Ik denk dat ik ook maar arts word!!

Discussie in 'De lounge' gestart door Jomy, 1 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jomy

Jomy Niet meer actief

In juli ben ik nav allemaal vage klachten naar de huisarts gegaan en moest ik een uitstrijkje laten maken. Hieruit kwam pap3a en Cin2.
    Maar wat denk je, krijg ik net de nota van het uitstrijkje: € 165,-!! Niet normaal toch? alleen maar ff wat op kweek zetten! :$

En helaas is mn eigen risico nu nog niet op, dus van de colposcopie bij de gyn krijg ik ook nog een nota :x Flink balen dus!

Tuurlijk ben ik blij dat ze het allemaal onderzocht hebben etc, maar dit is toch nog wel ff een flinke domper dat je dan zelf nog een dikke rekening krijgt van het toch al niet leuke nieuws/onderzoek :(

En het mooie is nog, dat ik elk half jaar het onderzoek moet herhalen om onder controle te blijven. Dit zou betekenen dat ik in januari weer moet, maar zou ik dan ook in dec al terecht kunnen? Anders kan ik in januari WEER al die kosten lappen (ivm nieuw eigen risico)

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nou, wat let je?

3. Jomy

Jomy Niet meer actief

Tja, ik vind t echt belachelijk hoe duur al die onderzoeken en kweekjes kosten. Vindt je niet dan?

4. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Nee, ik vind het niet belachelijk, want ik heb wel redelijk inzicht in wat er allemaal bij komt kijken.

Maar wat let je om arts te worden?

5. Smnee

Smnee Niet meer actief

#5 Smnee, 1 sep 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 1 sep 2012
    volgens mijnwas de titel van topic sarcastisch bedoeld. je bent rustig tien jaar verder voor je arts bent..

en ik vind het wel belachelijk, geld betalen om gezond te zijn.

en ts; ik zou zeuren tot mn afspraak in december bevestigd is!

6. lin80

lin80 Fanatiek lid

7 apr 2008
    2.798
    1
    0
    Ik zou de opleiding gaan volgen voor arts als ik jou was, dan ben je meteen rijk.
    Maar moet je wel even in de gaten houden dat je als arts nog wel extra kosten moet maken voor het opsturen van de kweek en de rekening betalen van het laboratorium. Dan je personeel nog betalen, de kosten van het pand, de kosten voor de scholing van jezelf en het personeel enz enz.
    En dan blijkt dat het toch niet de vetpot is die je ervan verwacht en dat je als huisarts ook gewoon keihard moet werken voor je geld.

Oftewel, ik denk dat je het te rooskleurig bekijkt. Al blijft het natuurlijk veel geld. Misschien je verzekering eens onder de loep nemen zodat je het wel vergoed krijgt. (weet niet of dat kan hoor, ben daar niet zo in thuis)

7. Do1980

Do1980 Actief lid

4 mrt 2012
    349
    1
    0
    NULL
    NULL
    en dan ben je arts maar dan moet je echt voor een colposcopie en uitstrijkje nog steeds ook zelf naar de dokter toe ;P

8. Zonzon

Zonzon Bekend lid

5 aug 2012
    727
    0
    16
    Ja ze moeten toch ergens die studiekosten mee terug verdienen :D

TS; ik zou idd zeuren om de afspraak in dec te krijgen, gewoon 29e ofzo. Moet toch niet veel verschil maken?

9. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Ik vind het trouwens ook goed, dat het tegenwoordig steeds inzichtelijker is voor de mensen, wat al die onderzoeken, medicijnen en consulten nou eigenlijk kosten. Op de website van mijn zorgverzekeraar, kan ik zo zien welke rekeningen van mij zij allemaal vergoed hebben, die niet langs mij zijn gekomen. Zou misschien nog beter inzichtelijk moeten zijn.

Kijk, er zijn onderzoeken en behandelingen, die noodzakelijk zijn. Maar er zijn ook een hoop mensen die met elk wissewasje bij de HA staan en er medicijnen of een onderzoek voor willen. Als die mensen nou bewuster zouden zijn, van de kosten die daarbij komen kijken (want van die dingen krijg je meestal géén rekening), dan zouden ze daar misschien niet zo snel om vragen en dat zou de algehele kosten naar beneden kunnen brengen. En dát zou weer gevolgen hebben op ons eigen risico.

Ik heb het dan niet over zaken, waarbij mensen dan vanwege de kosten niet meer durven te komen en sommige dingen te laat geconstateerd hebben, maar er zijn mensen, die zich dan wat flauwtjes voelen en dan bij de HA om ijzerpillen gaan vragen, die ze ook gewoon bij de drogist kunnen kopen. Of denken dat ze een bepaalde ziekte hebben, omdat ze zoiets op internet hebben gelezen, vervolgens op hoge poten bij de HA gaan eisen om een uitgebreid bloedonderzoek, wat dus uiteindelijk tot niets leidt... en waarbij de HA dat ook al had gezegd, maar ja, als het op internet staat, dan hoef je de HA niet te geloven, natuurlijk. Want de HA is een mens, en mensen maken fouten, terwijl wat op internet staat de waarheid is ;)

Is niet aanvallend naar jou (TS) bedoeld, hè. :) Ik weet allemaal niet wat die afkortingen van jou betekenen, maar het zal allemaal wel noodzakelijk onderzoek zijn geweest.

Ik denk dat het probleem in dit geval eerder is, dat het eigen risico zo hoog is.

10. Jomy

Jomy Niet meer actief

Haha het was idd een beetje sarcastisch bedoeld. Tuurlijk word ik geen arts... maar ik vind 165 euro voor een kweekje een hoop geld.

En het heeft niks met mn ziektekosten te maken, maar met je eigen risico van 220 euro! En volgend jaar word t weer duurder geloof ik.

Belachelijk, je betaald elke maand al 140 euro en dan nog zo'n belachelijk hoge eigen risico!!

11. Jomy

Jomy Niet meer actief

Maar idd, ik ga proberen het volgende uitstrijkje eind dec te doen, scheelt toch weer een hoop geld!

Al hoop ik eigenlijk ook wel zwanger te zijn aan het einde van dit jaar, dan hoef ik voorlopig zowiezo ff geen uitstrijkjes te laten doen :D

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik vindt het ook belachelijk hoor!

13. Smnee

Smnee Niet meer actief

die mensen irriteren me mateloos.. met een beetje hoofdpijn een tumor, met een keer moe meteen pfeiffer enz enz.
    maaarrr ook die mensen kunnen eens iets ernstigs krijgen, dus die moeten ten alle tijden serieus genomen worden..
    (soms irritant ja;))

14. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Tja beter een keer te veel naar de ha dan te weinig toch?

15. sandraske

sandraske VIP lid

23 jul 2010
    14.043
    0
    0
    Noord-Brabant
    Wees blij dat je alleen maar 220 euro eigen risico en de premie hoeft te betalen!

Wij hebben vorig jaar en dit jaar al heel veel medische kosten gehad dat ik daar heel graag premie voor betaal. Onze dochter alleen had al bijna 4000 euro kosten en ikzelf 2300 euro aan kosten die vergoed zijn door de verzekeraar.

Ik snap wel dat het zo duur is, er komt heel wat bij kijken bij die onderzoeken. De apparatuur en het personeel moeten ook gewoon betaald worden.

Wat ik wel belachelijk vind is dat als je de HAP belt en de assistente overlegd met de arts of je mag komen en je mag dan komen, rekenen ze gewoon tel. consult plus een gewoon consult.

16. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Het is een hoop geld, maar denk maar niet dat daar winst op wordt gemaakt. Afhankelijk van wat voor kweekje het is, heb je allerlei materiaal nodig. Steriel materiaal. En apparaten, zoals centrifuges, microscopen, complete labinrichtingen, verschillende stoffen, en natuurlijk het labpersoneel, wat het kweekje onderzoekt. Er komt meer bij kijken dan je denkt.
    Yup, dat klopt helemaal. € 140,- is trouwens wel heel veel geld. Heb je echt zo'n dure verzekering nodig? Is een andere verzekeraar of een ander pakket niet voldoende? En maak je gebruik van een collectiviteit?

17. Jomy

Jomy Niet meer actief

Nou die mensen irriteren mij ook hoor, maar dit was een onderzoek naar baarmoederhalskanker dus ja, daar ga je helaas niet voor naar de drogist ;)

En het gaat me idd om dat achterlijk hoge eigen risico. In juli kreeg ik nog een rekening van 2011! En nu in sept heb ik nog niet eens voor dit jaar alles betaald. En dan in januari krijgen we het weer opnieuw met een waarschijnlijk NOG hoger eigen risico...

Maar kortom: ik zeg niet dat de artsen niet hoeven werken voor hun geld hoor, maar vind wel dat we behoorlijk veel zelf moeten dokken naast de al super hoge zorg premie!

18. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Ik zit er aan februari al aan door medicijnen etc. Betaal naast eten risico 150 per maand om nog redelijk wat vergoed te krijgen bijv Fysio. Toch ben ik blij dat ik maar dit hoef te betalen. Gebruik zoveel medicijnen en Fysio en verwacht weer een operatie dat ik blij ben dat ik dat niet allemaal zelf hOef te betalen. Betaal nu dus Inc termijn eigen risico 198pm. Val net buiten de invalide uitkering en ook cak etc krijg ik niks van terug. Hopelijk dit jaar wel want dan compenseerd nog iets.? Van de belasting krijg ik voor mijn partner en mijn nog geen 50 euro terug :(. Ben nu al bang hoe ik dit volgend jaar moet betAlen :(.

19. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Je moet heel blij zijn dat je niet voor alle ziektekosten opdraait

120 euro per maand ziektekostenverzekering x 12 maanden = €1440 per jaar per persoon.
    + €220 eigen risico is €1660

Stel je krijgt kanker, een weekje ziekenhuis, operatie, bevalling, etc wat denk je dat dat kost :( :(

Ik betaal liever die €1660 per jaar dan 1x in mijn leven een chemokuur/bestraling/operatie etc dat kost TONNEN

1 op de 9 vrouwen krijgt al borstkanker, diegene haalt zijn ziektekosten voor heel het leven er al uit bij 1 behandeling voor kanker

Nee, die €1660 per jaar is veel geld voor de normaal/laag verdienende Nederlander waaronder ik ook val, maar ik dank God op m'n blote knietjes dat het hier zo geregeld is

In Amerika kun je 100% alles dokken en anders ga je gewoon dood
    Hier zanikt men over €220 eigen risico

Vorig jaar heb ik CZ €32.000 euro gekost en dit jaar weer zoiets
    En wat ben ik zoooo dankbaar dat ik niet het HELE bedrag zelf moet betalen, dan woonde ik nu in een doos

20. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.797
    19.016
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik geloof best dat die onderzoeken echt zo duur zijn, omdat het allemaal zoveel kost. Maar ik denk dat als zowel patiënten als de arsen iets kritischer zijn, dat er landelijk gewoon nog heel veel bespaard kan worden.

Om een voorbeeld te noemen; ik ben bloeddonor en ik ben nu zwanger. Dit is mijn derde zwangerschap (1 mk en 1 kind). Nu krijg ik weer de hele standaardlijst met bloedonderzoeken. Kijk, ijzer en suiker kan ik snappen: dat verandert.
    HIV en hepatitis kunnen op zich ook veranderen. En je bloedgroep zou na een bevalling of bloedtransfusie in theorie ook anders kunnen zijn. Maar komop: elke keer dat ik bloed heb gegeven, zijn al die dingen opnieuw gecontroleerd. Bij de beide vorige zwangerschappen is mijn bloedgroep ook al bepaald. (Totaal onnodig, ik wist het al vanwege de bloeddonatie.)

Ik heb geen hiv, ik heb geen hepatitis en mijn bloedgroep is nog steeds A+. Ik denk dus dat ik ze vraag dit niet te onderzoeken. Maar een arts mag daar ook wel wat kritischer in zijn en zelf even nadenke of hij dit soort onderzoeken moet aanbieden. Deze test kosten 'maar' een paar tientjes per stuk. Maar als ze nou al dit soort onnodige dingen zouden schrappen bij alle patiënten, zou het jaarlijks toch een boel geld schelen! En aangezien ze steeds maar roepen dat de zorg te duur is, snap ik niet dat ze hier niks aan doen!

Deel Deze Pagina