Dit onderstaande klinkt waarschijnlijk botter dan dat ik het meen, maar iets lezen zonder uitdrukkingen en intonatie geeft sowieso een ander beeld natuurlijk. Het is niet helemaal de nadelen vanuit de ervaring waar ik naar opzoek ben. Ik ken trouwens ook voldoende voorbeelden van mensen die via de natuurlijke weg zijn geboren en last hebben van eczeem, astma en diabetes 1. Als het nou 1 op 1 op zou gaan, maar dat is natuurlijk niet zo. Dit voegt voor mij persoonlijk niet zo veel toe en zal ook geen afweging zijn om dan wel voorhand voor een ks te kiezen dan wel per se te kiezen een natuurlijke bevalling. Daarnaast heb je niet altijd een keuze. Dus het brengt moeders die geen keuze hebben voor een keizersnee meer onzekerheid mee denk ik. Ik weet nog helemaal niet eens of ik überhaupt een keuze heb bij deze tweede. Dat wijst zich ook pas in de laatste weken. Ik wil gewoon een beetje ervaringen weten van dames die beiden hebben ervaren en met name in het herstel ook.
Het herstel van de 2e ks ging lichamelijk niet sneller..geestelijk wel want het overviel me nu niet. De eerste dagen voelde ik me top en stond al weer snel naast mijb bed. Maar in de loop van de 2e week werd ik even teruggefloten door mijn lijf. Week 3 voelde ik me wel weer g oed, hetzelfde als bij de 1e..dus nee het herstel ging niet sneller. Succes de komende tijd! Heb trouwens 2 gezonde kids en totaal geen schuldgevoelens of iets.
Ik heb ook 1 gezonde dochter tot nu toe. En het heeft me trouwens ook geen schuldgevoel opgeleverd. 9 maanden werk in de groei van een kindje geeft alle voldoening.
- net even de tekst geheel doorgelezen betreft baby's en ks. Ik heb ook geen borstvoeding gegeven en dus 2x een KS (niet voor gekozen) dus én geen natuurlijke bevalling én geen borstvoeding..jeetje mijn kids zouden wel erg ongezond moeten zijn nu..waarom zijn ze dan nooit ziek?? Soms is het niet anders en ik laat me niet leiden door dit soort informatie..voel me er prima bij en kijk terug om 2 bijzondere bevallingen.
Ik verzin dit niet, het zijn gewoon de cijfers die het uitwijzen. Uiteraard ken ik ook borstgevoede eczeemkinderen en kinderen met allergieën die natuurlijk geboren zijn, maar daarmee kun je niet stapels data en onderzoeken van tafel vegen. Net zoals -komt ie weer- de opa die jaren gerookt en stevig gedronken heeft en toch 96 is geworden geen bewijs is dat roken en drinken niet schadelijk zijn. Ik voel me heus geen betere moeder omdat ik natuurlijk bevallen ben, stel je voor zeg. Maar bij mijn eerste heb ik een keizersnee gehad en het viel me op (en het frustreerde me) dat sommige mensen er zo makkelijk over dachten: "Oh, daar ben je dan mooi van af gekomen" zei iemand tegen me. Terwijl ik het echt als afschuwelijk heb ervaren en het was zooooon verschil met mijn natuurlijke bevalling! Tuurlijk, zonder keizersnee waren zowel zoon als ik er niet meer geweest, dus ik ben blij dat het zo 'opgelost' kon worden, maar het heeft echt niet mijn voorkeur. Beschouw het maar als persoonlijke frustratie.
Tess: jij hebt voor jou goede keuzes gemaakt. Ik ga het iig niet betwisten. Tegen mij is nooit gezegd dat ik er met de ks er makkelijk vanaf ben gekomen. Iemand die dat zegt heeft geen van beide denk ik ooit meegemaakt. Discussies over ks en natuurlijke bevalling heeft in mijn opinie helemaal geen zin. BV is hier offtopic btw. Daarnaast moet iedereen dit ook zelf weten als het een bewuste keuze is. Anders is het gewoon moedernatuur. Ik ben hoe dan ook blij dat er poedermelk bestaat.
Ik ben nog niet bevallen en wil het zeker via de normale weg proberen, maar als er medische indicaties zijn dat dat wellicht niet gaat, of er een grote kans is dat het met veel pijn en moeite moet gebeuren, zou ik voor een keizersnee gaan. Die keuze wordt nooit licht gemaakt door gynaecologen en als ze het aanraden is er een gegronde reden voor. Ze kunnen namelijk wel zien of je bekken te smal is of het kind te groot. Zeker bij een eerste. Ik ben niet huiverig voor ingrepen, alles wat beter is voor de baby. Ik vind het nogal raar om een keizersnee met een natuurlijk bevalling te vergelijken op grond van 'pijn en moeite', eerlijk gezegd. Als ik met mijn gyn bespreek dat ik gewoon niet wil dat mijn kindje 30 uur moet wachten en daar 'klem' zit, is dat om erger te voorkomen, niet omdat ik niet vaginaal wil bevallen. Dat wil ik niets liever, maar niet tegen elke prijs. De gezondheid van mijn kind gaat voor. Als haar hartslag zou dalen of als ze het benauwd heeft, moet ze eruit.