Ik moest er eerlijk gezegd niet aan denken. Niet eens zo zeer fysiek, maar vooral mentaal. Ik kon maar weinig prikkels verdragen, was elke avond moe en emotioneel van alle indrukken die dag en vond het heel fijn om die week vooral samen met mn man door te brengen. Een half uur kraambezoek vond ik al méér dan genoeg in die week. Ik zou dus ook niets afspreken, maar die dag zelf beslissen en qua eten iets verzinnen dat je makkelijk last-minute aan kunt schuiven en snel weer weg kunt. 2 Dagen kerst vieren met mijn 3 weken oude dochter vond ik vorig jaar al heftig genoeg (en voor haar ook, want ze was de dagen erna extreem onrustig en ik had meteen een borstontsteking te pakken..)
Bij de eerste heb ik een pittige bevalling gehad, maar niet erg complex. Flink knipwerk en behoorlijk bloedverlies. Ik voelde me niet top, maar na ren week zat ik op een verjaardag en at ik mee. Ik zat vooral stil. Een kerstdiner had 3 dagen later wel gelukt.
Ik denk dat je echt moet kijken naar hoe jij je op dat moment voelt! Hier drie makkelijke soepele en snelle bevallingen gehad met snel herstel(geen hechtingen oid) bij de 2e zat ik na een week gewoon op een verjaardag. Maar echt kijk naar jezelf en je kindje en doe het niet omdat anderen het zo graag willen!
Puur gebaseerd op mijn eigen ervaring zou ik er niet aan hebben moeten denken om na een week alweer fris en fruitig aan een kerstdiner bij (schoon)ouders te hebben moeten zitten. Had een pittige bevalling, flinke knip en dus hechtingen,nog 5 dagen katheter gehad omdat ik niet kon plassen en dochter is nog 48u opgenomen geweest ivm lage suikerspiegel. Zelf emotioneel een wrak. Dus nee, dat had hier niet gegaan. En ook al zouden er weinig bijzonderheden zijn geweest, ik heb echt genoten van de tijd voor onszelf thuis in die eerste paar weken en had ze ook nodig om mezelf weer een beetje terug te vinden. Maar dat is voor iedereen persoonlijk en denk dat je dat ook pas kunt beslissen als het zo ver is. Dus houd een grote slag om de arm en geef aan dat jij wel laten weten of en in welke vorm je in staat bent kerst te vieren.
Dat verschilt nogal per bevalling.. Bij de oudste ging het niet helemaal lekker, die is begin augustus geboren, en op mijn verjaardag midden september kon ik nog niet lang staan (zitten en lopen ging redelijk). Maar bij de jongste zat ik 4 uur na de geboorte weer aan tafel te eten. 5 dagen later zat ik heerlijk te gourmetten aan tafel en had ik echt geen noemenswaardig problemen meer.. Alleen op dag 8/9 even flink kramp en laatste rommel eruit, daarvoor en erna ook weinig bloedverlies..
Ons nichtje is bevallen op 21 december twee jaar terug. Zeis echt een gezelligheidsdier, had een goed herstel en heeft dus gewoon met baby meegedaan aan het kerstdiner. Achteraf gaf ze echter wel aan dat het teveel was geweest en dat ze te snel weer 'gewoon' mee is gaan doen met iedereen terwijl ze dat mentaal eigenlijk niet aan kon. Ik zou sowieso even aankijken wanneer de baby komt en dan zou ik voor jezelf bepalen wat je denkt dat haalbaar is maar ik denk dat wellicht een brunch of gewoon maar een uurtje een betere optie is dan het gewone kerstdiner meedoen.
De 10e dag liep de kraamzorg hier nog rond om me extra te helpen met borstvoeding en ik was zo vreselijk moe... Sommigen kunnen vlak na de bevalling de hele wereld al weer aan, anderen zoals ik hebben weken nodig om bij te komen en ik kon maar weinig prikkels hebben. Onderschat vooral die eerste week/ 2 weken niet. Minstens elke 3 uur voeden is niet niks (24/7) plus nog alle andere zaken die erbij komen kijken. Begrijpelijk dat je kerst graag samen wil vieren maar is 1 jaartje over slaan echt een ramp? Tenslotte is het elk jaar weer kerst. Je zegt zelf al zo kort mogelijk heen te willen. Doe jezelf geen geweld aan en blijft heerlijk thuis. Je kraamweken krijg je niet meer terug.
Bij de eerste weet ik het niet meer zo goed, ik had een knip gehad, het duurde best lang voor dat genezen was. Ik weet wel dat ik na een week kraamzorg echt nog bijna niks kon, mijn moeder kwam toen elke dag. Dus ik had echt niet naar een kerstdiner gegaan, maar wanneer wel weet ik niet meer. De tweede was 8 dagen, de kraamzorg vertrok om 12 uur, en om half 1 zat ik bij mijn schoonouders in de tuin, het was toen 33 graden. Dat ging prima. Bij de derde heb ik juist heel bewust tot een week of 2 amper wat gedaan, om zo helemaal te genieten van dat prille van een pasgeboren baby. Het is waarschijnlijk de laatste, dus niemand pakte me die eerste weken meer af, ik vond dat heerlijk, dus ik zou niet gegaan zijn als we toen een kerstdiner hadden, maar ik voelde me toen best, dus het kan fysiek wel gekund.
Echt moeilijk in te schatten hoe je je voelt, zowel lichamelijk als mentaal.. Bij de eerste heb ik echt meer dan 2 weken last gehad van mijn bevalling.. Had toen ook echt geen zin gehad om met kerst naar familie te moeten gaan.. Bij nummer twee voelde ik me al heel snel heel goed en had ik het misschien wel gedaan.. Niks van te zeggen dus.. Ik zou dit ook gewoon uitspreken naar de familie, dat je komt als je je goed voelt en als het goed voelt.. En anders is het volgend jaar ook weer kerst hoor
Bedankt dames voor jullie ervaringen. Je zal t niet geloven maar onze dochter vond t de 12e eigenlijk wel mooi geweest en de 13e ben ik om 02:24 van haar bevallen met een vrij heftige bevalling. Ook hier meerdere hechtingen als gevolg van een knip en die doen inderdaad verrotte zeer. Afgezien van die hechtingen voel ik me gelukkig helemaal prima (zal ook deels hormonen zijn) en de kleine meid is heeeeeel snel tevreden. We kijken t inderdaad gewoon even aan, opa's en oma's hebben nu zelf ook zoiets van joh desnoods vieren we t een week later nog met jullie eerst even op de been komen, alles leren met zo'n ukkie en de voedingen goed krijgen. We kijken t dus, zoals jullie ook adviseerden gewoon even lekker aan.
Gefeliciteerd met jullie dochter! Doe het rustig aan en zeg niks toe. Inderdaad even aankijken. Voor nu: geniet van je dochtertje en denk goed om jezelf.
Gefeliciteerd! Inderdaad, kijk het even aan. Over het een week later vieren: dat kan natuurlijk maar ik vind wel dat jullie je niet verplicht moeten voelen. Ik zou zeggen, laat de kerst lekker doorgaan zoals gepland en volgend jaar is er weer kerst.
Ik zou het echt op het moment beslissen en aangeven dat het alle kanten nog op kan gaan en je dus niet zeker weet of je komt. Je kan dan ook net in de bevalling zitten dus beloven kan het toch niet In mijn ervaring, lange bevalling met knip en hechtingen. Ik heb echt wel een week nodig gehad om zelfs het huis maar uit te willen, had het zelf ook zwaar met de bevalling verwerken. Daarnaast ging bv helemaal niet goed voor mij (veel pijn) en gaf dat ook problemen. Even wandelen deed ik ook pas echt in de tweede week en naar mijn paard pas 3 weken na de bevalling om haar kort te zien. Máár uiteindelijk zat ik 3,5 week na de bevalling er al wel weer 5min op. Vooral die eerste weekjes zou ik even een slag om de arm houden qua hoe je je voelt, maar daarna vond ik dat ik wel heel snel steeds fitter werd.
@Aiseria een voordeel ze is er nu in elk geval al. En de opa's en oma's zijn helemaal op een roze wolk dus doen niet zo moeilijk.
Gefeliciteerd Fijn dat ze er is! En nu... rustig aan en vooral genieten!! Beslis desnoods op de dag zelf of je wel/niet wilt gaan.. Misschien alleen even aangeven dat je van plan bent op t laatst te beslissen of jullie erbij zullen zijn. Iedereen begrijpt dat, als je net bevallen bent., zeker je ouders/schoonouders! Veel geluk met jullie dochter!