Minder sociale huurwoningen door vluchtelingen|Binnenland| Telegraaf.nl Ik kan me het probleem helemaal voorstellen. Tijd dat er iets aan gedaan gaat worden. De wachtlijsten zijn in sommige steden sowieso al belachelijk hoog en dat wordt kennelijk alleen maar hoger. Vluchtelingen hebben ook recht op een plek, maar jongeren en alleenstaande (net gescheiden) moeders ook. Het is wel krom dat er elke dag drie gezinnen op straat worden gezet (Nederlanders?) omdat ze de huur niet meer kunnen betalen maar asielzoekers huizen en uitkeringen toegewezen krijgen. Tenminste, vrijwel alle reacties onder het krantenstukje zijn negatief. Benieuwd hoe er hier over gedacht wordt?
Klopt, is hier ook zo. Ze hebben echt wel meer huizen hoor maar die komen niet op de site, die houden ze aan de kant voor asielzoekers. Als wij in onze eigen stad hadden willen blijven hadden we 8 jaar thuis kunnen blijven wonen. Ik vind het belachelijk! Wat jij al zegt jongeren, gescheiden/alleenstaande mensen met kinderen enz.. Maar het ligt niet alleen aan de woningbouw. Kijk is om je heen hoeveel huizen er leeg staan, maar dat zijn allemaal woningen waar de hoofdprijs voor wordt gevraagd of koop.
Het schijnt dat er ook veel woningen leegstaan omdat uitzendbureaus hier de hand op hebben gelegd. Zij verhuren die woningen aan Polen en Bulgaren als die zich bij hun aanmelden om te werken. Dat maakt het er ook niet veel beter op...
Sociale woningbouw wordt niet via een uitzendbureau onderverhuurd aan Polen of Roemenen. De woningbouw mag geen sociale woningbouw toekennen aan een bedrijf. Particuliere woningen natuurlijk wel, maar dat zijn dus de duurdere woningen en daar gaat dit niet over..
In tegenstelling tot de algemene (telegraaf) opinie, is het in werkelijkheid niet zo dat je een verblijfsvergunning krijgt zodra je Nederland binnen komt. Daar zit een lange procedure aan vooraf. Daarin wordt beoordeeld of jouw leven wel voldoende gevaar loopt om in aanmerking te komen voor een vluchtelingenstatus. Alleen als je dus verschrikkelijke dingen hebt meegemaakt of een serieus risico loopt of verschrikkelijke dingen (denk verkrachting, moord, stelselmatige mishandeling, langdurige gevangenschap om onterechte redenen), mag je in Nederland blijven. Gedurende je procedure zit je in een asielzoekerscentrum, met als het mee zit, nog een paar honderd ernstig getraumatiseerde medemensen. Vaak spreek je elkaars taal niet, je spreekt sowieso geen Nederlands en hebt dus geen idee wat er allemaal gebeurt. Je hebt je familie achtergelaten en je weet dat die het risico lopen alsnog die verschrikkelijke zaken te ondergaan. Na jaren van spanning en onzekerheid, blijkt dat je mag blijven in Nederland. Dan wordt je naar de eerstvolgende gemeente geplaatst die op de lijst staat. Je kent er niemand, hebt er nauwelijks kennis over en hebt nog steeds je trauma's en angsten, waar daar is nog geen tijd voor geweest om te behandelen. Je kinderen worden dus nog elke nacht huilend wakker en je vrouw durft zich nog steeds nauwelijks te bewegen omdat ze bang is toch nog een keer een van haar verkrachters tegen te komen. En dan is je nieuwe buurman boos omdat jij voordringt op de woningmarkt. Vind je het heel erg als ik niet jaloers ben op een asielzoeker? In tegenstelling tot blijkbaar de gemiddelde telegraaf-lezer?
Femkes! Duidelijk, ik zie het ook zo. Het hele idee van enige vorm van jaloezie tov een asielzoeker is mijn inziens absurd.
Niets aan toe te voegen. Ben het helemaal met je eens. Als die vluchtelingen een keus hadden waren ze echt wel liever in hun eigen land gebleven. Vluchtelingen hebben helemaal geen dak boven hun hoofd als ze hier zijn, wij wel.
Precies! Absurd hoe lachwekkend de reacties vaak zijn op dat soort berichten. Altijd maar dat gehuil, joh gebruik je hersens eens en zie wat voor een geweldig leventje je hier hebt als je je zo graag met asielzoekers wil vergelijken. Maar goed dat is mijn mening.
Ik vind dit wel erg veroordelend klinken hoor. Neemt niet weg dat de (onnodige) krapte op de woningmarkt zorgt voor spanningen binnen de samenleving. Ik heb net het stukje in het nieuws gezien en ik kan me voorstellen dat iemand die al 10 jaar ingeschreven staat (terecht danwel onterecht) jaloers is op een student die meteen een woninkje krijgt toegewezen. Ik vond het dus ook een slecht voorbeeld in het nieuws, waarom krijgt hij niet een studentenkamer die gedeeld wordt met anderen (zo doen nederlandse studenten dat ook en daar is niets mis mee). In mijn buurt wordt de ene grote en dure woning gebouwd die maar weinig mensen kunnen betalen (en dus leeg blijven staan), maar betaalbare kleinere woningen zijn er niet of er zijn lange wachtlijsten. Deze situatie had makkelijk voorkomen kunnen worden door de woningbouw te verplichten meer kleinere en goedkopere woningen te bouwen (maar zij kochten liever "een bootje"). Onze hoge heren die fatsoenlijk betaald worden om naar de toekomst te kijken en dit soort problemen te voorkomen, hadden dit allang aan kunnen zien komen (als ik het zag waarom zij dan niet?) en daarop kunnen anticiperen. Of het terecht of onterecht is dat hier asielzoekers komen is een andere discussie, maar als besloten is dat zij hier komen zorg er dan voor dat de maatschappij daarop ingericht is. Gebeurt dat niet dan ontstaan er spanningen.
Maar er klopt echt wel een hoop niet. Ik woonde tot afgelopen mei tegenover een flat van Woonbron met 24 bewoonde woningen. Tussen 2012 en 2014 zijn in 20 van deze woningen Polen komen wonen. Dat kan toch geen toeval zijn lijkt me.
Ik vind ook dat woningbouwcorporaties vaak slecht in de gaten houden wat er nodig is, dat de Nederlandse woningmarkt slecht werkt en dat het compleet idioot is dat bestuurders grote bonussen krijgen/kregen voor slecht werk. Maar ik vind het ontzettend goedkoop, gevaarlijk en eigenlijk laag bij de grond om die discussie over de ruggen van vluchtelingen te voeren. Het is gemakkelijk scoren en doet totaal geen recht aan de situatie. Het idee dat de Nederlandse woningmarktproblemen opgelost zouden zijn als vluchtelingen achteraan zouden moeten aansluiten is gewoon onwaar en alleen maar bedoeld om te polariseren. Daar ben ik op tegen!
Nee joh, da's toch niet zielig, hoe kom je erbij? Op je 19e pas bedenken dat het misschien handig is om je in te schrijven bij een woningbouwvereniging en dan 3 jaar op een wachtlijst staan terwijl je nog lekker bij pappie en mammie woont: Dat is pas zielig! Of zodra je een woning hebt, denken dat je de inschrijving niet meer nodig hebt. Maar als je relatie op de knoppen loopt, geen urgentie kunnen krijgen: dat is zielig. Nee joh, oorlogstrauma's zijn helemaal zo erg niet.
ach, het zijn maar hoax verhalen die niet op werkelijkheid berusten, zoals we kunnen lezen in het andere topic. .. sommigen zou je bijna gunnen om die hel maar 1 week mee te maken ....
Wauw, wat verwoord jij dit mooi. Ik krijg er kippenvel van. We moeten allemaal wat minder zeuren over wat we niet hebben en wat gelukkiger zijn wat we wel hebben.
Maar om dan maar meteen alle telegraaf lezers over een kam te scheren, dan bega je dezelfde denkfout waarvan je die mensen van beschuldig. Ik heb dat stukje niet gelezen maar het wel op de nos gezien. Daar werd duidelijk gezegd dat er krapte is op de woningmarkt en dat asielzoekers voorrang hebben op de rest (die al 10 jaar ingeschreven staan). Daarbij werd een tenenkrommend voorbeeld aangehaald van een jonge student die een eigen huisje kreeg, waar nederlandse studenten (die ik iig ken) een kamer hebben (met gedeelde voorzieningen). Het probleem van goedkope huisvesting speelt al ruim 15 jaar (waar ik woon dan), in die tijd had er een heleboel gebouwd kunnen worden. Maar er worden dure huizen gebouwd voor mensen die dat niet kunnen betalen, die krijgen vervolgens huurtoeslag zodat ze het wel kunnen betalen. De woningbouw harkt dus aardig wat geld binnen op kosten van de belastingbetaler en heeft een gevaarlijk maatschappelijk probleem gecreƫerd. Ik vrees dat de gemiddelde burger niet echt in staat is om dergelijke processen te doorzien en de makkelijkste zondebok kiezen. Je kan het een hond ook niet kwalijk nemen dat ie vals is, wel de baas die hem vals heeft gemaakt. In mijn optiek heeft een asielzoeker er ook niets aan om met medelijden bekeken te worden, daardoor voorrang te krijgen met van alles waardoor ze met argusogen bekeken worden. Ze hebben wel nood aan een "normaal" leven waarin ze mee kunnen draaien in de maatschappij zodat ze hun ellende kunnen verwerken. Vanuit mezelf redenerend denk ik niet dat een vluchteling als een "charity case" behandeld wil worden, wel als een mens.