Kersenhout bijwerken

Discussie in 'De lounge' gestart door Liesje76, 29 feb 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    Hoi dames,

wij hebben een 2e hands babykamer gekocht via MP en deze blijkt achteraf iets meer beschadigd te zijn dan we gedacht hadden :oops:
    Nou wil ik dit graag goed proberen bij te werken en nou heb ik al meubelolie geprobeerd en een soort antiekwas waardoor het kale hout wat donkerder zou moeten kleuren.
    Als je de was erop wrijft dan verdwijnen de krassen grotendeels maar als het later opgedroogd is komen ze er net zo hard weer doorheen.

Wie heeft er een supergoeie tip wat wel werkt?

groetjes Liesje

2. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Ik denk dat je het opnieuw aan het frezen komt. Hout is een zacht materiaal en is zeer bewerkbaar, maar ook relatief snel beschadigd. Als je een onbeschadigd meubel wil, kan je het best een laagje eraf halen (met de frees), dan héél goed bijschuren (informeer in de winkel naar schuurpapier dat jullie het best kunnen gebruiken op kersenhout), daarna olie erop en dán nog een laag wax, of gewoon meteen lak al naar gelang jullie smaak.
    Moeilijk is het niet, maar je moet je wel even laten informeren over de soorten olie, wax en lak die je kan gebruiken. Kersenhout heeft van zichzelf hele mooie eigenschappen, het zou zonde zijn als je daar een zware lak overheen gooit. Denk eraan dat het hout ook verkleurt tijdens het bewerken. Als het gefreest en gschuurt is ziet het er een heel stuk lichter uit!

3. Malaika

Malaika Fanatiek lid

27 aug 2006
    1.359
    0
    36
    Limburg
    Bij meubelzaken kun je een stift kopen om de beschadigingen bij te kleuren. Ze zijn er in verschillende houtkleuren te krijgen, ook kersenkleur.

4. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    iemand anders nog goede ideeen?

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Er zit niks anders op dan een laagje eraf te schuren en daarna de boel 2 a 3 keer in de olie te zetten.
    Zorg er wel voor dat je de goede olie gebruikt, even bij een meubelzaak informeren.

6. Bri

Bri Niet meer actief

Ik zou ook schuren en dan olie gebruiken. Dit werkt natuurlijk alleen als het écht hout is en geen fineer... Ik heb zelf een kersenhouten eettafel en daar zit ook wel 's een kras in, dat moet toch echt even geschuurd worden. Succes!

7. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ja, dat is een goeie, eerst even checken of het wel massief hout is...
    Anders heb je straks kersenhout met onherstelbare plekken erin :(

8. lot23

lot23 VIP lid

13 aug 2006
    6.130
    0
    0
    gelderland
    is het geolied kersen? dat hebben wij van gewone meubelen en als hier een kras op zit dan schuur ik dat plekje met een speciaal schuur dingetje olie erin wrijven en dan is het weg.

9. Liesje76

Liesje76 VIP lid

16 nov 2006
    24.463
    0
    0
    Twente
    ik heb de meubels helemaal bij kunnen werken met een meubelstift!
    diepe krassen krijg je uiteraard niet weg maar ik en vriend zijn tevreden!

Hier mag een slotje op!

Deel Deze Pagina