Hi dames, Ik ben in verwachting van een IVF- baby. Nu heb ik te horen gekregen dat ivf-kindjes vaak eerder geboren worden dan de uitgerekende datum. Klopt dit? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie verhalen. Liefs
Met IVF is de kans op vroeggeboorte groter ja. Maar de onderzoeken waarop dit gebaseerd is nemen grotendeels niet mee dat er bij IVF meer kans was op een meerling in het verleden, tegewoordig zijn die kansen al veel kleiner. Cryo-kindjes lijken weer minder risico te lopen als verse embryo's, dusndat verschilt ook nog. Als je zin hebt om je er op uit te leven: https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/178874/freya-webpdf.pdf?sequence=1&isAllowed=y
@Littlegirl1989 wat interessant, dat wist ik niet! Onze zoon is geboren met 39.2. Dus absoluut niet te vroeg.
Dus wel eerder dan uitgerekende datum. Dat is wat ik bedoelde. De kleintjes komen vaak voor de uitgerekende datum
Als je de vraag zo bedoeld, daar is geen onderzoek naar gedaan. Onderzoek richt zich op vroeggeboorte (voor 37wkn), zeer vroeggeboorte (voor 32wkn) en alles daar tussenin (32-36wkn). Na 37wkn wordt niet meer als een vroeggeboorte gezien. Onderstaand tabelletje laat daarop de risico's zien. Kans blijft klein, maar is wel groter als bij normale conceptie.
Ik vind 39w2d niet vroeg. Dat is gewoon normaal op tijd. Mijn kind, geen ivf, kwam op 38w6d. "Te vroeg" vind ik eigenlijk pas als het voor 39 weken wordt geboren. En zelfs dan vind ik het een tamelijk vaag begrip. Dat gezegd hebbende denk ik dat ivf kindjes wellicht wat eerder geboren worden dan gewone kindjes, althans ik kan me daar wel iets bij voorstellen.
Hi Bedankt voor je reactie! Ik denk dat je wel wat verwarring hebt geschept. Want ik heb het nooit gehad over “vroeg” geboorte in mijn topic. Daar ben je vanuit gegaan maar dat is niet wat ik bedoel. Ik ben meer benieuwd naar de ivf baby’s die voor de “uitgerekende datum” zijn geboren. Ik heb het niet over vroeg geboorte. Ben meer benieuwd naar ervaringsverhalen zoals ik eerder aangaf.
Waarom zou een IVF baby eerder geboren worden? Serieuze interesse vraag overigens... Eenmaal zwanger maakt het toch niet meer uit of je met hulp of spontaan zwanger bent geraakt, lijkt mij..
Nee 39.2 is inderdaad niet te vroeg! Maar mooi op tijd! Ik heb het in mijn topic niet over vroeg geboorte. Ik heb het over kindjes die eerder zijn geboren dan uitgerekende datum. Iemand anders heeft mijn topic totaal verkeerd opgevat en heeft het hier over vroeggeboorte, ik dus niet. Ben meer benieuwd naar verhalen over kindjes die wat eerder geboren zijn dan uitgerekende datum . Liefs
Omdat bij IVF de bevruchting nauwkeurig is bepaald, iemand vertelde mij dat de ivf kindjes daardoor vaak precies op tijd of meestal eerder worden geboren.
Hier een icsi kindje. Bevallen met 37+1 Maar ik ben ingeleid ivm complicaties... Zat nog pot dicht en het inleiden heeft daardoor 3 dagen geduurd. Het risico op complicaties is hoger denk ik, waardoor er mss vaker eerder ingeleid word?
Mijn vriendin heeft 2 kinderen uit ICSI. 1e geboren met 40+4 en de 2e met 41+3. Dus niet voor de 40 weken.
Mijn dochter is geboren op 39.0. Verwekt via icsi. Ik snap de gedachtegang overigens wel. Je weet precies wanneer je zwanger bent geworden dus termijn is veel preciezer vastgesteld dan bij een reguliere zwangerschap. Toch denk ik dat het in totaal helemaal niets uitmaakt omdat het ene kindje zich sneller ontwikkelt dan het andere en dus eerder klaar is om geboren te worden. Ben heel erg benieuwd naar andere reacties!
Maar wordt de uitgerekende datum dan ook gebaseerd op basis van de bevruchting of alsnog via de termijnecho? (pure interesse)
Op basis van de terugplaatsing dus inderdaad van de bevruchting. Toen ik de eerste keer bij de vk kwam stond mijn uitgerekende datum al vast, nog voor de eerste echo