Na een hectische (kraam)periode in het ziekenhuis is ons meisje nu sinds anderhalve week thuis. Door haar vroeggeboorte waren wij lang niet zo voorbereid op haar geboorte als we zouden willen. We hadden nog veel plannen om het huis op orde te krijgen en ons voor te bereiden op het leven met een baby. Zowel mijn man als ik vinden het nu erg lastig onze draai thuis te vinden met haar erbij. Hoe doen/deden jullie dat? Hoe zag jullie dag er uit? Wanneer deed je bepaalde dingen met de baby, zoals: badje, voedingen, spelen, knuffelen, slaapjes. Maar ook dingen in het huis: boodschappen, de was, de afwas, koken, stofzuigen, overig huishouden. Het duizelt ons nu flink en het lijkt wel alsof we nergens aan toe komen. Ik snap dat dit normaal is de eerste paar weken, maar een beetje regelmaat is toch niet te veel gevraagd? Alle tips zijn welkom!
Met zo een kleine baby erbij is het zoeken... Elke baby is anders en elk ouderpaar ook. Je moet zelf een ritme zoeken dat bij jullie past en geloof me dat dat iedereen overkomt, ook al hebben ze tot de 40 weken gedragen. Zeker bij de eerste. Ga mee in het ritme van je kindje. Baby's doen de ganse dag door zeer korte slaapjes. Tijdens die slaapjes kan je even rusten of een wasje draaien of de vaat doen. Boodschappen kan je altijd doen als je haar gewoon in de wagenbak legt, dan kan ze slapen als ze wil. Geef je BV? Dan best op verzoek en dat kan heel vaak zijn. Met FV kan je wat meer plannen. Na een tijdje zal je zien dat er een "schema" in begint te komen. Dat schema zal je dochter echter voor een groot deel zelf bepalen. Wat wij wel deden was altijd op hetzelfde uur een badje geven, net voor de laatste voeding en het slapen gaan, meestal tegen een uur of 19u. Wat ik echt een aanrader vind om ook je handen vrij te hebben is een draagzak. Dan kan je je kindje lekker bij je hebben terwijl je huishoudelijke taken doet. Ik had dat in het begin niet (pas gekocht toen zl 5 maand was) en legde hem altijd in de box maar nu bij de tweede ga ik die toch van in het begin gebruiken. Om je een idee te geven: Vanaf dat je kindje op vaste tijden gaat eten (hier was dat rond de 5 maanden maar kan ook later of vroeger zijn) kan je echter meer dingen echt goed plannen.
Ja idd meegaan met het ritme! Dan heb je hopelijk snel genoeg door wanneer de kleine graag slaapt of juist graag bij mama wil zijn. Ik persoonlijk zorgde er voor dat ze ook makkelijk in de wagen in slaap viel zodat ik er ook even tussenuit kon voor een boodschapje. En ik sliep bij wanneer nodig als mijn dochter sliep. Huishouden vond ik iets minder belangrijk. Het hoognodige als ze sliep. De grote boodschappen bestelde ik ivm tijdwinst. En af en toe had mijn man 'dienst' zodat ik even een momentje voor mezelf had. Dat laatste vond ik erg belangrijk; ik blij baby blij! Maar er is geen leidraad te geven, behalve go with the flow!
Ik had ook echt geen idee en voor mijn idee was ik wel goed voorbereid haha. Huishouden deed ik amper want als m'n dochter sliep lag ik ff op de bank. Zelf tot toen ik ging werken vond ik het lastig te plannen allemaal maar ja.. Ik was zelf nog al go with the flow en dat lukt niet heel erg met een baby. M'n man die op woensdag papa dag heeft doet huishouden, douchen, boodschappen enz.. Dan denk ik ..HOE DAN?! Hahaha
Haha, okee, regelmaat zit er dus voorlopig gewoon niet in Ik geef BV op verzoek, maar hier zit inderdaad (nog) geen ritme in. Omdat ons meisje prematuur is slaapt ze erg veel. Eigenlijk is ze alleen wakker om te eten, verder niet/nauwelijks. Daardoor vind ik het lastig om haar badje in te plannen. Want er valt niet te voorspellen wanneer ze weer zal komen voor een voeding, dus vóór een voeding in bad is geen optie: dan krijst ze de hele boel bij elkaar omdat ze zo'n honger heeft en vooral niet in bad wilt en daarna is ze te moe om te kunnen drinken. Ná een voeding lijkt me ook geen goed idee, ivm met kans op spugen. Bovendien is ze dan ook weer in slaap gevallen en vind ik het zielig om haar dan meteen weer wakker te maken. Maar wanneer dan? Een draagzak/-doek vind ik een goed idee. Nu slaapt ze alleen nog in haar wieg en opzich slaapt ze prima overal doorheen. Maar waarschijnlijk vind zij het zelf ook wel eens prettig om wat dichter bij mama te kunnen slapen. Misschien dat het huishouden dan ook wat beter zal gaan (gezelliger zo, haha). Wat tijd voor mijzelf zou erg fijn zijn, ik zal eens overleggen met mijn man dat hij eens per dag even de dienst overneemt Hij kan dan geen borstvoeding geven (jammer is dat zeg haha) maar hij kan haar in ieder geval troosten ofzo als dat nodig is. Kan ik even bijkomen (of douchen!).
Wij deden de eerste weken maar 1 of 2 keer in de week hem in bad. Vaker vond ik zelf niet nodig. Als hij dan wakker werd voedde ik hem 1 borst. Daarna snel ff in badje en daarna de andere borst en slapen. En schakel hulp in van anderen. Hier heeft mijn moeder vaak ingesprongen met mijn oudste dochter en deed af en toe wat boodschappen als ik bv praktisch de hele dag aan het voeden was ivm regeldagen.
Ja.. pff die eerste weekjes.. heel herkenbaar. Ik legde me er maar bij neer en wij noemden dat de pyjamadagen. Als ons meisje der dag niet had, of ik, gingen we vooral rustig aan doen en het onszelf niet moeilijk maken. Dat ritme komt wel weer en het huishouden ook... succes en probeer ook te genieten, want voor je het weet zijn ze groot
De 1e weken... Ik heb alleen maar op de bank gezeten met mijn meisje in mijn armen De bank was mijn beste vriend haha
Och meid die eerste weken is het alleen maar wennen, wat we hier probeerde was als de een met de kleine bezig was deed de ander even de vaatwasser of even stofzuigen, als de kleine sliep deden we de was of even rustig zitten.. Boodschappen deden we gezellig samen met de kleine, die lekker in de wagen, en lekker wandelen boodschapjes halen en weer lekker thuis hangen.. Als jij bv geeft kan je partner bijvoorbeeld even stofzuigen of iets kleins doen.. enne het huishouden en ritme komt vanzelf wel.. Gefeliciteerd!
Vooral niet te veel willen. Ik bedacht meestal wat het meest hoognodig gedaan moest worden en dat deed ik dan als de mogelijkheid er was. Pas als dat af was het volgende bedenken. Dat voorkomt dat je het gevoel krijgt dat er nog heel veel op je ligt te wachten. Boodschappen kan iedereen voor je doen, en een ovenschotel of iets wat je goed kan opwarmen is ook een prima kraamkadootje Je wordt er vanzelf handiger in, en je leert ook wat de beste momenten zijn voor je baby om te badderen bijvoorbeeld. Ik deed dat bij voorkeur 's ochtends, dan ben je zelf nog niet moe en ben je wat geduldiger. Er is ook wat voor te zeggen om het juist te doen als ze krampjes heeft bijvoorbeeld. Het wordt vanzelf beter. Maak het je niet te moeilijk, dat leidt alleen maar tot stress en voorkomt dat je er echt van kan genieten.
Helemaal mee eens en herkenbaar! Helaas nam ik te veel hooi op mijn vork, ik moest dit en ik moest dat. Volgende keer doe ik dat dus anders. En hulp vragen! Maar zelfs daar heb ik, na 11,5 maand, nog moeite mee
Bedenk dat het echt beter en makkelijker wordt! Wij zitten nu weer in die fase, maar hebben al twee oudere kinderen. Dit is nu voor het eerst dat ik er een beetje "overheen" kan kijken en me niet zo'n zorgen maak over dat ritme. De eerste twee kwamen vrij kort op elkaar en toen we dus net een ritme hadden, kwam nummer twee. Nu weet ik dat het echt makkelijker wordt. Hou je daar aan vast en ga inderdaad mee in het ritme van je baby. Koop of leen een draagdoek, dat scheelt echt veel. Ik doe nu alles met mijn mannetje in de doek: boodschappen, poetsen, opruimen, wassen, was ophangen en vouwen. En ondertussen doet hij een flinke tuk. Succes en over een paar weken voelt het leven al een heel stuk minder "geleefd en opgesloten".
Als iemand vraagt: kan ik iets voor je doen. Ja zeggen! Dat is de beste tip die ik ooit gekregen heb Als mensen op kraamvisite kwamen hier namen ze vaak eten mee zodat we zelf niet meer hoefden te koken die dag. Vond dat echt heel erg fijn. Verder heeft familie hier veel mee geholpen in het huishouden de eerste maanden. Ook omdat ik nog erge bekkenklachten had/heb. Volgens mij kan je je niet echt voorbereiden, je bent gewoon ineens moeder en daar komen nieuwe gevoelens bij kijken, daar moet je gewoon aan wennen. Verder moet je wennen aan dat zo'n kleine hummel steeds wil eten etc. Je ritme is ineens totaal anders, je nachten zijn eerst gebroken. Heel normaal dat je moet wennen! Wat wij wel vanaf het begin af aan gedaan hebben is steeds hetzelfde patroon. Eten, luier, knuffelen, spelen, slapen. In ons geval was dat borstvoeding, schone luier, lekker knuffelen, even in de box liggen en dan weer het bedje in. Dan werd het voorspelbaar en dat werkte voor ons heel erg goed.
Ik denk dat het belangrijkste al gezegd is: mee gaan in het ritme van je kindje. Ik had in je andere topic al gereageerd, zoals je weet vond ik die eerste weken ook heel zwaar. Maar het is echt waar: het wordt makkelijker. En om te beginnen moet je proberen los te laten wat je allemaal moet. Laat dat huishouden even liggen, koop iets te eten wat snel klaar is en als je kindje slaapt als je het in bad wilt doen, dan sla je het badje gewoon een dag over. Iemand anders noemde al de draagdoek, voor mij is dat ook echt een uitkomst geweest. Dl heeft echt gewoond in die doek, en nu nog regelmatig als ze weer eens moeilijk in slaap komt of zo. Echt ideaal!
Lastig he, die eerste weken! Ik zit er ook midden in, als de kleine slaapt raas ik door t huis om t hoognodige op te ruimen en dan snel even douchen. En als ik geluk heb kan ik nog even op de bank zitten . Ik ben nu ook alleen thuis, wij zijn schippers en ik was er wel even aan toe om thuis te zijn en familie te zijn. Maar t betekend wel dat ik er dan even alleen voor sta met de kleine meid. En net als je denkt een bepaalde volgorde te hebben veranderd t ook weer! Ik kijk t allemaal maar aan, hoor van.iedereen dat r ritme vanzelf komt, daar wachten we maar op dan he, haha.
Ik was erg op zoek naar structuur voor onze dochter (daar heb ik volgens mijn man met name zelf behoefte aan ... heeft hij ook wel gelijk in ) ... Dat heb ik los gelaten en ben gaan accepteren dat elke dag anders is. .. Dat heeft mij meer rust gegeven. .. daardoor kon ik ook veel meer genieten van ons meisje!
Regelmaat is juist hetgeen dat je in mijn ogen een beetje moet loslaten. Hoe meer je het wilt, hoe frustrerender het is als het niet lukt. En of je nou links of rechtsom doet: kijk naar je kindje's behoeftes en die regelmaat komt vanzelf. Onze eerste weken lag het huishouden stil, leefden we op maaltijdsalades en ovenschotels, we aten om en om en soms legde ik hem wel 15 keer per dag of de hele avond aan. Clusteren, honger, reflux, mamahonger. Ik weet het nog niet, maar hij had er behoefte aan. En hij sliep niet in zijn bedje, maar alleen in onze armen. Slopend? Ja! Maar ook hier is nu een ritme gekomen. Ik gok met een maand of 4. Klinkt misschien heel ver weg, maar dat is het niet hoor. Probeer te accepteren dat het gaat zoals het gaat, dat brengt je meer rust. En die ergonomische draagdoek/zak inderdaad: een uitkomst als je toch even de boodschappen wilt doen of de hond uitlaten (als je die hebt). Oh en je moet het niet te perfect willen doen! Geniet van de chaos om je heen. Nu mag het!
Wat iedereen hier zegt; ga mee in het ritme van je kind van die dag. Een badje hoeft maar 1-2 keer per week, dan voedt je eerst een klein beetje, is de ergste honger eraf, dan snel in bad, en dan verder voeden en slaapt je baby daarna weer verder. Komt ook niet precies. In het ergste geval sta je met een brullende baby in de badkamer . Meestal is de oplossing dan simpelweg: Gooi er wat melk in en is het weer gesust. Huishouden; alleen het echt nodige. Laat alle details maar even zitten. Over een paar weken gaat je kindje vanzelf meer een ritme opzoeken (gewoon uit zichzelf) en dan weet jij weer wat beter waar je aan toe bent. Plus, je krijgt zelf ook wat meer energie dan weer, en dat maakt het ook allemaal makkelijker. Die eerste weken van je baby zijn echt heel bijzonder, dus geniet vooral van je kindje, en laat de boel de boel!
Hihi! Heeeeeeeel herkenbaar. Weet de eerste keer dat ml ging werken nog heel goed. Hij kwam rond vier uur thuis en ik zat, in m'n badjas, ongedouched, stinkend naar zure melk, volledig de kluts kwijt op de bank. HOE DOEN MENSEN DAT???? Hoe moet dat als ik straks ga werken en ze naar de opvang moet????? Maar, zoals ik al een paar keer heb gelezen hierboven, go with the flow. Slaap als zij slaapt en de rest probeer je er omheen te doen. Huishouden vond ik in het begin ook het minst belangrijk. Boodschappen deed manlief en ik uiteindelijk ook met de wagen. Je leert je meisje snel kennen en hopelijk krijgt ze een beetje een ritme. Zo niet, dan slaap je de ene dag om half 10 in de ochtend al en doe je de was om 4 uur in de middag en de volgende dag is het andersom. Succes, wil niet te veel dingen in een dag proppen en geniet van je gezin!! Das belangrijker dan een schoon huis (vind ik dan hoor hihihi!)
Herkenbaar. Mijn eerste is ook te vroeg geboren en ook wij hadden nog het nodige willen doen. Na een een periode ziekenhuis was het heftig om met de kleine man thuis komen. Niks ging zoals ik had gehoopt maar, ook zl (zoonlief) moest wennen van couveuse/warmtebedje/ziekenhuisrust naar ons huis. Andere geluiden, geuren enz enz. Drama! Hij moest veel huilen en ik wist me geen raad. Achteraf gezien was ik veel te veel bezig met het vinden van een ritme, regelmaat terwijl zl alleen maar bij mij wilde zijn. Dit kon ik niet omdat al zijn gehuil mij veel stress opleverde. De eerste drie maanden heb ik alles behalve genoten dus de adviezen omtrent probeer te genieten en accepteer dat je je eigen ding even wat minder goed kunt doen, lijkt me heel zinvol. Geniet! Ritme en regelmaat komt wel maar voor nu nog ff niet. Kijk naar de ontwikkelingen van je kleine en wat je kleine nodig heeft. Dit doe ik nu ook bij mijn tweede, opnieuw te vroeg geboren kleine man. Ik draag hem in een rekbare doek en tula. Dat is heerlijk en hij slaapt bij ons, ligt bij ons. Zo anders als bij de eerste en het geeft zoveel meer rust. Echt hoor....ritme komt vanzelf. Vanaf een maand of drie is alles weer anders. Succes. Komt goed!!