Ik ben nieuw hier (al ken ik de pagina al heel lang) Ik had wat vragen over mediaton. Heeft er iemand ervaring mee? Hoe gaat het precies in zijn werk? Bij ons zal het voornamelijk om het financiële stuk gaan draaien. Hoe wordt een berekening gemaakt wat elke ouder moet betalen voor de onkosten van het kind. Gaat dat naar draagkracht? En welke normen nemen ze hierin mee om die draagkracht te berekenen? Het zijn heel wat vragen waar misschien niet overal een antwoord op te geven valt. Mijn ex en ik zijn nu 4 jaar uit elkaar en wij hebben een kindje van 5 jaar. We hebben voor co ouderschap gekozen en dat verloopt echt prima. Echter is het geld altijd een probleem onderdeel geweest. Hij denkt dat ik hem belazer en hij eist van mij geld. Mijn kindje staat bij mij ingeschreven dus ik ontvang toeslagen. Ik werk en studeer nog (36uur) en heb een minimum aan inkomen. De toeslagen die ik ontvang, waar hij de helft van eist, zijn o.a. kgb e nieuwe regeling. Hij heeft gezien nu dat het kgb verhoogd is omdat de alleenstaande ouderkorting verdwenen is en heeft te kennen gegeven de helft van dat bedrag te eisen. Mijn ex woont inmiddels samen met zijn nieuwe vriendin. Zij werkt en verdiend meer dan ik. Hij is al 3 jaar werkeloos (nooit een baan gehad) en heeft een tijd van de bijstand getrokken na het afronden van zijn hbo opleiding. Eind 2014 is de gemeente erachter gekomen dat zij bijstand fraude hebben gepleegd en dus een terugvordering hebben gekregen van een dikke 15000 euro. Momenteel wordt alleen de kinderbijslag gedeeld. Maar het kgb komt bij mij binnen, waarvan ik overigens een deel op de rekening van mijn zoon stort om daar zijn zwemlessen ect van te betalen. Tevens ook mijn alleenstaande ouderkorting gezien ik nog altijd alleen woon. Ik ben huiverig voor wat komen gaat al weet ik dat ik financieel sterker sta. Maar ik hoop echt dat ze zijn situatie goed onder de loep nemen wanneer ze de draagkracht gaan berekenen. Hij kan tenslotte werken want hij is verder niet ziek of afgekeurd. Hopelijk heeft iemand ervaring hierin en kan mij een beetje op weg helpen of tips geven.
Elke situatie is anders, maar alimentatie is sowieso op basis van draagkracht. Als ik jou was zou ik even contact opnemen met het juridisch loket - eventueel een keer binnenlopen (meerdere vestigingen verspreid over het hele land).. Je zou hen e.e.a. kunnen voorleggen en zij geven je dan gratis advies. Via de telefoon kan ook, kost meen ik 0,25cent per minuut, met een max bedrag van 12,50.
Mijn ( redelijk oude) ervaring met mediation is dat ze hun best doen voor beide partijen en ver gaan om geen kant te kiezen. In jouw geval zou het nadelig kunnen zijn, financieel gezien. Ze willen vooral dat beide partijen tevreden zijn. Je had toen mediation met een psychologische achtergrond en met een achtergrond in de advocatuur, die laatste zijn wat harder.
Ik zou gewoon even bellen met een mediator bij jou in de buurt met je vragen. Of zoals LA85 zegt met het juridisch loket
Thnxx meiden, a.s. vrijdag hebben we een afspraak. Ik heb wat info ingewonnen hier en daar en ik denk dat ik het volledig op mij af moet laten komen. Vind het akelig maar ga ervan uit dat een mediator zelf de situatie prima kan inschatten.
In principe wordt er eerst gekeken naar de 'behoefte' van het kind. Anders dan dit klinkt gaat dit niet om wat het kind nodig heeft, maar op welk bedrag het kind 'recht' heeft, uitgaande van de inkomens van de ouders. Vervolgens wordt een berekening wie gemaakt over welke ouder welke bijdrage zou moeten doen op basis van de omgangsregeling en de draagkracht. Wij hebben co-ouderschap voor de kinderen van mijn man. Hij en zijn ex-vrouw hebben een gezamenlijke 'kinderrekening' hierop komen de kindgebonden toeslagen binnen en storten zij beide nog een bedrag. Hiervan worden school/sport/etc betaald en kleding en dergelijke. De gewone dagdagelijkse kosten thuis worden gewoon door de ouder waar ze zijn betaald. Ze wonen immers 50-50 verdeeld.