Ervaringen Epi-no en Aniball

Discussie in 'De bevalling' gestart door nneah, 20 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. nneah

    nneah Fanatiek lid

    19 dec 2013
    1.091
    567
    113
    Vrouw
    Ik zat wat te neuzen op het wereldwijde web en kwam deze apparaatjes tegen. Voor wie het niet kent: het is een soort van ballon die je opblaast in je vagina om de geboorte na te bootsen. Het zou je zowel fysiek als mentaal voorbereiden op de bevalling en de kans op inscheuren tot een minimum beperken.

    Nu ben ik best wel benieuwd naar ervaringen. Tot nu toe vind ik alleen positieve verhalen, zijn er ook negatieve? En zijn hier dames die zoiets gebruikt hebben?

    Ik weet zelf niet of ik de discipline zou hebben om het netjes te blijven oefenen, daarnaast vind ik het wel prijzige apparaatjes.
    Ook heb bij de eerste perineumolie gebruikt en ben daar heel tevreden over dus vraag me af of zo'n ding dan nog echt een meerwaarde kan zijn.

    Voor de duidelijkheid: ik ben NIET op zoek naar meningen van mensen die het niet gebruikt hebben. Sorry, maar cru gezegd weet je dan niet waar je het over hebt en dan is je mening niet van waarde (tenzij er een logische reden achter zit)
     
  2. nizzie86

    nizzie86 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.147
    5.092
    113
    Ik heb de Aniball gebruikt en ben er héél erg tevreden over! Ik heb wel braaf om de dag geoefend vanaf 37 weken zwangerschap en ik kwam uiteindelijk tot 30 centimeter omtrek, wat ook mijn doel was. De dag erna ben ik bevallen :D Ik heb het in combinatie met perineummassage gedaan (dit vanaf week 32) en mijn 'onderkant' heeft letterlijk niets geleden. Ik ben niet uitgescheurd of ingeknipt en razendsnel hersteld na de bevalling. Mijn bekkenbodemspieren zijn ook intact gebleven, ik heb geen urineverlies gehad, niets. (En als ik mijn man moet geloven voel ik ook niet anders tijdens de seks, ook niet onbelangrijk!) Sinds mijn bevalling raadt mijn verloskundige alle zwangeren die ze begeleidt de Aniball obsessief aan :roflmao: Mij was het die zeventig euro dus meer dan waard! Wel vraag ik me af of jij er nog iets aan gaat hebben, je hebt immers al twee bevallingen meegemaakt en weet hoe het voelt om die druk in je vagina te voelen en waar je naartoe moet persen... Misschien alleen perineummassage doen?
     
    nneah vindt dit leuk.
  3. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.013
    5.099
    113
    Ik heb beide niet zelf gebruikt, maar heb een andere goede reden om te reageren...;)

    Ik ben namelijk verloskundige en heb al een heel aantal vrouwen begeleid die met een van deze apparaten hebben geoefend voor de bevalling. Eigenlijk zijn alle ervaringen positief. Niet bij iedereen is uitscheuren ook echt te voorkomen maar in alle gevallen voelde mijn cliënt zich veel zekerder tijdens de bevalling, zag ze minder op tegen het persen en ging het persen ook veel beter. Met beter bedoel ik: sneller de 'techniek' te pakken van waar je heen moet persen en beter in het beheerst persen bij het laatste stukje als het hoofd staat.

    Voor zover ik weet blijkt uit wetenschappelijk onderzoek hetzelfde: kans op uitscheuren niet significant verminderd, wel hogere tevredenheid over de persfase en in zn algemeenheid tevreden over het gebruik.

    Ik raad het zelf vooral aan vrouwen aan die erg opzien tegen het persen. Het geeft je gewoon meer controle en zelfvertrouwen als je weet dat je een bepaalde omvang eruit krijgt :)
     
    Lara123, nizzie86 en nneah vinden dit leuk.
  4. nneah

    nneah Fanatiek lid

    19 dec 2013
    1.091
    567
    113
    Vrouw
    Één bevalling ;) maar die ging wel vlot. Ben toen een beetje gescheurd naar opzij in m'n schaamlippen. Die had ik niet mee gemasseerd met de perineumolie :roflmao: Dus dat ga ik dit keer wel doen. Perineum braaf gemasseerd en dat is intact gebleven. De tweede dochter was helaas een keizersnede.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  5. nneah

    nneah Fanatiek lid

    19 dec 2013
    1.091
    567
    113
    Vrouw
    Haha, dank voor je reactie. Ik wilde vooral vermijden dat ik alleen reacties kreeg uit onwetendheid :)
     
    Muisje2016 vindt dit leuk.
  6. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.644
    1.286
    113
    Ik heb de epi-no gebruikt bij de oudste. Niet tot het aangeraden aantal cm’s gekomen met oefenen, maar een hele soepele bevalling gehad en er zonder hechtingen vanaf gekomen. Na de bevalling gebruikt om bekkenspieren weer te trainen, ik had er eentje met een soort metertje erop. Bij de tweede ook gebruikt ter voorbereiding, maar veel minder intensief dan bij de oudste. Maar bevalling ging enorm soepel en met 3x persen was hij er. Uiteindelijk 1 hechting nodig. De derde niet meer mee geoefend en ook snel en zonder hechtingen. Ik ben dus wel positief!
     

Deel Deze Pagina