Kerst 2022

Discussie in 'De lounge' gestart door Nina Sanders, 30 sep 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    473
    260
    63
    Vrouw
    Ja ik vind het ook echt zo jammer dat het voor ons als een verplichting voelt. In 2020 met corona konden we ons eigen ding doen, wat een fijne kerst was dat.
    De rest van de familie vind het heel fijn en gezellig zoals het we het altijd doen, dus man en ik passen ons maar aan. Onze kinderen vinden het ook altijd leuk, en een leuke kerst voor hun is het belangrijkste. Ik denk dat we kerstavond met ons gezinnetje weer extra gezellig maken, lekkere hapjes of uitgebreid gourmetten en heerlijk lang tafelen met spelletjes en muziek. Daar kan ik de kerstdagen dan wel op teren:D
     
  2. Oilell

    Oilell Fanatiek lid

    8 okt 2018
    2.909
    3.947
    113
    Vrouw
    HIJ.STAAT.
     
    Mim89 en nelta vinden dit leuk.
  3. Sophie122

    Sophie122 Lid

    4 aug 2021
    87
    108
    33
    Vrouw
    Help!
    De stress rondom het kerstmenu breekt weer uit.

    Ik ben totaal geen kok. Normaal avg gaat nog prima maar alles wat iets specialer is vind ik een ramp. Tweede kerstdag hebben we mijn schoonouders uitgenodigd.
    Het liefst zou ik een kerstlunch maken omdat dit ten eerste binnen mijn kunnen ligt en ten tweede de kinderen dit ook gemakkelijk mee eten :). Ik dacht aan een lunch met soep als voorgerecht en daarna broodjes en luxe Vleesbeleg en kazen. Kleine salade erbij. En een toetje.

    Maar dat voelt niet heel erg als een kerstmenu. Mijn schoonouders zijn 80+ dus denk dat zij een simpele warm 3 gangen menu ook wel waarderen. Maar ik zie door alle recepten online alleen maar meer beren op de weg. Vorig jaar hebben we een tafel vol met tapas gerechten gezet, maar uiteindelijk was dat ook heel veel werk en was ik meer bezig met koken, opdekken en afruimen. Ondertussen kinderen entertainen én gasten, dat vond ik pittig.

    Het menu wat ik nu heb bedacht is een soep vooraf, als hoofdgerecht een vega wellington (ah recept), verse groente erbij en een aardappelgerecht. En dan een toetje.

    Maar ik twijfel ook aan dit menu. Is het kerstig genoeg? Past dit bij elkaar? Is dit niet alsnog heel veel werk?

    dus, heeft iemand tips of ideeën voor een kerstmenu? Mag lunch, brunch of warme maaltijd zijn.

    Belangrijke punten:

    - vegetarisch
    - liefst zoveel mogelijk vooraf voorbereiden
    - verschillende kookmethoden zodat oven, fornuis etc gebruikt kan worden en niet alles Bijv in de oven moet.
     
  4. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.949
    16.994
    113
    Vrouw
    Hier eindelijk wat op de planning :p
    2e kerst gaan we met de hele familie lunchen bij mijn ouders. Iemand nog tips voor een lekker lunch gerecht om mee te nemen??

    Verder blijven we vooral thuis denk ik. 1e kerst met schoonmoeder samen gourmetten. Dat is echt onze traditie, zij is ook maar alleen dus ze vindt het altijd erg gezellig om bij ons te komen eten met kerst.
     
    bloemetje1 vindt dit leuk.
  5. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    De kerstboom staat, het huis is versierd en ik kom al helemaal in de stemming :D

    Op kerstavond (ofja, wij tellen dit als een hele dag) komt mijn familie bij ons. Dus 6 volwassenen en onze 3 kindjes.
    Rond 3 wil ik iedereen ontvangen met prosecco en wat te borrelen op tafel.
    Dan rond 5 aan tafel.
    - tomatensoep (zelf maken)
    - carpaccio met truffelmayo spoon
    - scroppino met Citroen sorbet ijs, prosecco en vodka.
    - hoofd houd ik simpel; wat van die vlees gerechten van de appie (kant en klaar), 2 soorten aardappeltjes en 2 soorten groente. Meeste kant en klaar…
    - toetje nog over na denken. Denk van die choco lava cakejes met vanille ijs.

    Lekker simpel maar ook geestelijk. Ga het mezelf niet moeilijker maken dan nodig :roflmao:

    Eerste kerstdag altijd gourmetten bij schoonfamilie.

    Tweede kerstdag met gezinnetje, ik denk lekker in pyjama’s en pizzaretten ofzo
     
    bloemetje1 vindt dit leuk.
  6. Mell0408

    Mell0408 Fanatiek lid

    14 apr 2016
    2.184
    2.392
    113
    Vrouw
    Ohh ik vind altijd wrapjes met truffel mayo, rookvlees, rucola, pijnboompitten en evt. Parmezaan heerlijk en simpel!
     
    Baileyy en Spectre vinden dit leuk.
  7. Mim89

    Mim89 VIP lid

    29 jan 2019
    8.785
    7.104
    113
    Vrouw
    Jaa dit is idd lekker! Ook lekker met kipfilet (die je op brood doet).
     
  8. Nougat

    Nougat Fanatiek lid

    27 mei 2018
    2.650
    1.185
    113
    We hebben een kunstkerstboom gekocht tweedehands. We gingen hem zaterdag halen. Mijn oudste wilde hem persé al neerzetten. En omdat ik het ook wel weer fijn vind, staat hij er dus.
     
  9. Lelie89

    Lelie89 Fanatiek lid

    4 sep 2014
    3.355
    2.081
    113
    Vrouw
    Gelderland
    Voor mij voelt een Wellington gerecht (vega, vlees of vis) heel kerstachtig aan.:p
    Als aardappelgerecht zou je gratin kunnen maken? Is vantevoren klaar te maken, hoef je het alleen op te warmen.

    Je zou ook in de middag warm kunnen eten en in de avond broodjes of soep.
     
    Sophie122 vindt dit leuk.
  10. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.691
    3.955
    113
    Vrouw
    Soep kun je ook nu al maken en de vriezer in doen. Dan hoef je het alleen nog maar de avond van te voren eruit te halen en 's avonds op te warmen :).
    Zelfde voor het toetje: gebakje wat de vriezer in kan en dan een bolletje ijs erbij.

    Ben zelf ook aan het kijken naar een vega wellington, en die ik op het oog heb kan de vulling ook al 2 dagen van te voren (uit de BBC Good food van vorig jaar).

    Zo kun je in ieder geval werk uitsmeren :)
     
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.461
    24.303
    113
    Ik ben al een eind op weg met mijn kerstmenu, in ieder geval voor de dag dat we gasten krijgen.

    De dag dat we als gezin alleen zijn wordt het gourmetten, daar worden de kindren toch het meest blij van. En het dessert een marquise au chocolat met candybars in de vorm van boomstammen. Maar ik moet nog even kijken of de marquise ook goed los komt uit een siliconen vorm. Dus dit kan nog veranderen als ik dat heb uitgeprobeerd.
    EAB7021E-2407-43AA-B5A3-1DBBD9981835.jpeg

    Dan met gasten:
    Voorgerecht: doen mijn ouders

    Hoofdgerecht:
    Confit van zalm (met 1 of 2 sauzen, waarschijnlijk rucola-mierikswortelsaus en béarnaise mayonaise)

    Bijgerechten:
    Puree van pastinaak met mierikswortel en mascarpone
    Tarte tatins van rode ui (ik wil 1 persoons maken en dan vooraf invriezen)
    Zoetzure rode bietjes
    Salade (roodlof met roquefort ‘delicious’)
    Maar hier kan nog wat aan veranderen als ik Miljuschka’s kerstmagazine heb doorgenomen.

    Dessert:
    Die staat wel helemaal vast, en heb zelfs al een groot deel in de vriezer.
    Het wordt een soort bûche met pindakaramel, chocolademousse, bananenbavarois, karamelmousse en chocolade joconde (misschien met pinda).
    In deze vorm: D27B077E-89FB-47D9-9161-A2974FF6D5A8.jpeg

    En daarbij wat garnituren:
    Bananenpapier
    Compôte van banaan
    PInda-praline ganache of namelaka van karamel
    Flinterdunne karamel van chocolade en zeezout
    En alle namen van de gasten in chocolade geprint (of als dat te ingewikkeld wordt gewoon ‘merry X-mas oid)
     
    Baileyy, MamaChantal, 1986Lynn en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.472
    3.330
    113
    Hier vrij met kerst maar nog 0 plannen!

    Oudjaarsavond en nieuwjaarsavond ff werken, had er maar 1 gehoeven maar vind als je het samen doet is het zo klaar en cliënten vinden het ook fijn.
    Na werk gezellig naar familie op oudejaarsavond maar is dichtbij.
     
    bloemetje1 vindt dit leuk.
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.341
    8.803
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    De Adventstijd is begonnen. BC104A75-ED20-4D9B-B527-78EB81C5BF21.jpeg
     
    Felice, bloemetje1, Nougat en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. susanne85

    susanne85 VIP lid

    13 aug 2007
    9.758
    829
    113
    Noord Holland
    Wij vieren kerst niet heel groot. 1e kerstdag gaan we met schoonouders naar holiday on ice en dan bij hun eten of ergens in de buurt uit eten. Dag voor kerst zijn wij 14 jaar getrouwd en staan we altijd bij stil. 2de kerstdag komt mijn moeder langs. Die betrekken we veel bij dingen die we doen of ondernemen omdat ze toch wat eenzaam is na t overlijden van mijn stiefvader. Oud en niet moet ik eerst werken maar vieren oud en nieuw in de efteling. Ben wel altijd blij als de drukke dec maand voorbij is.
     
  15. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.990
    2.471
    113
    Vrouw
    NB
    Kon het toch niet laten, net deze besteld. Screenshot_20221127_204848.jpg
     
    Nougat vindt dit leuk.
  16. Mentos8

    Mentos8 Bekend lid

    2 nov 2020
    746
    447
    63
    Vrouw
    Kerst gaat bijna beginnen! In ieder geval gaan wij zo spullen pakken om naar familie te gaan door het hele land en dan maandagavond laat weer terug..

    Dus ook al beetje zin in lekker rustig werken op dinsdag :rolleyes:
     
  17. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.760
    25.837
    113
    Vrouw
    Net een tarte tatin gebakken. Zometeen bezoek voor verjaardag jongste.

    De kerstdagen worden rustig. Man gaat beide dagen naar zijn moeder. Broers en zussen van hem zijn te druk met gezin/schoonfamilie. Dus ik ben 2 middagen alleen met de kinderen. Jongste gaat niet meer mee (teveel impact voor hem en ze merkt het nog nauwelijks), dus ik kan helaas ook niet mee.

    Ik ga de tijd vullen met boeuf bourguignon maken. En spelletjes met de kinderen. We maken het zo gezellig als het gaat.

    Ik mis koken voor de oudjes :(

    Volgend jaar maar een nieuwe traditie beginnen als gezin. Misschien kan kerst dan weer echt fijn worden.
     
  18. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Weet iemand wat leuks om te bakken wat relatief gezond is?
    Morgen moet ik werken, ben heel de middag met 1 cliënt en ze vind het wel leuk om iets te bakken.
    Ze is op dieet en mag dus niet teveel suiker bevatten of heel ongezond zijn.

    Iemand leuke tips? Moet niet heel ingewikkeld zijn.
     

Deel Deze Pagina