Hoi dames, ik werk nu ruim 9 jaar bij een bedrijf. Helaas geen doorgroeimogelijkheden doordat ik parttime ben gaan werken ivm kinderen. Eigen keuze Volgende week heb ik een sollicitatie gesprek bij een super tof bedrijf voor een onwijs leuke functie! Ik ben aardig verroest wat betreft sollicitatiegesprekken. Bij mijn laatste gesprek liep ik helemaal vast terwijl ik normaal gesproken best wel een leuk en goed gesprek kan voeren. Dat was echt een domper. Hebben jullie nog goede tips om het gesprek soepel, luchtig en prettig te laten verlopen? Alvast bedankt
Ja! Niet té voorbereid zijn op wat men gaat vragen en hoe je hoort te antwoorden. Tuurlijk, lees je in (missie, visie, verdiep je in het bedrijf en de functie), maar probeer het luchtig te houden. Ik probeer het gesprek altijd eerder aan te gaan als een ‘gezellige’ eerste kennismaking onder het genot van een kop koffie. Het geeft niet als je soms niet 123 een antwoord paraat hebt, zeg dan gewoon dat je daar even over moet nadenken! Succes
Kleine aanvulling: star: https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/sollicitatiegesprek-voorbereiden-met-de-star-methode
Ja bereid inderdaad een aantal situaties STAR voor, dan heb je snel wat achter de hand als er naar een bepaalde ervaring gevraagd wordt. Zorg verder dat je ook wat inhoudelijke vragen voor hen hebt, zo kun je zelf het gesprek een beetje sturen en krijg je geen kruisverhoor
Probeer te onderzoeken of het bedrijf en de functie echt bij jou passen. Voel je niet ‘dankbaar’ dat ze je hebben uitgekozen voor een gesprek, maar blijf kritisch. Ga naar het gesprek om te achterhalen of jij het uberhaupt wel wil.
Helemaal mee eens, echter ben ik hier wel een keer op afgerekend. De beste man snapte niet dat ik er ook over na wilde denken, want ik had gesolliciteerd dus wilde de baan toch sowieso? Dan denk ik een gesprek kan ook tegenvallen waardoor je zelf niet meer wilt... Maar ik geloof wel dat deze man hierin een uitzondering is hoor dus maak je niet druk Probeer het inderdaad luchtig en 'gezellig' te houden, en zeker een paar voorbeelden uit je ervaring achter de hand hebben is altijd goed! Succes!
Ik ben hard aan het solliciteren buiten de branche waar ik in werkte. De beste gesprekken waren eigenlijk de gesprekken waar ik totaal onvoorbereid kwam. Het moet niet te gestudeerd zijn. En je kunt wel in je hoofd erover nadenken, maar niet echt antwoorden op willen dreunen. En gewoon denken, er is nu zat werk ik ga wel iets vinden...
Bedankt dames. Ik zal eens kijken wat STAR in houd. Op dit moment sta ik er heel relaxed in. Ik neem me dan voor dat ik in gedachte houd dat ik niet op de schopstoel zit en ik dus lekker rustig om mij heen kijken. Geen druk etc. Maar moet wel zeggen dat deze baan mij echt geweldig lijkt!