik werd ik misselijk maar daar hebben ze wondermiddeltjes voor en het was dus zo weg. C. is op maandag geboren en ik mocht toen zaterdag naar huis omdat C. afgevallen was en dus extra dag blijven moest. Ik zelf was met 3 dagen een beetje in de benen maar ook heel moe maar dat mag he! Helaas had ik toen een vent die nix deed dus deed ik het huishouden met 2 weken al helemaal zelf dus ook stofzuigen, tillen en bed opschudden (wat dus niet mag) Het is mij echt meegevallen, en er is veeeeel veranderd. Nu mag je meteen je kindje bij je hebben dat was toen niet. Vraag info in het zkh wat hun visie is en ook lees de verhalen van de andere meiden...misschien dit topic verhuizen naar bevalling-topic. Succes meid.
Ik krijg ook een keizersnede ben hier heel opgelucht over omdat ik smalle bekken heb en al wakker lag nachts van de gevaren , keizersnede is natuurlijk zwaarder herstel maar wel een stuk veiliger voor de baby. Op YouTube staan goede filmpjes erover. Twee vriendinnen van mij zijn ook met een keizersnee bevallen en dat ging heel goed ook het herstel , een daarvan was na een maand al met de baby op vakantie en deed alles weer ; zwemmen enzo , na zes weken mag je ook weer sporten en buikspieren oefenen. Je blijft na KS vier dagen in ziekenhuis en daarna krijg je thuis nog kraamzorg. De eerste dagen is rust wel belangrijk ivm de wond
Ik had een spoedkeizersnee omdat mijn kindje in nood was. Ik ben 5 dagen in het zkh gebleven omdat ik erg veel last had van de pijn, ik kon gewoon amper iets. Vond het herstel pittig. Pas na 5 dagen mijn dochter voor het eerst kunnen verschonen. De eerste 6 weken mag je niks tillen en geen huishoudelijk werk als stofzuigen doen. Na 6 weken was ik er wel weer. De eerste dagen rust, wat hierboven genoemd wordt: maak daar dus maar een paar weken van. Katheter inbrengen deden ze bij mij helaas vóór de ruggenprik. Klysma heb ik niet gehad (waarschijnlijk wegens het spoedgebeuren). De ruggenprik werkte niet snel genoeg, dus daarna het ik nog algehele narcose er bovenop gekregen. Ik zag mijn dochter pas 2 uur na de geboorte. Onderschat een keizersnee niet, het is een zware buikoperatie. Wat ik mij afvraag: waarom gaan ze bij jou geen poging doen om het te draaien (versie)? Niet geschoten is altijd mis, toch? Ik heb verder weleens succesverhalen gehoord over acupunctuur in combinatie met moxa. Ook altijd het proberen waard zou ik zeggen. Een keizersnee is het laatste middel waarnaar je grijpt.
Hier 2x een keizersnee gehad, een geplande en een spoedkeizersnee. De geplande was, omdat Aiden in stuit lag. Nog wel een draaipoging geprobeerd, maar wat een hel was dat. Het leek alsof mijn ingewanden via mijn rug naar buiten geduwd werden. Was blij toen de gynaecoloog uiteindelijk besloot dat het een geplande keizersnee zou worden. (Een stuitbevalling werd vanwege mijn kleine lengte en smalle bekken ten zeerste afgeraden.) De keizersnee en de genezing daarvan vielen mij reuzemee. Was binnen 3 dagen weer thuis en binnen 5 dagen na de keizersnee liep ik alweer buiten te wandelen met Aiden in de kinderwagen. Bij Finley kreeg ik een spoedkeizersnee. De ontsluiting vorderde niet en hij kreeg het erg moeilijk. De ruggenprik werd wel te hoog gezet waardoor ik geen adem meer kon halen en direct onder algehele narcose werd gebracht. Maar ditmaal was ik binnen 2 dagen weer thuis en liep ik ook alweer heerlijk te wandelen buiten 5 dagen na de keizersnee. In beide gevallen dus een zeer spoedig herstel. Nauwelijks last gehad van de wond.
Balen dat je een ks krijgt,ik heb er 3 gehad en elke ks was een ander herstel... Ik was na 2 nachten ziekenhuis weer thuis en tsja,je kan de eerste week weinig. Je hebt de kraamhulp als je thuis bent,en als de kraamhulp weg is zou je voor andere hulp moeten zorgen,je mag 6wk niet autorijden,fietsen,stofzuigen,ramen lappen,zwaar tillen. Dus het huishouden zal je wat hulp bij nodig hebben. Ik was vooral heel erg moe,maar gaf ook bv aan alle 3. Misschien kan je inderdaad een draaipoging gaan voorstellen? Succes!
Ik vergat erbij te zetten dat het wel handig is om een paar dingen van te voren te regelen. Zo heb ik volgende week al een gesprek met kraamzorg die mij helpen in de eerste week na de bevalling. En heb ik ook al een poetshulp geregeld voor de 2e tm 4 weken na de bevalling die dan 2 ochtenden in de week komt helpen met het huishouden; stofzuigen, ramen lappen, en zwaardere dingen die je de eerste weken dus niet kunt doen
Ik ben van belgie, dus bij ons is de regeling wel iets anders, is minstens 6 dagen ziekenhuis. Bij ons in het ziekenhuis is het ook zo dat ik ons kindje niet direct bij mij krijg, ik moet eerst een half uurtje naar recovery, mijn vriend mag met haar mee naar de kamer... Dit vind ik ook wel jammer. Hier in Belgie is kraamhulp niet standaard, maar had het gelukkig al aangevraagd... Alleen wordt niet vergoed door verzekering bij een kijzersnede... Maar dat maakt niet uit. Mijn vriend moet snel weer terug gaan werken, en heb geen familie of vrienden dicht bij mij wonen die me zouden kunnen helpen, dus sta er snel alleen voor... Ik ben wel blij te horen dat vele al snel hersteld waren... Ik ben nu ook wel een taaie. Dus hopelijk ben ik weer snel op de been...
Geen reactie op de ks, want dat weet ik verder nog niet. Maar wel over de stuit. Bij mijn yoga wordt gezegd dat je kunt proberen om je handen zoveel mogelijk laag op je buik te leggen, echt in de buurt van je vagina of zelfs erop (dat dan denk ik als je geen visite hebt haha) Het is geen garantie, maar ze hebben nogal eens de neiging om met hun hoofd bij je handen te gaan zitten. En naja baadt het niet dan schaadt het niet zullen we maar zeggen..
Hier drie keer zwanger geweest en drie keer een dag voor de bevalling pas gedraaid met 38 weken. Dus het kan nog Nog nooit in hoofdligging gelegen.
Ik ben van hidde met een keizersnee bevallen. Het is me niet tegen of mee gevallen. Ik had me goed ingelezen en wist wat ik kon verwachten. Het vervelendste vond ik dat je de eerste anderhalve week nauwelijks in staat bent om zelf uit je bed te stappen. Gelukkig was mijn man drie weken thuis en kon hij me uit bed hijsen. Inmiddels zijn we 3 maanden verder en heb ik echt nergens meer last van. Ik doe weer buikspieroefeningen, ik zwem weer en ik stofzuig ook gewoon weer. Mijn moeder heeft de eerste 2 maanden mijn badkamer schoongemaakt, ramen gelapt en stofgezogen. Nu kan ik alles weer zelf.
Ik heb een keizersnede gehad en heb 2 dgn in het zkh gelegen en mocht toen naar huis. Ik kon me snel zelf redden. De verloskundige heeft toen besloten om de klossen onder het bed uit te halen toen ik 1 dag thuis was omdat ik vooral pijn had met in en uit bed komen. Het bed stond te hoog. Dus klossen er onder uit. Zo ver ik me kan herinneren heb ik 2 wkn echt de keizersnee gevoeld. Daarna ging het heel snel beter. Weinig last van gehad. Maar dit verschilt echt per persoon. Ik hoor vaak dat mensen door de grond gaan van de pijn als ze voor het eerst voor ontlasting naar het toilet gaan. Dit heb ik niet gehad. Mijn sz heeft huilend op het toilet gezeten na haar keuzersnee. Ik was in het zkh ook koolzuurhoudende frisdrank aan het drinken en de verpleegkundige vroeg aan mij of ik er geen last van had, nee hoor.
Die pijn met ontlasting herken ik van me 1e ks, die 2 keren erna er ook geen last van gehad, alleen die eerste nacht na de ks veel last van winderigheid gehad
Ik zou toch eerst even afwachten of de kleine niet vanzelf draait. En anders een draaipoging. En als dat niet lukt eens nadenken over een stuitbevalling. Een KS is best een grote operatie hoor, al wordt daar vaak zo makkelijk over gepraat. Bij mij draaide mn zoontje 2 dagen voor de liggings echo. Ik vond die liggings echo al niet echt nodig, ik wist tenslotte al hoe hij lag. Maar ach een kijkje extra in mn buik vond ik natuurlijk niet erg Hij draaide trouwens met 35 weken, maar daarna kan ook nog hoor.
Een draaipoging (versie), zoals hier door een aantal mensen wordt geopperd, is ook zeker niet zonder risico's voor je kindje. Dat wil ik je nog wel meegeven. Ons kindje ligt al de hele zwangerschap in volkomen stuit. Gyn verwacht een vroeggeboorte vanwege andere factoren en acht de kans niet groot dat kindje nog draait. Een uitwendige draaipoging willen we absoluut niet, dan wordt het een keizersnede. Wel ga ik aanstaande maandag voor moxa, een behandeling die onderdeel is van de acupunctuur. Zonder risico voor de kleine en uit onderzoek is gebleken dat het goed werkt. Werkt het niet dan is het jammer.
@username: ben heel benieuwd naar je moxa-ervaringen! Hoop dat het helpt! En idd, een versie is ook niet zonder risico.
Ok hand heel laag,haha, ga ik ook proberen. Had van iemand de tip gekregen van regelmatig op handen en knieen te zitten, met de poep naar boven... @deedee: Ik hoop inderdaad nog dat ze draait, maar kan me beter voorbereiden op het ergste... Een draaipoging, ik weet zelf niet dat het mogelijk is, ze zit met haar poepke zo laag in mijn bekke, dat de gynaecoloog zelf niet kan zien welk geslacht ze is... En het houd ook enige risico's in. Een stuitbevalling het zelfde, het houd enige risico's in. Ik moet eerlijk zeggen, dit kindje is voor mij heel veel waard, heeft ons heel veel moeite gekost, zei is het belangrijkste. Ik heb liever een keizersnede en zelf meer afzien, dan dat ons meisje er heel misschien gevolgen van heeft... Als je snapt wat ik wil zeggen. Die moxa behandeling, heb er wat over zitten opzoeken, ben nooit echt een gelover van acupunctuur geweest. Je moet dat dacht ik elke dag laten doen 2 weken lang hé? Had hier de moed ni voor, hier is niemand in de dichte omgeving waar ik dat kan laten doen... En ik geloof er niet echt helemaal in...
Even wat informatie over moxa: Stuitlig.nl | Stuitligging.nl - De acupunctuur behandeling bij stuitliggingen Maandag ga ik voor de behandeling en laat ik m'n topic over moxa weten hoe het gegaan is. Als het resultaat oplevert laat ik het daar natuurlijk ook weten.
Zo denk ik er momenteel ook over Eigenlijk hebben alle opties (uitwendige versie, stuitbevalling en keizersnede) nadelen. En de vraag hier is: hoeveel risico willen we lopen? Momenteel neig ik ook naar niks doen en afwachten. Geplande keizersnede of een natuurlijk bevalling (mits het een hoofdligging is geworden).
Ook spoedkeizersnede gehad, na 2 dagen thuis.. lachen was pijnlijk de eerste dagen.. maar was meteen op de been hoor... Deed huishouden Enzo gewoon zelf na mijn kraamweek...