Wie van jullie heeft wel eens karamel gemaakt van gecondenseerde melk? Ik heb er al wat over gevonden op internet, maar heb nog een paar vragen: - Lijkt deze karamel een beetje op de karamelsaus van de macdonalds? - ALs je deze karamel hebt gemaakt, wordt deze dan dikker als het afkoelt? - Kan je de saus daarna weer dunner maken door deze op te warmen in de magnetron of in een pannetje? Lijkt me namelijk heerlijk over mijn roomijs! Mjammie!
Deze karamel noemen ze ook wel dolce de leche. Echt super lekker, is alleen niet echt super vloeibaar. Het is lekker bij ijs, maar ook heerlijk op een pannenkoek! Gewoon doen en geniet ervan!
Bedankt, nu heb ik echt héél veel zin in karamelsaus Overigens geen flauw idee of het kan, had uberhaupt nooit van gecondenseerde melk gehoord, haha.
Gecondenseerde melk zit in een blikje van Friesche vlag, Dit soort topics zouden verboden moeten worden. Nu heb ik zin in ijs van de Mac. Grrr.
Ja!!! Ook eens gemaakt voor een banoffi taart! Lekker hoor! Maar dames, doordat dat blik uren staat te bibberen in kokend water is de bodem van mijn pan wel helemaal naar de haaien. Hij is nog heel maar allemaal blauw/groene kringen erop... Ik heb gewoon goede pannen... Hebben jullie daar een oplossing voor? Of maar gewoon accepteren dat je bodem erna er niet meer uit ziet...
Ik kook het gewoon zachtjes in een pannetje, niet met blik en al. Goed opletten en roeren, maar stuk sneller klaar ^^
Kan dat ook? Ik heb geleerd in het blik laten pruttelen namelijk van Rudolph himself ( niet persoonlijk maar de bakery op tv whahaha)
Een blikje(s) 3 uur lang in kokend water (helemaal onder houden) En dan...... heavenly!!! Ik ga het weer doen voor over het ijs met kerst.
Ja dit werkt prima. Niet te moeilijk doen met 3 uur in kokend water, maar gewoon in een pannetje doen, goed blijven roeren en dan is t zo klaar. Let op: hoe lekker het er oom uitziet en ruikt, het is loei en loeiheet. Niet even snel proeven dus, want een brandwond op hand of mond is dan gegarandeerd.
Hoe langer he het verwarmt, hoe dunner het wordt. Ik doe het wel altijd in kokend water en dan ligt het eraan voor wat ik het gebruik hoelang ik hey laat koken. Mocht ik het niet dun genoeg vinden doe ik het in een magnetron bakje en even in de magnetron om het dunner te krijgen.
Volgens mij staat op jou site toch ook een recept waar karamel in zit maar dan gewoon in een pannetje met bruine suiker ook nog geloof ik??
Die kringen in je pan kan je zo makkelijk voorkomen door 2 pannetjes te gebruiken, Au bain marie. Een grotere pan met water laten koken en de gecondenseerde melk in een kleinere pan die daarop past. Ik heb het ook wel eens gemaakt voor een toetje maar ook wel eens als broodbeleg voor mijn man
Onder in de pan een (oude) vaatdoek of theedoek leggen! Dan krijg je geen kringen en maakt het ook geen geluid meer. Wel altijd zorgen dat het blikje volledig onder water blijft ivm druk in het blikje.