Bij mn eerste bevalling had ik een ruggeprik en ben ik tot 9cm ontsluiting gekomen. De gyn kwam binnenlopen en zei dat hij de prik ging uitzetten om dat ik bijna zover was om te gaan persen. Omdat ik al een lange tijd totaal geen pijn meer had, was ik zo bang om weer die rotpijn te voelen dat ik lichtelijk in paniek raakte... De weeen zwakte af en ik heb geen persweeen gehad, maar uiteindelijk een keizersnede. Nu ik ieder moment kan bevallen maak ik me hier weer een beetje zorgen om. De verloskundige zei dat zij soms de ruggeprik licht aan laat staan tijdens het persen zolang je maar voelt wat je moet doen... Maar goed deze verloskundige zal niet bij mijn bevalling aanwezig zijn. ( En omdat ik geen pijn meer voelde, was ik ook uit de bevallingsroes en de overgang naar persen lijkt me dan zo ontzettend moeilijk) Wie is er bevallen met een ruggeprik en ging toen de prik compleet uit om te persen? Voelde je nog wat of duurde dat even?
Hoi! Ik heb een ruggeprik gehad.. Deze is tijdens het persen aan blijven staan. Ik voelde m'n persweeen niet echt maar sneaky als ik ben kon ik op het scherm zien wanneer er weer een wee aan kwam! Ik had echt zoiets van ik ga nu niet ineens weer pijn lijden... X
Bij mij was de ruggenprik aan toen ik de persweeën voor het eerst voelde. Het was meer een druk wat ik voelde, dus geen pijn. Toen zat ik op 8/9 cm ontsluiting, en hadden ze de ruggenprik helemaal uitgezet. Raakte ook lichtelijk in paniek voor het onbekende. Het duurde ongeveer 2 uurtjes voordat de ruggenprik voor het grootste gedeelte was uitgewerkt. Mijn benen waren nog wat gevoelloos tijdens het persen. De persweeën heb ik wel 100% gevoeld. Het is echt een oerkracht.
@mamabram, ja idd je hebt daar écht geen zin meer in, in die pijn.... Wat helder van je om naar de monitor te kijken! @loeki82, dat je de persweeen wel 100% voelde, heb je dat als heel erg vervelend ervaren? Gek trouwens dat je benen nog wat gevoelloos waren maar je wel de weeen voelde, of is dat omdat dat zo'n oerdrang is als jij omschrijft dat dat gewoon overheerst?
Hier zit ik dus ook mee.. Bij mij in het ziekenhuis zeggen ze idd ook dat ie uit gaat zodra je moet persen.. Maar waarom gebeurd het dan bij sommige dat ie wel aan blijft staan? Ik weet niet of ik dan wel rustig kan blijven hoor ben bang dat de ontsluiting dan ook niet vordert.....
Nou, ik vond de ontsluitingsweeën erger dan de persweeën. Zo van, nog even doorzetten . Kreeg tijdens het persen te horen dat het persen wel anderhalf uur kan duren , en de vraag of ik mee wou kijken. Ik denk dat de oerkracht gewoon zo overheersend is. Ik voelde de persweeën namelijk ook terwijl de ruggenprik nog aan stond. Ik herkende het eerst niet, totdat ik tegen de verpleegster zei dat ik het gevoel heb alsof ik een "grote boodschap" moet doen.
Hihi hier precies hetzelfde, ook nog 1 hand op mijn buik gehouden zodat ik voelde als hij extra hard werd Toen nummero twee moest komen begon de gyn over extra weeenopwekker, waarbij ik heel zielig heb gevraagd of de ruggenprik dan wel bleef zitten, ik had geluk pas na het hechten ging ie eruit wel een beetje een domper als je na een paar uur opeens voelt dat je onderkantje toch wel echt au doet
Hier bleef hij ook aanstaan. Ik heb 17 uur weeën gehad voordat ik kon persen. Bij mij hielp de ruggenprik nauwelijks. De weeën kwamen er gewoon doorheen. Die oerkracht ken ik wel. Geloof me, je bent blij dat je wat kan doen!
Bij de eerste hebben ze hem uitgezet maar geen wee gevoeld heb geperst via kijken op scherm Bij de tweede waren de weeen zo heftig dat ze er gewoon doorheen kwamen dus hebben ze hem aan laten staan had toch geen nut.
Hier hebben ze hem zachter gezet en ik voelde alleen een lichte druk bij een pers wee. De eerste pers weeën heb ik helemaal niet gevoeld. En dat is heel lastig. Dan zag ik het op de monitor als ik moest persen.
Hier is hij gewoon aan blijven staan. Alleen ik voelde mijn persweeen niet meer, dus moest het op de gok doen, want op het scherm zag je ook niks. Ik moest het dan met een hand aan mijn buik voelen wanneer ik kon persen. Verder heb ik niks te klagen gehad hoor, ben heerlijk ontspannen bevallen zonder knippen of scheuren, en toen hij uitgewerkt raakte was het wel een beetje beurs maar niet echt pijnlijk. Zou het zo overdoen
Bedankt voor jullie reacties!! Bij de meeste van jullie bleef hij dus gewoon aanstaan.... Ik kan me voorstellen dat je idd niet goed weet wat je moet doen en dat is dus de reden dat ze hem uit zouden zetten. Denk dat het dus ook verschilt wie je aan je bed hebt staan Heb hem geloof ik toch liever (een beetje) aan en die beurse onderkant neem ik wel voor lief
Bij de eerste een ruggenprik gehad en hier zetten ze hem ook uit... Ik begon toen inderdaad weer in paniek te huilen want ik wilde die pijn echt niet meer.. "Gelukkig" kwamen toen de persweeen maar dat was ook echt geen pretje al is het niet te vergelijken met elkaar. Zo raar om zo'n enorme druk te voelen die je niet onder controle hebt. Gelukkig heeft het persgedeelte bij mij maar een kwartier geduurd en toen was ze er "al".
Juist....daar ben ik dus bang voor.... Ik denk ook echt dat het afnemen van de weeën voor (een heel klein) deel kwam omdat ik blokkeerde... Ach dat zullen we nooit weten.
Ik heb geen ruggenprik gehad maar bij beide geen zware persweeen waardoor het persen erg lang duurde. Ik kon zeg maar niet kractig persen op die lichte persweeen. Dus is het wel verstandig met ruggenprik te doen? Ik vond het dus echt vrselijk (dat ik de persweeen dus niet sterk voel waardoor het zoooo lang duurde).
Bij mij en bij mn zusje (zelfde ziekenhuis), werd de prik uitgezet. Ik weet nog dat ik heel angstig en verbaasd :"uit??" Heb geroepen. Dat moest want anders zou ik de weeen niet voelen. Maar ik moest me niet druk maken want de prik zou nog minstens een half uur doorwerken... Niet dus. Persen duurde ook langer dan een half uur dus ik voelde alles. Maar goed, dat kon volgens hun dus niet omdat hij nog niet uitgewerkt zou zijn... Het zou de druk zijn die ik aanzag voor pijn.... nou echt niet. Als deze pijn al zo voelde MET prik, dan wil ik echt niet weten hoe de pijn zonder prik is.... Ik wil het bij de volgende thuis proberrn, zonder prik maar ALS ik toch een ruggeprik krijg dan blijft hij aan tot het bittere eind
Ik heb bij beide bevallingen vanaf 8 cm ontsluiting persweeën gehad. Bij de eerste heb ik alleen pethidine gehad. Bij de tweede heb ik pas met 8 cm een ruggeprik gekregen en die is er in blijven zitten. Bij mij haalde het alleen de piek van de pijn af. Waarschijnlijk zullen ze bij deze bevalling de ruggeprik wel eerder zetten.
Hier was er geen tijd om m zachter te zetten dus gelukkig met ruggenprik kunnen persen, zou niet zonder willen denk ik brr..
Tijdens de bevalling, kan je dan niet gewoon eisen dat ie aan blijft staan? hihi.. Als je in paniek raakt enz ben je nog verder van huis zou ik zeggen.. Hier is ook verteld dat ie nog wel anderhalf uur zou blijven doorwerken nadat ie is uitgezet.....
Ben bij de 1e ingeleid. Door de weeenstorm hebben ze toen een ruggeprik gezet op mijn verzoek. Hij stond echter wel op de 'laagste stand'. Dit betekent dat het wel de scherpe pijn wegnam maar ik voelde mijn benen etc. nog wel. Tijdens het persen is het ook gewoon zo gebleven. Ze zouden het alleen uitzetten als ik niet goed kon persen maar dat was niet het geval. Dus als je goed kan persen hoeft het niet 'uit' gezet te worden hoor. Overigens voel je de hele bevalling net zo goed als zonder de ruggeprik als deze op de laagste stand staat zeg maar. Dat kan ik nu zeggen omdat ik bij de 2e geen pijnstilling had en het gevoel was hetzelfde.