6 weken zwanger en suikerziekte?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Sara84, 2 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sara84

Sara84 Lid

2 nov 2015
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dag,

Twee weken geleden ben ik er achter gekomen dat ik zwanger ben. Heb nog geen echo gehad. Deze is gepland voor over 1.5 week. Bij toeval heb ik ontdekt dat ik hoge suiker heb. Ik was bij een vriendin die suikerziekte heeft en heb me geprikt. Niet nuchtere waarde gaf vorige week 8.3 aan. Hier schrok ik van. Voor mij reden om het elke dag bij te houden. Doe dit nu 5 dagen. 'S ochtends is de nuchtere waarde ongeveer 5.8 iedere keer. Daarna meet ik het 2 uur na ontbijt, 2 uit na lunch en 2 uur na het avondeten. Dit is vaak onder de 7.8. Soms iets meer dan 8. Heb de verloskundige gebeld en die was in paniek. Moet morgen 3x prikken. Ben erg bezorgd. Vooral omdat ik overal lees dat suiker gevaarlijk is in de eerste 3 weken. Voel me zo rot...kan iemand me wat advies geven?

2. lovelie

lovelie Actief lid

12 okt 2015
    294
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind dit geen zorgwekkende waardes en volgens mij passen deze gewoon bij een persoon zonder DM. Ik weer niet of je met een rede je suiker heb geprikt of dat je klachten had of heb gehad, maar als ik een patiënt heb met zulke waardes dan schrik ik hier absoluut niet van en denk ik zeker niet aan diabetes.

3. Nic1976

Nic1976 Fanatiek lid

27 okt 2009
    4.545
    732
    113
    Helaas is dit inderdaad wel iets verhoogd. Nog niet schrikbarend maar als je zwanger bent willen ze graag zo laag mogelijke suikerwaarde. Dit om te voorkomen dat de baby the groot groeit. Houd het zoals je moet doen 3x bij en bekijk dan wat de arts je voorschrijft. Misschien kun je het met een goed dieet al flink naar beneden krijgen.

Ikzelf zit met die waarde aan de insuline maar ik woon in Frankrijk en ze zijn hier heeeel voorzichtig ... naar mijn mening te ... maar goed.

Succes en mocht je vragen hebben PM me even misschien dat ik je kan helpen.

4. Sara84

Sara84 Lid

2 nov 2015
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oo, dat is niet zo leuk dan :( wat vreselijk om zo te leven. Maak me echt zoveel zorgen. Ik wil je wel pmen, weet niet hoe? Sorry. Ben hier net nieuw. Wat is jouw nuchtere waarde dan? En vanaf welke week heb jij dit?

5. Sara84

Sara84 Lid

2 nov 2015
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wat is je beroep? Fijn dat je er zo over denkt wel :)

6. 1981Mama

1981Mama VIP lid

8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Maak je nu nog geen zorgen om de baby. Je bent er op tijd bij (Als er al iets aan de hand is) en deze waardes hebben geen slechte invloed op de baby.
    Ik denk dat je van haar een suikermeter te leen hebt gekregen? Die dingen mogen 15% afwijken, en vaak verschilt het per merk meter ook nog (abbott freestyles meten lager dan gemiddeld, accu-cheks hoger).

Het is vervelend voor je als je geen onbezorgde zwangerschap kunt hebben omdat je uiteindelijk misschien iets met insuline zou moeten.

Aan de andere kant is echte zwangerschapsdiabetes nu wat vroeg om te krijgen, het eerste trimester heb je juist minder insuline behoefte, die behoefte begint in het tweede trimester te stijgen. (dit neemt niet weg dat je misschien vóór je zwanger werd al diabetes aan t ontwikkelen was)

Ik zou je huisarts bellen en je verhaal vertellen, vragen of je bloed mag prikken op onder andere hba1c (langetermijngemiddelde van je glucosewaarde).

Persoonlijk denk ik nog dat het metertje gewoon niet goed is :)

7. Sara84

Sara84 Lid

2 nov 2015
    42
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou vandaag 3 x laten prikken. Erg benieuwd naar de uitslag!!!

Deel Deze Pagina