Kerk brood + wijn ?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door unexpectedmom, 12 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. unexpectedmom

unexpectedmom Fanatiek lid

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vraag me af hoe andere dames het doen met het avondmaal in de kerk. Want dan krijg je brood en een slokje wijn.
    Hoe hou je toch verborgen dat je net zwanger bent?
    Drink je gewoon een slokje of niet?
    ervaringen en meningen welkom!

2. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    ik ben Katholiek, dus wij "dopen" in de wijn en nemen geen slokje. Hier doe ik elke week gewoon aan mee. Eens in de zoveel tijd ga ik naar een Klooster een paar dagen en daar nemen ze wel een slok. Hier nam ik dan een nipje van...

Alcohol is natuurlijk niet goed, maar ik kan me niet voorstellen dat het in zo een kleine hoeveelheid ECHT heel schadelijk is. (al weet ik dat anderen er weer anders over denken).

3. eerlijkbeertje

eerlijkbeertje Bekend lid

10 okt 2007
    686
    0
    0
    Friesland
    je kan toch ook net doen alsof je een slokje neemt;)

4. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    mmm goeie eigenlijk wel. Ik nep de boel dan een beetje maar het is voor mijn kind.
    (en dan heet jij EERLIJKbeertje LOL)

@Patrijs: ik weet niet of een klein slokje of dip schadelijk kan zijn eigenlijk. Bij ons hebben ze wel alcohol vrij druivensap voor de zwangeren, maar dan weet iedereen het gelijk. Van de week ga ik een verloskundige opzoeken en zal ik haar vragen of het kan.

5. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ja ik zou dan gewoon de beker aan mn mond zetten... maar mn lippen gesloten houden... dus doen alsof.
    Maar hoe vaak hebben jullie dan Avondmaal??? Bij ons is het maar eens per twee of drie maanden ofzo...

6. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja bij ons ook niet elke zondag maar het zit er straks aan te komen en wil nog niet gelijk dat het dan alom bekend is.

7. Patrijs1981

Patrijs1981 Fanatiek lid

22 dec 2011
    2.011
    1
    36
    Draagdoekconsulent
    Woerden
    Ja precies, zo doe ik het ook!

8. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

pffff ik drink gewoon een slokje hoor. Geloof echt niet dat het kwaad kan. het is maar een slokje/nipje:)

Bij ons is de derde beker druivensap, maar als het uitkomt om dat ik bij de eerste beker terecht kom (wij lopen)

En ook bij ons is het maar eens per 2/3 maand.

9. bagheera

bagheera Bekend lid

2 aug 2011
    746
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou zeker geen slok ervan nemen. Ik ben erg resoluut daar in (geen alchohol en sigaretten tijdens zwangerschap) inderdaad net doen alsof je een slok neemt maar dit niet doen.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.771
    18.916
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    "Er is voor alcohol geen veilige minimum hoeveelheid tijdens de zwangerschap."

Maar dat gezegd hebbende: laten we wel een beetje reeël blijven; het zou me al verbazen als de alcohol van één slokje (slappe!) wijn überhaubt tot een merkbare stijging van het alcoholpromilage in je bloed zoegt, laat staan dat dit ook nog eens door de placenta heen komt!

Overigens zal het niemand opvallen als je een nepslok neemt hoor, dat doen wel meer mensen.

11. zinzi

zinzi Bekend lid

22 jul 2012
    627
    0
    0
    Ik zou ook alsof doen. Ik drink absoluut geen druppel.

Hoewel ik me reëel ook wel afvraag of zo'n klein beetje wel schadelijk zou zijn. Ik zou het me nooit vergeven als er later toch wat mis blijkt te zijn met het kindje (ook al weet je daar de oorzaak dan nooit van).

12. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

Ik drink ook echt geen alcohol meer hoor.

Maar dat ene slokje wat je meer een nipje kan noemen...
    Ik maak me meer zorgen om reacties van anderen als ik straks met dikke buik naar een willekeurige beker stap.

Zouden jullie dan echt zo slecht van me denken?

13. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Nou dan is het toch niet meer nodig te verzwijgen dat je zwanger bent en dat je dan wacht op de beker met druivensap?????
    Okay, ik ben zelf ook vrij "soepel" qua alcohol, dus ik zou er geen problemen mee hebben hoor.

14. Pip1986

Pip1986 Niet meer actief

ik was 6 wk toen ik het slokje wijn nam. Ik let heel goed op wat ik eet en drink maar geloof echt niet dat ik van een klein slokje een gehandicapt kind krijg oid.

Als er weer avondmaal is, vind ik het zelf niet nodig om perse op de derde beker te gaan wachten. Dan zou ik dat doen voor anderen.
    @hopmarjanneke, hoe soepel was jij dan met alcohol?

15. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik vind de nepslok het handigste. Neem ik het zekere voor het onzekere en toch heeft niet gelijk iedereen door dat ik zwanger ben. Als ik eenmaal een buik heb en iedereen het kan zien, hoef ik het ook niet meer geheim te houden, dan neem ik gewoon de nepwijn. Niet omdat ik denk dat dat slokje echt kwaad kan maar omdat ik gewoon op safe wil spelen en als er iets mis gaat niet wil zitten met de gedachte dat dat missschien toch door die wijn komt.

16. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Duitsland
    Eens in de maand een rood wijntje.

Nu krijg ik vast het halve forum over me heen :D

17. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    @hopmarjanneke: Ga zeker niet over je vallen hoor ;)
    Maar stel dat er iets mis gaat, ik denk dat ik me dan zal blijven afvragen of het misschien wel goed was gegaan als ik het wijntje niet had gedronken. En dat rot gevoel wil ik eigenlijk voorkomen. Ik hoop natuurlijk dat mijn beeb gewoon blijft zitten. Maar mocht het mis gaan dat ik dan niet in een schuld gevoel weg zak van "had ik maar"

18. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Hier hebben we vaak gaand avondmaal en dan is er voor 1 vak druivensap. Omdat we geen 'vaste' plekken hebben, valt het helemal niet op om in het 'sapvak' te gaan zitten. Bij zittend avondmaal heeft de laatste tafel sap, dan kan je een beetje uitkienen met je zitplek wat de laatste tafel is.
    Dit hebben ze vooral gedaan om niet alleen zwangeren, maar ook anderen die bijv drankproblemen hebben gehad niet publiekelijk voor het blok te zetten.

Balen dat dat bij jullie niet zo is!

Doen alsof gaat bij mij tegen mijn gevoel is van het doel en de betekenis van het avondmaal. Maar dat is mijn persoonlijke mening.
    Ik zal dan denk ik wel een slokje nemen. De wijn die ze bij ons hebben zit volgens mij maar weinig alcohol is, waarschijnlijk zijn de suikers gevaarlijker ;) Nee hoor, dat is gekkigheid. Ik wil tijdens mijn zwangerschap geen alcohol drinken, maar eventueel een slokje bij het avondmaal vind ik niet echt een punt.

En kan je anders niet die zondag bij iemand op bezoek gaan oid? Zodat je ergens anders naar de kerk gaat? Alhoewel dat ook wel raar is, dat je dan het avondmaal gaat mijden...

19. unexpectedmom

30 jul 2012
    2.037
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik kan de wijn minstens tegen mijn lippen laten komen. Het voelt wel raar om een nep slok te nemen vanwege de betekenis, maar dat zou ik maar 1 x hoeven doen. Daarna loop ik met zo'n buikje. Dus het valt mee. Jullie oplossing is wel handig ja. Bij ons lopen ze rond en dan moet je om de sap beker vragen.

20. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    volgens mij hebben ze bij ons geen sap, of in elk geval is het me nog nooit opgevallen. Weet wel dat in de meeste avondmaalswijn maar een ieniemienie klein beetje alcohol zit.
    Zelf neem ik een nipje, geen flinke slok ivm de alcohol, maar helemaal niets vind ik ook weer zo 'nep' zeg maar. Alsof je niet echt meegedaan hebt.

Deel Deze Pagina