Oud bloed is niet besmettelijk. Hiv virus sterft vrijwel direct buiten het lichaam Hepatitis B kan wel tot 3 dagen buiten het lichaam overleven.
Bekrompen weet ik niet, zal meer een kwestie zijn van algemene kennis. Ik ben inderdaad wel oprecht verbaasd dat er mensen zijn die anno 2014 zo weinig weten over HIV en echt nog geloven in die fabels m.b.t. hoe je besmet kan raken....
Je kunt niet alles weten toch? Zo ben ik ook verbaasd dat mensen denken dat ADHD en dergelijke besmettelijk is.. Je kunt het beter vragen en oprecht geïnteresseerd er in zijn als niets er mee te maken willen hebben, en doen alsof het een 'vies' persoon is.
Ik ben oprecht verbaasd, licht in shock zelfs, van zoveel onwetendheid!! Alsof we terug zijn in de jaren 80! (Hoewel veel van jullie die niet mee hebben gemaakt vrees ik) Ja, ik ken iemand met hiv. Doordat er nog steeds dit soort reacties kan en durft hij niet eerlijk en open te zijn naar de grote boze onwetende buitenwereld. Te triest eigenlijk...
Huh? Welke reactie's? Er is werkelijk niemand die zegt, bleegh daar moet je uit de buurt blijven of wat dan ook, dus hoe je nav dit topic bij de boze buitenwereld komt? Wees blij dat ts zich dit afvraagt en deze vraag stelt. Maar door zo vreemd te reageren komt er nog meer een taboe op, want een ander bedenkt zich de volgende keer dan wel een paar keer met een vraag.
Vind het helemaal geen rare vraag, al had ik het zelf opgezocht of aan de persoon zelf gevraagd. Maar is het raar dat je vraagt naar dingen die je niet weet? Nee. Juist goed van je dat je niet oordeelt maar je er in wil verdiepen. Wat ik me wel afvraag: Ze gooien in de groep dat ze HIV heeft en geven daar verder geen info over? Beetje vreemd.
Ja. En behandel hem niet anders als een ander. Zelfs mijn kinderen zijn dol op hem en stoeien gewoon net als met ieder ander. Handje kusje met verjaardag. Je kunt het niet oplopen met speeksel en zolang ze geen wonden hebben is er echt niks aan de hand. Drink zelfs van zijn glas als het moet Helaas merkt hij van sommige mensen wel afstand maar Dat komt dan vooral omdat ze niet weten wat het precies inhoudt. Van zijn vaste vriendenclubje is de helft nooit meer langs geweest na dit nieuws
@LoveWinnie: Dat is wel heel verdrietig. In tijden van crisis leer je je vrienden pas kennen. TS: ik denk dat je vraag inmiddels beantwoord is, zeker door het stukje van Rozientje, dat was heel duidelijk vond ik. Het komt er in ieder geval op neer dat je met 'normaal' contact, zoals je dat meestal met bekenden en vrienden hebt, geen risico loopt op een besmetting met hiv.
Door reacties zoals ts, dat ze niet na iemand met hiv naar de wc durft, dat vind ik heel erg dat er nog steeds mensen zijn met zoveel onwetendheid. (Je kunt een reactie lezen zoals je wilt, maar jij vat het erg raar en persoonlijk op) Hij maakt het nl vaker mee (bij medelotgenoten) dat mensen geen hand meer geven of een kus op de wang durven te geven.
Wat heb je liever dan? Dat ze het niet had gevraagd en zo ook niet uit haar onwetendheid was gekomen? En vastgehouden had aan dat idee? Ze Is heus niet de enige maar zij vraagt tenminste. Ik snap dat je ervan schrikt en dat het kwetsend is voor je vriend. Maar ze is toch juist van goede wil? Denk dat je in shock moet zijn over mensen die niet vragen en niet van goede wil zijn want die zijn er ook genoeg.
Ik keek toch ook even verbaasd toen ik de openingspost las. Maar dan bedacht ik me, ik heb de hele bewustwordingstijd van hiv/aids meegemaakt. Je werd zowat overal om je oren geslagen met campgnes en folders over hoe het zat met besmetting en ziekteverloop. Wij kregen zelfs het aids-team op bezoek op school. Dat waren dan seropositieve mensen die hun verhaal kwamen doen en begeleiders van mensen die aids hadden maar ook mensen die aan de campgnes werkten. Tussen toen en nu is al die aandacht wel flink verminderd en aangezien ik geen idee heb hoe oud ts is, is het misschien niet zo gek dat die 'rare' vragen en gedachten van 20 jaar geleden er weer zijn. Zelf ken ik momenteel niemand in mijn omgeving die hiv besmet is, wel gekend maar ik heb die persoon nooit anders behandeld.
Kom het ook wel eens tegen in mijn werk. Gelukkig niet heel vaak. En dan ben je gewoon wat voorzichtiger bij medisch technische handelingen.
HIV overleeft niet buiten het lichaam en bij overdraging via bloed moet echt vanuit een wond waar het bloed uit stroomt in een open wond van jou stromen....Dus ga vooral wel naar de wc . Zou daar al bloed aanwezig zijn van haar dan nog zal het HIV virus daarin allang overleden zijn. Dit heb ik geleerd toen ik in de omgeving van een lab werkte.
Weet jij hoe oud ts is?? Dit is in bepaalde periodes uitvoerig besproken ed..maar op een gegeven moment verslapt de aandacht. Ts bedoelde dit volgens mij echt niet verkeerd. Er zijn in deze tijd ook nog mensen die denken dat je autisme van vaccinaties krijgt....
Begin nu pas met het lezen van het topic hoor... Maar uh bestaan gekke vragen dan iedereen is toch vrij om te vragen of te zeggen wat hij / zij wil. Ik vind het juist wel mooi dat je je erin verdiept. De een weet veel over dit, de ander weer over dat. En als we alles samen met elkaar delen komen we veeel te weten toch ?!
Sommige reacties begrijp ik echt niet. Ik bedoel het juist goed en de volgende keer als ik die persoon weer zie, weet ik wat ik kan doen (niks dus eigenlijk). Bedankt voor de begripvolle reacties en de reacties waarmee ik echt wat kan.
We waren een keer ergens op visitie. De broer van die persoon was een ex verslaafde, ik had daar geen problemen mee. Maar hij had geen grenzen. Mijn oudste zoon ging stoeien met hem, en toen ging het opeens van 'een lolletje' naar 'te ver'. Mijn zoon was 4 ofzo, en die gozer snapte gewoon niet dat ie moest stoppen. Hij deed mijn zoon pijn. Dus ik probeerde op een 'leuke' manier het gestoei te stoppen. Tot hij mij ook in een houtgreep had. Toen had ik hem gebeten. (Kon niks anders doen, de rest deed niks en lachte maar wat) Mijn zoon had eerder op de avond nog geholpen om een pleister te plakken op een bloedende blaar. Ik had geen idee, tot iemand de volgende dag zei 'je weet toch wel dat die gozer hiv heeft he?' Ik schrok me dood, en belde in paniek de huisarts op. Ookal had mijn zoon zijn bloed aangeraakt, en had ik hem zelfs gebeten, zou het risico vrijwel nihil zijn. Ze zei dat zelfs een politieagent die gebeten wordt nog niet meteen getest wordt. Uiteindelijk na veel paniekerig gedoe liet ze ons toch maar testen, niets aan de hand. Maar jee wat schrok ik. Ik heb die persoon nooit meer normaal aan kunnen kijken. Wat een klootzak.
HIV kan zich alleen verspreiden door bloed-bloed contact of sperma. Je kunt het niet krijgen door een aanraking, een hand, of een zoen op de wang. Maar ik kan me toch wel heel goed voorstellen dat het niet prettig voelt, en voor die persoon zal het ongetwijfeld ook heel rot zijn, bedoel ik denk dat 90% van de mensen die dat weten haar zouden mijden. Dat is een funest voor je eigenwaarde. Probeer gewoon normaal te doen, geef gewoon een hand, en doe je hand misschien een keer op haar schouder als het een goed moment is. Voor haar fijn, en voor jou geen gevaar.
Kan best begrijpen dat mensen met hiv denken aan zelfmoord of een poging doen. Hoe zou jij je voelen wanneer iemand niet meer naar de wc durft omdat jij net bent geweest. Of stel dat iemand hier op dit forum aids heeft. Hoe zou zij zich voelen na het lezen van je vraag. Ik zou me verschrikkelijk voelen en waarschijnlijk ook geen zin meer hebben om verder te gaan met mijn leven. Ok dat je bang bent kan jij ook niets aan doen. Ik vind dat niet bekrompen ofzo maar wel heel hard to. Hiv patienten. Zulke vragen kunnen daarom beter gesteld worden aan bijv. de huisarts of de soalijn. Daar zijn ze toch voor.