Ik heb een vraagje en ik kom er even niet uit. Bij mijn dochter had ik een aanvullende verzekering waardoor ik de eigen bijdrage niet hoefde te betalen omdat die onder die verzekering viel. Dit is 2 jaar geleden dus ik dacht: ik bel mijn zorgverzekering even om na te gaan of dit nog steeds zo is. Ik heb een medische indicatie voor mijn 2e bevalling straks. Nu zei die medewerker (ik kreeg een jong jochie aan de lijn..) dat vanuit mijn basisverzekering de gehele kraamzorg (dus ook thuis?) 100% vergoed wordt en ik heen eigen risico en eigen bijdrage hiervoor hoef te betalen.. Ik kan dit echter zo niet terugvinden in de polis.. Ik zit bij zilveren kruis.. Ieman die mij kan vertellen of dit nou wel, of niet zo is..? Groetjes!
staat op de hoofdpagina van Zilveren Kruis "U betaalt geen eigen risico voor onder andere: huisarts, kraamzorg en zorg voor uw kind onder de 18"
https://www.zilverenkruis.nl/Consumenten/vergoedingen/Paginas/Kraamzorg-thuis-of-in-geboortecentrum.aspx Wel eigen bijdrage dus met kraamhulp met alleen de basis
Eigen bijdrage kraamzorg is 4,30 per uur en moet je aanvullend voor verzekeren om vergoed te krijgen. Je kan dus uitrekenen of het vermoedelijk uit kan om aanvullend te verzekeren, is afhankelijk van hoeveel uur kraamzorg je af gaat nemen en of je nog andere dingen uit het aanvullend pakket verwacht te gebruiken. Met medische indicatie voor de bevalling heb je dan niet te maken met eigen bijdrage voor poliklinische bevalling. Maar mogelijk heb je wel wat aan vergoeding voor bv fysiotherapie of lactatiekundige of zwangerschapscursus.
Dat je een medische indicatie hebt voor de bevalling staat los van de kraamzorg (zijn verschillende kosten). Je hebt alleen niet de kosten van een poliklinische bevalling (eigen bijdrage voor de verloskamer). Voor de kraamzorg is altijd een eigen bijdrage verschuldigd. De hoogte kan je vinden op de site van de kraamzorgaanbieder. Iets van 4 a 5 euro per uur dacht is. Een deel van de kraamzorg valt inderdaad onder de basisverzekering. Alleen met een aanvullende verzekering (ik dacht vanaf pakket 2) krijg je de eigen bijdrage ook vergoed voor kraamzorg. En daarnaast nog een aantal andere zaken (zoals een kraampakket, kolf etc). Kijk op de website van je zorgverzekering.
Bedankt voor jullie bevestiging! Ik dacht al hetzelfde als jullie zeiden, vond het zo gek dat die knul heel stellig zei dat ik met een basisverzekering totaal geen eigen kosten zou maken w.b. de kraamzorg (omdat mijn eerdere ervaring was dat ik een aanvullende hiervoor genomen had) Ik ga morgen mijn aanvullende pakket aanvragen, want er zijn inderdaad meerdere kosten die ik wil 'maken' en dan vergoed worden. Thanks dames!
Hij zal eigen risico hebben verward met eigen bijdrage.. Voor vergoeding eigen bijdrage moet je aanvullend verzekerd zijn.