Keizersnee en tillen ouder kindje

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door 1982Eva, 2 mrt 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Op 14 maart krijg ik, als alles goed gaat, een geplande ks (na spoed ks vorige bevalling). Mijn zoontje is dan bijna twee. Ik mag hem natuurlijk 6 weken niet tillen en er is me door artsen heel vaak benadrukt dat ook écht niet te doen straks.... Maar: hoe leg ik dat uit aan mijn zoontje? Ik til hem nu natuurlijk ook al minder, maar als hij echt lastig doet of sip is, doe ik het toch... Ik voel me nu nl ook nog prima. Kan ik hem bijv straks zeggen dat ik niet kan tillen omdat ik een zere buik heb..? Ik wil nl voorkomen dat hij het de baby kwalijk gaat nemen dat ik hem niet meer optil....

Betje een onbenullig detail misschien, maar in mijn hormonale staat vind ik dit ineens een Groot Probleem... ;)

Ervaringen en tips dus welkom! Sowieso qua kraamtijd na tweede ks!

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.234
    6.094
    113
    Ik zou inderdaad zeggen dat je een zere buik hebt.
    Ik zou het dan ook echt niet doen. Ik leg het altijd uit aan mijn dochter. Ik begrijp dat je het niet leuk vind, mama vind dat ook niet, maar het kan niet. Kom maar.. en dan een alternatief aanbieden.

Succes!

3. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Ik zou het ook echt zoveel mogelijk voorkomen. Probeer een beetje creatief te zijn. Zet een krukje naast je bed zodat hij zelf bij je op bed kan klimmen en bij je kan komen zitten. En ik denk dat hij ook prima zelf op de bank kan klimmen. Dus dan even uitleggen dat hij bij mama op de bank moet komen zitten i.p.v. hem optillen en samen naar de bank o.i.d. lopen.

4. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik wilde precies hetzelfde schrijven ;)

Mijn nicht heeft toen haar jongste klein was een operatie gehad waarna ze lang niet mocht tillen, ze heeft toen een campingbedje met zo'n rits aan het hoofdeinde gebruikt. Kindje kon er zo zelf in en mocht zelf de rits weer dichtdoen, vond ze hartstikke leuk. Moet je wel een kindje hebben dat in bed wil blijven en niet zelf weer de rits open maakt en eruit klimt ;)

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Jonge kinderen kunnen doorgaans niet het verband leggen dat de zere buik door de baby komt. Je oudste zal dus de jongste niet kwalijk kunnen nemen dat hij nu niet meer getild word door de baby. Tenzij je natuurlijk gaat zeggen dat de zere buik door de baby komt.

Gewoon zeggen dat je een zere buik hebt, meer niet.

6. Billie85

Billie85 Bekend lid

3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Het is inderdaad niet zo dat je kindje de baby de 'schuld' zal geven! Ik heb destijds ook aan mijn zoontje laten zien hoe de wond eruit zag (niet meteen in het begin hoor, maar wel toen het een mooi rood streepje was) dus toen wist en zag hij ook echt dat dit *auw* deed.
    Wij hadden een keukentrapje naast het bed staan, zodat hij er zelf in kon klimmen, traplopen deed hij zelf, en ook in de kinderstoel klimmen deden we dmv dat keukentrapje. Of we aten gewoon aan de salontafel! Ging ook prima.
    Maar moet zeggen dat ik al vrij snel hem wel weer even optilde hoor. Ik had er zo weinig last van dat dit gewoon kon. En soms ook automatisch ging! Tuurlijk moet je oppassen, maar soms kon het gewoon even niet anders!
    Het gaat ook meer om de hoeveelheid en de duur van het tillen. Zeker na een paar weken kan je alweer meer dan in de eerste periode.
    Succes straks en hopelijk heb je een goed en vlot herstel

7. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Dank voor al jullie tips en ervaringen, heel nuttig en stelt me in m'n zwangere modus weer wat gerust :) Bij m'n zoontje deed ik na 3 weken alles weer, ook zwaarder dingen tillen, dus inderdaad ik hoop dat het nu ook redelijk vlot gaat!

8. BloemJK

BloemJK Fanatiek lid

30 mei 2016
    1.184
    3
    36
    NULL
    NULL
    Ik heb dus hetzelfde "probleem" en ik heb dus ook echt 6 weken hulp nodig. Normaal zou je zeggen; luiers verschonen en dergelijke doe je gewoon op de grond of op de bank, maar dat kan ik dus niet omdat ik een hernia heb. Gelukkig heeft mijn man kunnen regelen dat hij deels thuis kan werken en deels vakantie op kan nemen.
    En daarnaast zal het bijvoorbeeld ook nog een weekje ouderschapsverlof worden. Dan levert hij wel een kwart van zijn salaris in, maar dat is voor een weekje wel te behappen.
    Maar mijn 2 jarige zoon tillen, dat gaat hier dus echt 6 weken niet gebeuren.

9. Roos12

Roos12 Fanatiek lid

4 jan 2015
    1.725
    809
    113
    Dit dus. Ik heb ook twee keer een ks gehad, en hier zag ik ook erg tegenop, maar het viel hartstikke mee! Echt helemaal niet tillen is niet gelukt, maar dat begreep de gyn ook en het is echt heel mooi genezen. Zo lukte het mijn dochter nog niet om zelf in de autostoel te klimmen.
    Ik had voorzien dat mijn dochter flink met haar kont tegen de krib zou gaan, maar dat viel ontzettend mee :)

10. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.175
    4.487
    113
    Hier ook een opstapje en keukentrapje gebruikt, zodat de oudste op bed of bij me kon komen, en in zijn stoel kon klimmen. En als hij iets had ging ik juist even door mijn knien en bij hem zitten. Ook heb ik veel hulp gehad van mijn moeder en schoonmoeder, en van de kinderopvang die gewoon doorliep tijdens mijn verlof zodat ik ook echt niet ging tillen.

Ik heb ook laten zien aan hem dat mama een grote wond had en dat ze pijn had aan haar buik en daarom hem niet kon tillen. Hier is het niet echt een probleem geweest en ik ben geen een keer gaan tillen.

Succes met de keizersnede en fijne kraamtijd!

11. aicirtap

aicirtap VIP lid

25 mei 2014
    9.148
    3.392
    113
    Vrouw
    Inderdaad een opstapje / keukentrapje gebruiken bij de commode, om in het bedje te klimmen en in de stoel.

Verder als ik oppas beperk ik ook het tillen door gewoon op de bank te gaan zitten als ze bij mij willen zitten. En dat weten ze. Soms ff een zetje tegen het kontje haha. Ik kan door mijn functiebeperking niet te zwaar tillen.

12. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Geen ervaring met een keizersnede, wel met een peuter die heel graag opgetild wil worden.

Ik heb gemerkt dat hij het ook prima vindt om even flink geknuffeld te worden (waarbij ik dus even buk) en dan dingen zelf te doen. Misschien een idee als je zoontje eventjes zijn mama nodig heeft.

Deel Deze Pagina