Garage heeft auto met gebreken verkocht, nu leenauto voor 35 euro p.d.. Kan dit?

Discussion in 'De lounge' started by GewoonLinda, Aug 23, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Hoi dames,

In mei hebben wij een nieuwe auto gekocht. Hij is van 2009 en zag er keurig uit. Wij kregen er 6 maanden garantie bij.

Nu sinds vorige week maakte hij een raar geluid bij het remmen. Dus ik ging met de auto naar de garage. De man van de garage reed er een stukje mee en zei dat hij wilde dat ik hem daar liet.
    Ik vroeg of ik dan een leenauto kon krijgen. Ja, dat kon, maar kostte 35 euro p.d.. Op de vraag wanneer mijn auto dan weer klaar zou zijn, kon hij niet zo goed antwoord geven, maar vandaag en anders morgen. Inmiddels zijn we nog een dag verder en heb ik nog steeds geen telefoontje gehad dat ik hem op kan halen.

Maar nu vroeg ik mij af: Is het normaal dat je 35 p.d. moet betalen voor een leenauto, terwijl de garage dit had kunnen voorkomen door gewoon een goede auto te verkopen? Ik had de auto echt nodig om thuis te komen, anders had ik hem al niet eens meegenomen, maar ik kon niet anders en moest ook wel, want met mijn eigen auto mocht ik niet meer rijden van de garagehouder.

Wat zouden jullie in deze situatie doen?

2. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Echt service vind ik dit niet, zeker niet omdat je hem pas zo kort hebt. Maar het hangt er wel vanaf heb je de auto gekocht met garantie? Want tegenwoordig moet je (Bovag) garantie apart bijkopen om je in te dekken tegen gebreken. Als het normale slijtage is (wat gewoon kan met remmen) dan is de garage niet aansprakelijk. Ik vind het wel belachelijk dat je 35 euro per dag moet betalen, als ik een Ford huur/leen via de dealer dan kost dat een tientje per dag. Stukje service vanuit de garage en klantenbinding.

3. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

Apr 11, 2008
    10,680
    3,692
    113
    Sja ... lastig. De garage is verplicht om het gebrek te repareren zonder kosten (valt tenslotte binnen de garantie). Maar ik denk niet dat ze verplicht zijn je een vervangende auto gratis te geven ...

4. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

Jul 10, 2008
    13,550
    526
    113
    Female
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    De garantie geldt normaliter alleen op de te vervangen onderdelen, maar niet op vervangend vervoer. Je zult echt moeten aantonen dat de auto die gebreken al had toen je m kocht.
    Soms komen er gebreken aan het licht die een verkoper ook niet meteen kon vermoeden. Wees blij dat je nog binnen de garantie zit.

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Die garantie zat er bij toen we de auto kochten. Daar ben ik natuurlijk blij om. Maar vind het ook niet echt klantvriendelijk om dan 35 euro te rekenen voor een leenauto. Hij had beter aan kunnen bieden om me thuis te brengen. Dan was ik goedkoper uitgeweest. Want verder had ik die auto niet eens heel dringend nodig.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,194
    35,901
    113
    Tja, het mag, maar om heel eerlijk te zijn vind ik het ronduit belachelijk en absoluut klantonvriendelijk. Zou voor mij in elk geval al een reden zijn geweest om daar niet weer heen te gaan als je auto straks klaar is.

Hier wel vaker een leenauto gehad, maar heb daar nog nooit voor hoeven te betalen.

7. duikster

duikster VIP lid

Nov 13, 2005
    5,714
    73
    48
    Ik zou toch echt zelf gaan bellen of de auto klaar is....en anders de leenauto weer in gaan leveren als dat zoveel geld kost

8. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik heb inmiddels mijn auto terug en een rekening van de leenauto. Ze hebben twee dagen berekend. Ik heb hem 2,5 dag gebruikt, dus dat valt mee. Maar toch, ik heb toch het gevoel dat ik een beetje 'genaaid' ben.
    Achteraf had ik toch die auto gewoon mee terug moeten nemen naar huis en daarna met iemand anders terug moeten rijden misschien. Maar ja, als iemand zegt dat je er niet meer mee mag rijden.... Maar ik begin nu te denken dat dat misschien een trucje is om me die leenauto aan te smeren.
    Ik ga morgen even de anwb bellen, om te vragen of ze dit wel mogen doen en het niet ook gewoon bij garantie hoort.

9. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,155
    8,129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    toen ik mijn auto naar de Peugeotdealer bracht voor groot onderhoud, APK en nieuwe remschijven, ik woonde 9 kilometer verderop (geen OV in de buurt en Luc was 8 maanden) Moest ik gewoon 30 euro betalen voor een leenauto, die ik welgeteld 3 uur gehad heb.

Asociaal, en heb het uiteindelijk niet betaald.

10. Jel

Jel Niet meer actief

Bij onze garage krijg je gewoon gratis een auto mee, ook al neem je hem een hele dag (en nacht) in beslag.

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

Apr 25, 2011
    6,036
    2,900
    113
    't Gezellige Brabant
    Als garages een leenauto voor niets meegeven, is dat een leuk meevallertje. Het is een service, ze hoeven dit niet te doen. Dat ze er geld voor vragen, vind ik niet vreemd. Ook een leenauto heeft zijn afschrijving en slijtage. Waarom zou de garage daar voor op moeten draaien?

Ik vind dat als je een auto koopt (ongeacht nieuw of 2ehands), het is en blijft een machine en die gaan wel eens stuk. Als de reparatie gewoon netjes afgehandeld word, lijkt mij dat voldoende.

12. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik snap jouw redenatie wel. Ben het gedeeltelijk ook met je eens.
    Als ik naar een garage ga voor een geplande reparatie of apk of iets dergelijks en ik regel bewust zelf geen vervangend vervoer, begrijp ik dat je een leenauto moet betalen.

Maar ik ging naar die garage om alleen even dat geluid te laten horen wat die auto maakt en mag ik er ineens niet meer in rijden omdat de remmen dusdanig versleten zijn dat het gevaarlijk is. Maar we hebben die auto nog maar net, dus dan ligt de fout bij de garage, vind ik.
    Ik vind het dan dus niet klantvriendelijk.

Share This Page