Nou ja dat omschrijft wel een doorsnee zondag zo om de paar weken bij schoonmoeder. De hele club compleet is 11 volwassenen en 9 kinderen. Als je t gewend bent valt t best mee hoor. Met een beetje proppen kunnen we met zn tienen aan tafel, we laten de kinderen vaak apart eten, en ja dan zitten er soms een paar aan de salontafel. We nemen als kinderen regelmatig wat mee of nemen de keuken over, maar vaak wil schoonmoeder daar ook niks van weten. Wij kunnen 12 man om tafel kwijt, zowel binnen als buiten. Voor een kerstdiner, wat vaak wat luxer is, kan ik me wel goed voorstellen dat je de kosten en de belasting van het koken deelt. Ontopic: met schoonfamilie doen we niet aan kerst. Aan de andere kant zijn we maar met z'n zevenen. En dan gaat mn broer soms nog op vakantie ook. Nog geen idee wanneer en hoe we dit verder invullen.
Vorig jaar hebben wij het kerstdiner betaald voor mn schoonouders etc. Nou, dat ga ik dit jaar echt niet meer doen. Eigen kant van de familie is altijd zeer laat met de plannen, dus zie het allemaal wel. Kerst met mijn eigen gezin vind ik het leukst
Ja maar dan nog. Zoveel mensen en kinderen in 1 woonkamer aan het eten. Ik vind dat wel veel. En dan met eten een paar aan een tafel, paar aan camping tafeltje ofzoiets en de rest bord op schoot? Ik vind dat echt niet leuk met kerst..
Wauw respect voor je schoonmoeder hoor! Zoveel mensen en eten. Voor een gewone dag met pan soep en broodjes ofzo vind ik het anders, bord op schoot of kom soep in de hand. Sinterklaas vieren we ook gezamenlijk bij ons. Maar ik kan gewoon niet zoveel mensen kwijt aan tafel, 6 past maar meer niet. Ook geen tafel bijzetten, alleen als we gaan schuiven met de meubels. Maar dan nog kan ik er geen 6 extra kwijt. Ik vind dat voor kerst gewoon helemaal niks met zoveel mensen..
Ik vind ergens ook wat jij zegt. Maar ja sociaal en gezien de verwachtingen hier in de familie.. Ik heb daar echt moeite mee. Waarom kan ik niet gewoon zeggen dat ik het niet leuk vind op deze manier.. Steeds gedoe eromheen...
Ik heb “besloten” dit jaar een keer niemand bij ons thuis uit te nodigen.. Eerste Kerstdag gaan we bij vrienden gourmetten, Tweede Kerstdag met ons gezinnetje uit eten denk ik…
Eerste kerstdag vieren we met mijn familie bij mijn ouders. Meestal is dat of gourmetten of we zorgen allemaal voor een gang. Dit nu nog niet besproken. Tweede kerstdag weten we nog niet. Mogelijk met schoonzus en zwager. Mijn schoonouders zijn er dit jaar met kerst niet, zijn op vakantie.
Hier stellen we het vastleggen van de feestdagen met andere zo lang mogelijk uit. mijn kant van de familie heeft al wel gevraagd welke dag wij kunnen. Dit jaar willen ze op kerstavond uit eten met z’n 9e. Vorig jaar heb ik een 3 gangen diner in elkaar gezet. Schoonfamilie woont in het buitenland, dus dat is altijd even videobellen op zo’n dag. wij gaan eigenlijk altijd 1 van de kerstdagen naar de winterefteling en dan de andere kerstdag een pyjamadag vol met kerstfilms, cadeautje en lekkernij. hier voel ik mij het lekkerst bij.
Ik vond mezelf rete geniaal. Ik hou van kerst maar dan gewoon lekker op mijn manier. Met mijn vriend en kind lekker thuis of lekker wandelen. Gewoon gezin en meer niet. De band met mijn ouders is niet top maar is er wel. Mijn schoonouders zeggen altijd dat ze t niet nodig vinden dat we met kerst komen maar ondertussen verwachten ze het stiekem toch wel. Nu dacht ik mijn ouders en schoonouders kunnen t heel goed vinden dus waarom niet 2 vliegen in 1 klap. Dus we gaan met de kerst gewoon 1 dag naar de efteling. Toen we daar van de zomer waren begonnen ze al dat ze er zo lang niet geweest waren enz. (Ik doe dat soort dingen ook gewoon t liefst met mijn gezin) Maar als ik daardoor mijn kerst niet kwijt ben aan familie bezoekjes ben ik helemaal voor !
Mijn lieve schoonzus appte dat we het bij haar gaan vieren met de hele familie ( ze hebben net een nieuw mega groot vrijstaand huis gekocht waar we dan met 20 man zijn ) Dat ik uit m’n werk lekker thuis kan douchen en dan zo aanschuiven m’n man gaat dan eerder met de kinderen Maar ik ga wel wat meenemen moet nog even bedenken wat dat word
Vroeg? Vroeg? Nee joh! In april begin ik alles al te plannen hoor! Alles ligt al even vast. wat we doen wat we eten en de twee grootste cadeautjes die ze krijgen ook! Heerlijk!
Ik heb er ook al helemaal zin in! Binnenkort met de kindjes naar de intratuin om volgens onze eigen traditie alle kinderen een kerstbal te laten uitkiezen voor in onze boom. Wij doen altijd een dag met ons eigen gezin, meestal kerstavond. Gezellig kerstfilms kijken, lekkere stukjes vlees van de slager, gewoon genieten met elkaar. Verder doen we eerste kerstdag met mijn schoonzusje en zwager, dit was altijd de dag met mijn schoonmoeder en hebben we zo gehouden ondanks dat zij helaas in 2016 onverwachts op jonge leeftijd overleden is. Misschien dat mijn schoonvader er dit jaar voor het eerst wel bij is. We gaan dan gourmetten & daarna een spel spelen (Qwixxx, monopoly, kezenspel..) Tweede kerstdag doen we altijd met mijn ouders, zusje en zwagertje. De ene keer gourmetten, vorig jaar heeft iedereen een gang meegenomen & hadden we kerstdiner haha. Dit jaar gaan we waarschijnlijk naar het wokrestaurant. Hebben we al eens eerder gedaan en beviel op zich wel prima.
Ooooh ik heb er nu nog meer zin in! Ik al een paar jaar een mooi rose horloge, maar had geen bijpassende ketting/armband. Inmiddels wel zelfde kleur oorbellen, maar door gebrek aan matchende accessoires bleef ie vaak in de kast liggen. Nu mocht ik van mijn man een rose gouden ketting en armband uitzoeken voor in de advent kalender. Ze zijn net binnen en het is echt een schot in de roos. Ben er zo blij mee! Maar nu een milde eerste wereld crisis: WAT NOU ALS HIJ ZE IN DE LAATSTE 2 VAKJES STOPT?
Onze families zijn door incidenten met de kerstdagen uit elkaar gevallen, wat ons vrijer maakt in de keuze van het eten. Wij hebben als traditie 1 kerstdag: Konijn, vaak met doperwten en worteltjes, ijs toe. De lunch is niet meer dan de tafel dekken en allerlei lekkere hapjes erop zetten en kleine broodjes. dit doen we met mijn schoonpa. bij mijn eigen familie ben ik eigenlijk alleen tot de middag, gourmet / fondue vind ik zo afgezaagd. Wij kiezen er dan voor om vlees of vis te gaan roken in de tuin. Kerstboom heel simpel, onze kat ziet alles wat glimt als speelgoed en sloopt dat direct. Een kerstboom die dwars in de kamer hangt is niet ongewoon. Niet te overdadig bij ons. Wel de gezelligheid van een wijntje / biertje en een mooie plaat op de platenspeler.
Wij gingen vroeger altijd naar m’n opa en oma, dan waren we met 10 volwassenen, en 8 kinderen. En groot was het huis echt niet, maar we zaten allemaal aan tafel. Het was even passen en meten, maar wat schuiven, en klaptafels/stoelen regelen en dan ging t wel.