Misschien een beetje rare vraag maar: weten jullie of het beter is om een keizersnee te hebben dan om natuurlijk te bevallen als je last hebt van BI? Het lijkt mij een veel minder zware belasting voor je bekken....of heb ik dat mis?
Ik denk dat je dat mis hebt. Ik heb twee keer heel zware bi gehad en eindigde ook in een rolstoel. Advies was: niet inleiden en geen ks. Beiden wilde ik ook niet dus dat scheelde. Ik heb bij beide bevallingen geen last gehad van mijn bi. De bevallingen gingen snel en moeiteloos (wat vaker bij bi schijnt te zijn) en ik was direct hersteld. Na de eerste was met de bevavlling gelijk mijn bi helemaal weg, na de tweede duurde het een maandje en toen was het ook 100% weg. Je lichaam heeft de bevalling nodig op een of andere manier, natuurlijk en spontaan bevallen is het beste voor je herstel. Zei mijn gyn althans, en hier klopte dat ook.
vind het idd een rare vraag..... voor je bekken wellicht wel... maar voor je rest van je lijf niet...!! hier 3x bevallen met bi... de eerste bevalling hebben ze met 4 man mn benen omhoog moeten houden.... tweede en derde tijdens bevalling geen last..... Bij 1 en 2 herstelde ik snel van de bi.... bij nummer 3 had mijn bekken dus een extra opdonder gehad... wellicht door de grootte van zoontje (?) en heeft het herstel echt maanden geduurd... kon nog steeds niet draaien in bed etc.... Toch zou ik geen KS willen hebben.... een ruggeprik heb ik vroeger gehad en toen ook maanden pijn in mn rug gehad.... verder lijkt het me voor je lijf gewoon niet gezond... BI lijkt me trouwens ook geen reden voor een KS.... want de bevallingen verlopen idd over het algemeen soepel, mag natuurlijk ook wel iets tegen overstaan.... tegen zo'n zwangerschap...
Het zegt inderdaad volgens mij niet veel. Ik heb ernstige bi gehad tijdens mijn zwangerschap. Uiteindelijk is mijn bevalling geëindigd in een spoedkeizersnede. Na de bevalling was mijn bi zo goed als over...maar nu na 8 maanden heb ik er ineens weer heel veel last van.... heeeeeel vreemd... en superkl*te...
Verandering hormoonhuishouding??? volgens mij gaat het ook nooit geheel meer over..... (al heb ik nooit zo lang kunnen ontzwangeren natuurlijk.... )
Mijn fysio zei laatst dat veel mensen rond die tijd weer meer last krijgen. Dat kan inderdaad komen door de hormonen die weer veranderen en ook doordat je kindje een stuk zwaarder is geworden maar nog wel veel getild moet worden.
Een keizersnee wordt alleen gedaan als daar een medische "nood"situatie voor is en daar valt bi dus niet onder. Het is ook nooit bewezen dat je bi van een ks sneller herstelt dan een natuurlijke bevalling vandaar dat ze nooit zullen kiezen voor een ks bij bi.
Mijn bekkenfysio zei juist wat ik ook al gehoord had - dat een normale bevalling over het algemeen juist makkelijker is als je bekkenklachten hebt omdat je bekken dan al helemaal verweekt is en de baby er dus makkelijker uit kan. Het enige waar ik op moet letten is dat ik met het persen zelf mijn benen vasthoud en dat niet door 2 verschillende personen laten doen ivm scheefstand. Maar dat moest ik bij mijn eerste bevalling ook gewoon zelf doen. Daarnaast zou ik hoe dan ook echt nooit kiezen voor een KS want het is gewoon een buikoperatie en het herstel kan lang duren, naast het herstel van je BI dan nog....Maar BI is bij mijn weten in principe nooit een aanleiding voor een KS.
Ik heb bij beide zwangerschappen BI gehad. En na de bevalling van de eerste was ik klachtenvrij, bij de 2de had ik nog een paar keer fysio nodig. Mijn fysio zei het volgende: bij je bevalling gaan je bekken nog verder uit elkaar staan. Er is dan een grote kans dat je bekken daardoor direct na de uitdrijving op hun goede plek vallen. Dat is bij een KS niet zo, dus kun je langer klachten houden.
Pff, een keizersnee is zwaar hoor!! Ik heb echt wel veel pijn gehad na mn keizersnee en het herstel heeft weken geduurd! Bekken instabiliteit wordt veroorzaakt door het verweken van je bekkengebied, onder invloed van zwangerschapshormonen. Dat verweken is nodig om de doorgang voor je baby door je bekken ruimer te maken. Het is dus deels een natuurlijk proces wat iets tever gegaan is. Lijkt mij geen reden voor een KS. Bovendien kon ik met mn bekkenklachten moeilijk stilliggen en kon ik de eerste 2 dagen na mn KS niet eens mn bed uit!
mmm...dat wist ik inderdaad niet. Dank je voor deze info. Dat zou inderdaad het eea verklaren...op dit moment schiet mijn heup elke keer vast en de pijn trekt pas weg als ik mijn heup zelf "kraak". Ik mag i.v.m mijn keizersnede pas zwanger worden na een jaar...maar als mijn bekken zo voelt durf ik er eerlijk gezegd niet aan te beginnen....
Volgens mij mag je hier in NL niet zelf bepalen om een keizersnede te willen, tenzij er volgens de doktoren een reden toe is. Volgens mij is Bi geen directe reden om een keizersnede te krijgen.. Vraag het na aan vk of gyn
Ik heb bij de eerste een onverwachte ks gehad. Voor mijn bekkenklachten was dat juist niet goed. Kon de eerste twee dagen alleen plat liggen en ik had zo'n pijn in mijn bekken dat ik er echt bijna gek van werd. ( was echt helemaal van de leg) Een normale bevalling geeft een impuls tot herstel gaf mijn manueel therapeut aan. Het was dus beter geweest als ik normaal was bevallen.