Help!! Ik zoek een educatief spel voor mijn 2 jarige dochter welk nu graag wilt leren schrijven. Ze kent al bijna het hele abc.. Nu heeft zij een schrift gevonden en probeert echt werkelijk te schrijven. Ze probeert echt duidelijk de letters neer te zetten echter heeft ze haar handje nog niet echt onder controle. Vroeger had je van die Loco-dingen... Ik heb daar al opgezocht echter niet echt naar mijn zin. Vroeger (echt heeeeeel lang geleden) hadden wij op school van die werkboekjes om controle te krijgen: lussen 'schrijven'/ vloeiende bewegingen maken, 'f' tekenen etc... Wellicht weten juffen onder ons wat ik bedoel en waar ik dat kan krijgen. Echt waar (klint onwerkelijk maar het is echt zo) ze houdt zich heel de dag bezig met schrijven, schrijven, schrijven en nog eens schrijven. Helaas heeft ook mijn agenda het moeten ontgelden en mijn kladjes voor de komende vergadering. Dus help!!!
Wat leuk is om te leren schrijven bij heel jonge kinderen is de lettervormen te maken in een bak met (vogel)zand. Een letter oefenen lekker groot en daarna even schudden en weer oefenen... De pengreep is wel moeilijk nu nog denk ik.
Ik werkte vroeger bij een kantoorboekhandel en we hadden ook een afdeling met oefenboekjes voor kinderen. Spelletjes met letters enzo en volgens mij ook schrijfoefeningen, etc. Misschien kun je op internet ook wel bladen vinden die je kunt uitprinten. Op deze site staat het een en ander: HuiswerkWeb Misschien heb je hier wat aan
Nooit aan gedacht! Wat een leuk idee! Opvallend is dat ze de pen op de juisee manier vast houdt (of bedoel je dat niet).
In een speelgoedwinkel zijn talloze boekjes om te leren schrijven.Gewoon even naar de winkel en kopen.
Ik bedoelde inderdaad dat de goede pengreep nog vaak moeilijk is, maar uitzonderingen bevestigen de regel he? Leuk dat ze er al zo mee bezig is!
Ja vinden wij ook! Ze loopt ver voor in haar ontwikkeling wat soms voor haar maar ook voor ons erg lastig is! Op de psz zeggen ze dat ze heel erg creatief en leergierig is alleen wel heer erg terug getrokken. Enige 'nadeel' van het leren schrijven: ze is linkshandig!
uit ervaring weet ik dat de meeste leraren hier niet zo blij mee zijn. Ivm verkeerd aanleren en moeilijk weer af te leren. Maar idd zelfs in de supermarkt hebben ze wel van die boekjes en anders misschien van vrienden met oudere kindjes de werkschriftjes lenen en oefeningetjes uithalen?
Wat bedoel je precies met verkeerd aanleren? De pengreep? Zij houdt haar pen beter vast dan ik. Ik zelf denk (corrigeer mij als dit niet zo is) dat er niets mis is aan het leren van 'lussen' schrijven; de handcoordinatie verder te ontwikkelen (zoals baby's hun fijne maar ook grove motoriek moeten leren).
Ik denk dat er met verkeerd aanleren juist de vormen van de letters wordt bedoeld. Vaak worden er blokletters aangeleerd en op school daarna de schrijfletters. Probeer die blokletters maar eens af te leren.... Zeker in hun namen erg hardnekkig hahahahah!!!!
ik ben ook linkshandig, bij mij hebben ze er op school niets aan gedaan hoor...ik kan niets met rechts, snap ook het nadeel niet alleen dat de kant waar mijn pink zit soms onder de inkt zat of bedoelen jullie dat niet?
Ah ok! Maar dat gebeurt niet hoor! Ik heb hier thuis een printje met de 'kleine schrijfletter' en leer ze haar ook zo aan.
That's what I mean. En dan niet alleen je pink maar ook de rest van je linkerarm onder het inkt zit van pennen en stiften of juist onder de verf! Maar ach..., ik heb een goede wasmachine! Wele en vraagje aan een linkshandige: Ben jij creatief en gevoelig?
Bij de Hema heb je die boekjes geloof ik. HEMA - kind - speelgoed - leren - speel- en oefenboek 5-6 jaar
Mijn man is linkshandig en erg creatief. Hij kan echt schitterend tekenenen en schilderen. Ik weet niet of dat met elkaar te maken kan hebben...
Ze zeggen dat dus wek; dat linkshandige gevoelige maar wel creatieve mensen zijn. Wat apart dat het hier en bij jou ook opgaat!
Ik zou het niet te veel doen. Ik doe de PABO en ik zie nu al zoveel kindjes die door papa en mama hebben leren schrijven op een verkeerde manier. Een goede pengreep is niet het enige waar je aan moet denken. Kinderen moeten ene goede houding hebben e.d. Een hele lijst waar een leraar wel op let en ouders niet. Die willen alleen maar dat hun kindje zo snel mogelijk een letter kan schrijven. Je zegt dat je letters hebt uitgeprint...leuk..maar er zijn zoveel verschillende soorten schrift dat dat dus niet echt uitmaakt. Of je moet het schrift hebben gevonden wat aansluit bij de basisschool waar je haar naar toe wil doen! Ik zou haar letter laten tekenen en proberen. Maar echt niet zelf iets proberen aan te leren...je weet gewoon niet waar je op moet letten allemaal! En iets afleren is altijd moeilijker dan iets aanleren!!!
Bestaat er verschil ik kleine schrijfletters dan? Dit zijn dezelfde letters die mijn man en ik vroeger op de basisschool hebben geleerd en ook overaal hetzelfde op internet staan. Het is ook niet dat WIJ als ouders haar willen leren schrijven, zij wilt het zelf heel graag! Ik vraag daarom ook naar die boekjes om de ontwikkeling van de handbewegingen te bevorderen. De houding is bijna perfet; ze zit krom maar dat heeft met een oogafwijking te maken waardoor zij met haar linkeroog heel erg slecht ziet en ook scheelkijkt. Haar rechter oog is perfect maar ga jezelf eens na; als jij slecht of bijna niets ziet met 1 oog dan zit jij ook krom of ergens dicht op om het te lezen. Voorlopig krijgt ze nog geen bril, de opthontist wil eerst kijken of het met afplakken en druppelen van het rechteroog beter wordt. Verder zit ze een vingertop van de tafel af op goede hoogte. Legt zij altijd zelf haar papier goed en houdt haar pen goed vast dwv: niet te hard drukken, op het kootje van haar middelvinger maar niet onder het nagelbed en een goede houding tussen duim- en wijsvinger. Ze houdt de pen (een gladde zelf) ook op goede hoogte vast. Ik wil haar gewoon 'lussen' en 'f' leren zodat haar fijne motoriek vooruit gaat en zij zo haar zelf in het schrijven kan ontwikkelen. Ik werk 40 uur en heb drie kindjes dus heb niet eens tijd om haar te leren schrijven. Zijn er verder nog tips waar ik op moet letten?