borstvoeding combineren met flesvoeding?

Discussion in 'Borstvoeding' started by Sjeetje, Apr 11, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Sjeetje

Sjeetje Lid

Feb 10, 2009
    87
    0
    0
    Verkoopster
    Hoi dames,

Omdat ik achter een maand terug aan het werken ga denk ik niet dat ik nog volledige borstvoeding kan geven.
    Soms heeft hij nog 8 tot 9 voedingen per dag en denk niet dat ik dat afgekolft krijg. Momenteel krijg ik goed en wel 1 flesje bij elkaar.
    Ik heb wel een voorraadje maar dat is denk ik hooguit genoeg voor paar dagen.
    Dus is mijn vraag als volgt kan ik ook borstvoeding combineren met flesvoeding?
    Heeft hier iemand ervaring mee? Zoja kan jij mij dan eens een schema vertellen hoe ik daar aan moet beginnen? En wanneer?

Alvast bedankt

2. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,160
    35,820
    113
    Ik heb geen ervaring met de combinatie, maar ik kan je wel vertellen dat mijn dochtertje ook nog minstens 8 voedingen kreeg toen ik weer aan het werk ging. Je moet niet vergeten dat je dan kolft in plaats van een voeding dus meer opbrengst hebt dan wanneer je tussendoor kolft. Mijn dochtertje drinkt vanaf het begin 3 keer op de creche en dat is mij tot nu altijd gelukt te kolven. Vaak moet ik echter wel op een niet werkdag een keer extra kolven.

Goed, ik weet dat dit niet je vraag was, dus als je er niks aan hebt, sorry, maar wilde je wel laten weten dat het wel mogelijk is, ook al lijkt het nu erg lastig.

3. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    Ik denk dat je het beste zoveel mogelijk kan afkolven en natuurlijk zoveel je zelf wil kolven... Misschien dat het niet ziet zitten 4 keer op je werk te kolven... En wat je tekort komt dat, als kv-fles te geven. Vaak adviseren ze dan hypo voeding te geven dacht ik...
    Het zal ook een beetje zoeken zijn hoeveel hij drinkt uit een flesje en misschien ook verschillend of het bv of kv is?!
    Elk kindje is anders, dus denk dat je zelf moeten zoeken... Op welk moment je kv geeft zal weinig uit maken.. Sommige kinderen slapen beter door kv, andere weer niet.. Maar dan moet/kun jij weer kolven.. Snap je het nog?!

4. september08

september08 Fanatiek lid

Oct 20, 2008
    3,356
    4
    38
    ps: in het begin kreeg ik ook niet bijgekolft, maar doordat je kv tussendoor geeft en blijft kolven, gaat je productie vooruit en kun je zelfs voorraad opbouwen.. Ik kon nog vanaf het moment dat ik aan het werk ging(3mnd), volledig bv geven... Gelukkig maar want blijkbaar heeft hij dus ook een koemelkallergie...

5. Anakin

Anakin VIP lid

Mar 17, 2006
    6,694
    301
    83
    Bij mijn oudste zoon ben ik gaan combineren toen ik ging werken.
    Ik deed het als volgt:
    nacht en ochtendvoeding: borstvoeding
    terwijl ik aan het werk was kreeg mijn zoontje 2 a 3 flesjes kunstvoeding (zo rond 10.30u en 14.00 en soms nog eentje laat in de middag als hij weinig had gedronken)
    Vanaf het moment dat ik weer thuis was weer borstvoedingen.

Op mijn werk kolfde ik dan wel 1 x in de lunchpauze, dit om mijn productie op peil te houden en handig om een voorraadje aan te leggen.

Ik ben begonnen om de bv rond 14.00 te laten vervallen, na een week liet ik de bv van rond 10.30 vervallen.

Bij mij werkte dit goed, totdat ik door familieomstandigheden een aantal dagen/nachten bijna continu in het ziekenhuis zat en dus niet bij mijn kindje kon zijn en dus geen bv kon geven.
    Toen kelderde mijn productie (ik denk ook wel omdat ik toen weinig uitrustte en veel stress had) naar bijna het nulpunt.

Het is dus te doen, maar het is lastig om je productie op peil te houden.

6. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Hoeveel uur/ dagen ga je werken straks?
    Wat ook kan is gewoon kolven op je werk, en kijken hoeveel je bij elkaar krijgt, en de rest wat je tekort komt aanvullen met fv als je werkt. Op vrije dagen kun je dan volledig bv geven als je dat wilt. Zo hoef je geen voedingen te laten vallen, en blijft je productie op peil. Ik weet niet wat je graag wilt?

7. Sjeetje

Sjeetje Lid

Feb 10, 2009
    87
    0
    0
    Verkoopster

Hoi,

Ik ga terug voltijds werken dat zijn 39 uur per week
    daarvan heb ik 3 namiddagen vrij.
    Maar ik weet eigenlijk niet goed hoeveel ik moet meegeven
    want de ene dag eet hij veel en de andere dag slaapt hij veel:(

8. Sara86

Sara86 Lid

Jun 8, 2009
    80
    0
    0
    Onze zoon krijgt 5 voedingen op een dag. Hij krijgt overdag 4x 190cc bv (6.00uur, 10.00uur, 14.00uur, 18.00uur) en de laatste voeding krijgt hij 200cc fv (22.00uur).
    Ik kolf de bv, en heb niet voldoende voor de hele dag, vandaar 1 bv vervangen voor fv. Maar ik kolf wel 5 x op een dag. Dus de productie blijft wel t zelfde.
    Maar onze zoon heeft er geen problemen mee dat hij 1x fv krijgt, hij vindt het allemaal even lekker ;)

9. Sparkie

Sparkie Fanatiek lid

Oct 24, 2009
    3,028
    2
    0
    Vind ik ook lastig hoor, om de hoeveelheid te bepalen... Hoeveel voedingen moet hij krijgen als hij op het kdv is? Twee of drie, of meer? Mijn zoontje weigerde de fles, tot een maandje geleden. Dus ik voedde hem live op de creche onder werktijd. Nu geef ik wel bv mee zodat hij het uit een flesje kan drinken. Het varieert tussen de 150 en 200cc per voeding. Hij drink meestal 160-180. Denk ook dat bv kindjes minder gewend zijn aan grote hoeveelheden melk in 1 keer hoor. Maar je kunt ook bij de creche een voorraadje melk in de vriezer achterlaten (is bij de meeste creches wel mogelijk volgens mij). Dan kunnen ze altijd extra pakken, mocht er tekort zijn. Of ze kunnen aanvullen met kv als je daar geen bezwaar tegen hebt.
    Het is lastig om alles vantevoren te bedenken hoor. Misschien moet je gewoon even afwachten hoe het gaat lopen. Soms verwacht je problemen zijn, maar gaat het juist super!
    Succes!!

Share This Page