Ik heb dus totaal geen ervaring met de kinderopvang. Maar omdat ik nu aan het scheiden ben, gaan ze binnenkort daar wel naartoe. Zelf werk ik drie dagen in de week en ik moet om kwart voor 8 er zijn. Dat betekend dus om half 8 de kinderen op de opvang afzetten. Twee gaan er naar de bso, de jongste naar het kdv. Die zitten op twee verschillende locaties. Dus ik moet ongeveer kwart over 7 de deur uit. Ik heb gebeld om wat vragen te stellen aan de kinderopvang hier, en heb toen ook gevraagd of ze dan al gegeten moeten hebben om half 8. Het antwoord was dat kinderen die om 7 uur gebracht woren, daar mogen ontbijten. Maar kinderen die om half 8 gebracht worden. Daar word van verwacht dat die gegeten hebben.... Nou oke, dat was ff slikken. Anyway. Wie heeft er voor mij tips en trucks, een ochtendroutine, hoe laat opstaan etc. Ik hoor het graag! En andere tips voor een newbe qua kinderopvang ook!
Leg 's avonds alvast de setjes kleding klaar die de kinderen moeten aan hebben. Laat de grotere kinderen zichzelf aankleden (finishing touch kan je zelf nog doen); Maak 's avonds evt broodbakjes etc alvast klaar en zet ze in de koelkast; Ontbijttafel 's avonds klaarzetten, zodat je alleen nog maar hoeft te gaan zitten en smeren.
Ik leg ook altijd alles klaar de avond ervoor. Ik neem inderdaad aan dat de oudste zichzelf kan aankleden en een boterham is zo gesmeerd. Mijn zoon eet ook regelmatig zijn laatste happen op in de auto.
Idd wat hierboven staat, zoveel mogelijk 's avonds al doen, zodat je in de ochtend nergens meer over na hoeft te denken. Hier leggen we 's avonds de kleren klaar, pakken we de spullen al in die meegenomen moeten worden en wordt het brood gesmeerd voor de ochtend.
Inderdaad de avond van te voren alles zover klaar zetten. En 10 minuten meer in de ochtend zodat alles wat rustiger gaat, zijn hier veel meer waardevol dat 10 minuten extra slaap.
Het is al een paar keer gezegd: de avond van tevoren zoveel mogelijk klaarleggen. Ik zoek ook altijd mijn eigen kleding de avond ervoor uit, scheelt ook best veel tijd 's Morgens wijs ik de kinderen (een paar keer) op de klok aan wanneer ze hun ontbijt op moeten hebben. En trek genoeg tijd uit voor het aantrekken van schoenen en jassen, als je in 5 minuten 3 kids in schoenen en jassen wil krijgen en ze naar de auto probeert te dirigeren wordt het een chaotische aftocht. Ik weet niet hoeveel reistijd je hebt van de opvang naar je werk, maar hou er rekening mee dat je ook tijd kwijt bent aan het overdragen van je kids aan de leidsters en het uitzwaaien. Als je pech hebt is het druk met andere ouders die ook iets kwijt willen over hun kind en dan zal je even moeten wachten.
en "gewoon" wat eerder opstaan, ik sta liever een kwartier eerder op zodat ik het nog enigszins rustig aan kan doen s morgens dan dan ik moet gaan liggen haasten want dan gaat het er echt niet sneller op bij kinderen!
Inleg eigenlijk nooit kleding klaar van tevoren. We zijn een uur een kwartier bezig om in de auto te komen. Ik pluk voor beide kinderen de kleding uit de kast. Ze kleden zichzelf aan, zodat we tegelijk naar beneden kunnen. Ik maak het ontbijt en ondertussen de schooltas van de oudste. Als laatste doe ik hun haren, tanden poetsen, jassen aan en gaan.
Als het kan, zou ik kijken of ze om 7 uur kunnen komen. Anders lijkt het mij wel een héél krappe planning als je binnen een kwartier op 3 verschillende locaties moet zijn. Toen wij vorig jaar nog vso hadden, was dat ontbijt wel een dingetje. Uiteindelijk kocht ik van die flessen drinkontbijt. Glas drinkontbijt met een plak snijkoek was net te doen en dan gaf ik een wat groter pauzehap mee.
nou sorry, maar met een glas drinkontbijt en snijkoek kan je geen boterham of gewoon ontbijt vervangen. niet echt gezond. dan maar wat eerder opstaan zodat ze fatsoenlijk kunnen eten....
TS: 3 kids in een kwartier naar verschillende locaties brengen ga je echt niet redden. Ik doe er gemiddeld al 10-15 min over om er 2 naar dezelfde te brengen. Het is natuurlijk niet zo dat je ze naar binnen mikt en weg rijd jassen uit, spullen opruimen en inleveren bij de juf met de nodige informatie. en inderdaad, dan zal je zien, staat er nog een wachtrij voor je neus. en wat is inderdaad je reistijd van de opvang naar je werk? Ik sta om 6 uur op en om 7 uur ben ik de deur uit met 2 kids van 2 en 4. kleding, schoolspullen , jassen en schoenen leg ik de avond daarvoor al klaar. ontbijt spullen kan je ook klaar zetten. geen tv aan, eten, jas en schoenen aan en vertrekken.
dat word echt om 7 uur kindje 1 afleveren en dan kindje 2 en dat vind ik nog krap. overdracht van een kindje duurt algauw een kwartier incl. jas uit, leidster even spreken etc. Dus zelf half 6/kwart voor 6 opstaan, jezelf doen, eten voor de dag klaar zetten en alles inpakken, dan kids op 6.05/6.20 wakker, aan tafel en dan om 6.40 schoenen en jassen aan. dan kan je om 7 uur bij het eerste kdv zijn.
Ik sta altijd erg vroeg op en het eerste wat ik doe, is mn dochter aan haar boterham zetten. Die zit gerust 20 minuten te zuchten en steunen met 1 sneetje brood. Dus als ze nog vroeger moet gaan eten, voorzie ik echt wel problemen. Dus een kleiner ontbijt en dan een boterham meegeven voor de eerste pauze vind ik eigenlijk wel een goed plan.
Moet er wel bij zeggen dat alles hier erg dicht bij elkaar ligt. Het is allemaal 5 min of minder rijden van elkaar. De opvang van zoontje zit drie straten van mijn werk af. En eerder dan half 8 kan ik niet terecht.
Is het dan geen idee om dochter en een na oudste zoon om 7 uur te brengen en boterham in een trommeltje mee te geven. dat je hun een rijstewafeltje/ontbijtkoekje of dikker drinken geeft bij het uit bed komen en dat ze dan verder eten op het kinderdagverblijf, dan zit er ook geen haast achter. en dan jongste zoon weg te brengen. Het zijn dan gelukkig geen grote afstanden maar alle kids uit en in de auto +overdragen kost toch tijd. Ik zou het eens proberen gewoon de tijd bijhouden van het in de auto gaan zitten en dan naar opvang 1 rijden , kinds uitladen , zoon weer in laden ( tel er zelf 10 min . bij op voor het weg brengen) dan rijden naar opvang 2, weer uitladen , weer 10 min tellen voor wegbrengen) en dan zelf weer de auto in en naar het werk te rijden en naar binnen lopen. dan heb je een aardig idee qua tijd.
Oeh spannend zeg! Ik zou zoveel mogelijk klaar leggen, zetten en maken. Denk aan schoolspullen, brood, tassen, jassen, schoenen, ontbijttafel, enz. Misschien kiezen voor makkelijk ontbijt? En voor de jongste zou ik toch nog even vragen of je de gesmeerde boterham oid niet mee mag geven. Even je situatie uitleggen, wie weet willen ze wel meewerken. Of kiezen voor een gastouder, daar kun je dat soort dingen altijd wel overleggen. Oja, en geef het de tijd. Jij en je kinderen moeten straks ook even wennen aan dit nieuwe ritme. De eerste tijd gewoon echt te vroeg opstaan, zodat je ervaart en went aan het nieuwe ritme. Na verloop van tijd kun je het misschien wel wat minderen. Succes!