Kerstavond vieren we thuis met het gezin. Gezellig kerstfilms kijken met allemaal kleine hapjes. Eerste kerstdag met de familie bij ons gourmetten. 6 volwassene en 4 kinderen, dus prima te doen. Dan doen we ook altijd uitgebreid cadeautjes voor elkaar. Tweede kerstdag gaan we op de koffie bij mijn schoonvader. En kerstdiner is weer met mijn ouders. Dan koken we uitgebreid. Wat dat precies gaat worden weet ik nog niet, maar zal vast iets van een mooi stuk vlees zijn met diverse groentes, een gratin, aardappeltjes en stoofpeertjes en iets lekkers als toetje. Eigenlijk is het elk jaar ong hetzelfde en dat bevalt iedereen prima. Geen gedoe en geen gestress. Heerlijk!
Dat weekje weg zou ik doen, ik heb ook zo geen zin meer in de kerst. Gelukkig is het voor ons al 5 jaar voorbij. Mis gegaan de laatste keer bij ons in het huis waar me nu wonen. Alles tot in de puntjes voorbereid. 3 soorten soep gemaakt. Voor 14 gasten konijnenbout gebraden. Hapjes voor in de middag gemaakt Lunch Per saldo kregen we 2de kerstdag, de 1ste kerstdag gingen andere ouders voor. Met de lunch niet opkomen dagen ook niet na bellen en appen. Uitje in de buurt geregeld staat een deel van de familie voor de deur "jullie zijn er niet" hapjes soep, ze gingen in eens allemaal helpen. Alles ging mis. Konijnen stond nog onder het vet. Schoonpa en ik hebben proberen te redden wat er te redden was. om 15.00 kwam de grootste groep vd familie en om 19.30 uur was het bunkeren voorbij e gingen ze weg. Nee voor mij nooit meer zo'n kerstdag.
Of allemaal een gerecht meenemen? Ruimteprobleem is daar niet mee verholpen, maar veel moeten koken en kosten wel. Wij vieren het altijd met de hele familie (9-12 personen). Maar als iemand het qua ruimte of kosten een probleem zou vinden, dan zou ik dat voorstellen. En als het vooral een ruimteprobleem is, om het dan bij een ander te doen inderdaad.
Dat weten de anderen dan toch ook, lijkt me? Ik zou aangeven dat je het niet ziet zitten en of het bij iemand anders kan. Als het koken ed geen probleem is, dan doe je dat daar? En als je het eigenlijk gewoon helemaal niet ziet zitten, dan zou ik het gewoon helemaal niet doen.
Lopend buffet en iedereen neemt iets mee? Lekker neerploffen waar plek is en de kinderen eerst laten eten? Ik zou dat als familielid helemaal prima vinden hoor! Sterker nog, ik heb een hekel aan verplicht aan tafel blijven zitten met een 4 of nog meer gangen kerstdiner dus je zou mij hier helemaal blij mee maken!
Dit word mijn eerste kerst helemaal alleen Vorig jaar was ik nog samen met mijn vriend maar januari hebben we er een punt achter gezet. Hij gaat de 24ste naar zijn ouders met onze dochter, ik heb die dag vrij. De eerste en tweede kerstdag moet ik werken van 9 tot 15/16 ongeveer en direct na mijn dienst tweede kerstdag vertrek ik voor een dikke week naar Nederland om daar kerst met mijn vader te vieren en later ook nog met mijn moeder ergens die week. Gaat heel gek zijn denk ik maar ik hoop niet dat ik eenzaam voel
Bij ons is er een verdeling. Op de bank zitten 5 personen. Aan de eettafel staan 4 stoelen maar daar zet ik dan 2 stoelen bij. de rest vul ik op met klapstoelen. Maar ik moet echt dingen weg halen voor de kerstboom bijvoorbeeld. Onze kerstboom is eigenlijk altijd een kleintje. Een grote groep vind ik maar dat is persoonlijk niet gezellig. Mijn gasstel heeft 5 pitten maar 2 grote braadsledes erop en er past niks meer bij. Ik vind die planning lastig. heb dan buiten een camping gasstel staan voor de 2 soorten soep. Frituurpan ook buiten. Kerst is dan ook echt een verplichting. Iets wat moet net als werken. Vorig jaar kwam er geen overeenstemming binnen de familie en hadden we een kleine groep. het was super gezellig. Persoonlijk zeg ik dat we eens af moeten stappen van die verplichting om allemaal bij elkaar te moeten zijn. waarom zie je 1x per jaar familie die je het hele jaar niet ziet of hoort?
Zo de boom staat, de komende vrije middagen zijn we aan t knutselen om de nu nog lege boom te vullen. (Mens moet toch iets bedenken voor knutselen) En hopelijk houden we de kersttraditie van ziekenhuis, ellende ende rampspoed buiten de deur dit jaar...
Ik kom vanmiddag beneden en hoor mijn man aan de telefoon "....Oh wat jammer, ik wou jullie net bellen om 1e kerstdag te komen eten. 2e kerstdag zijn wij niet thuis... Ja... Nee... Ja, ik vind het ook ontzettend jammer... Tjah, wat niet gaat dat gaat niet... Nee inderdaad... Nou we spreken elkaar!". Blijkbaar had hij geen zin in zijn ouders met kerst. Ik ga m denk ik dit weekend neerzetten heb er zo veel zin in
Heerlijk gesprek dat van je man. Ik heb ook zo geen zin in mijn ouders neefjes nichtjes en daar de kinderen van.
Ah nee, wat vervelend. Wij zijn ongeveer tegelijk bevallen. Hopelijk voel je je goed na alle omstandigheden!
Hier gewoon beperkte kring, Kerst is leuk en aardig maar ik hoef echt geen massa mensen om me heen. Zou hier ook niet passen voor de goede orde. Grootouders erbij is meer dan zat en ik nodig denk ik een vriendin uit die anders alleen zit (contact met familie verbroken)
Wij zijn bij schoonfamilie met 21 personen inmiddels waarvan 9 kinderen. Vieren dat om en om bij zwager/schoonzus of bij ons thuis omdat wij beide groot genoeg wonen zoveel mensen kwijt te kunnen. Met hen vieren we altijd 1e kerstdag met een uitgebreid kerstdiner met 6 gangen. Kids doen meestal pizzarette ofzo, 2e kerstdag met mijn familie zijn we met 13 of 17 ( afhankelijk van kids van gescheiden fsmilie) en dat is altijd bij ons thuis. So s gourmetten, soms koken. Maar net waar ik zin in heb. Iig zorg ik altijd voor een prachtig aangeklede tafel
Weet je wat wij gaan doen met kerst? Helemaal niks. wij hebben inmiddels onze familie ingelicht dat we geen zin hebben in verplichtingen maar dat we best ergens in de kerstvakantie een keer willen afspreken. Maar Kerst zelf? We willen gewoon graag voor het eerst als gezin van 6 een beetje aanrommelen. Beetje niet-hartelijk? Ja beetje. Maar serieus iedereen begreep het. Echt fijn dus. Ik ga die dagen dus ook niks plannen maar we gaan gewoon heerlijk aanrommelen en gewoon een beetje met het ritme meegaan. Het komt allemaal wel goed.
Oh ik loog een beetje. Kerstavond gaan man en ik heerlijk samen eten. We hebben allebei een gang om te maken en dit doen we als de kindjes op bed liggen. eerste kerstdag zal denk ik een pyjama ochtend worden en de jongens zullen mogen kiezen wat we eten. Tweede kerstdag wil ik eigenlijk lekker naar buiten en eten we ook wat lekkers. Maar vooral: relax relax relax. Loopt alles anders omdat de kinderen een ander ritme hebben of niet mee willen werken? Prima. Dealen we mee. Maken ze het echt bont? Ook prima hoor. Ga ik lekker met 1 of 2 zelf even naar het bos of intratuin.. en dan staat er uiteraard een heerlijke fles wijn koud voor later dus Tsja, ontspanning komt dan later wel . Nee zonder gekheid. Ik heb zo’n zin in Kerst. Gewoon geen verplichtingen. Met onze kleine L erbij! En ook al loopt alles ruk, ook dán komt het wel goed
Beide kerstdagen wordt bij ons gevierd. Normaal alleen mijn familie bij ons en de schoonfamilie bij mijn schoonouders maar mijn schoonmoeder is dit jaar aan de beurt om het bij haar te vieren met haar zus en broers, dus ze had geen zin om het twee keer te doen. Wij vinden het niet erg om te doen. Mijn familie is redelijk makkelijk met eten (lees: eten bijna niks dus altijd hetzelfde) en met schoonfamilie gaat waarschijnlijk ieder stel een gerecht maken en meenemen, moeten we nog ff afstemmen.