Bekende krampen of iets anders?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Lelie12, 14 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ons zoontje is nu ruim 5 weken. Vanaf het begin af aan is het n getob geweest met de voeding. Eerst bv wat niet goed verliep door verschillende omstandigheden (te kleine tong om de achtermelk eruit te krijgen etc)
    Daarna etos voeding gaan geven.. Alleen leek hij onverzadigbaar dus overgegaan naar kruidvat voeding. Standaard en forte gemixt.
    Dit krijgt hij nu bijna 2 weken..

Alleen iets in mij vraagt me al n tijdje af of het wel goed gaat..
    Hij heeft super erge krampen
    Veel winderigheid
    Wel 5 poepluiers op n dag (soms wat dun)
    Hij lijkt dan honger te hebben, drinkt even en begint dan weer te "krijsen"
    Dit heeft hij niet bij alle flessen maar de laatste dagen wel steeds meer.
    Ook heeft hij wat uitslag bij z'n kin en op de borst.

Eerst zag je n duidelijk patroon, even na zijn fles kreeg hij duidelijk krampen, maar nu kan ik er geen wijs meer uit.
    Hij slaapt ook erg onrustig.

Hij drinkt nu 5x150+5 en snachts meestal 60-90ml (daarna blijft hij n tijd wakker, vannacht n grote fles gegeven en toen sliep hij n stuk sneller)

We gebruiken al infacol, hij doet 20 min over zijn fles. We gebruiken nutriton tegen t spugen.

Zouden t nou de gewone krampen zijn of is er iets meer aan de hand?
    Hij groeit trouwens wel goed.
    Geboorte 4360 n week terug bij cb 5140

2. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Klinkt voornamelijk als reflux. Daarvoor zou je alle leefregels voor reflux kunnen gaan volgen, maar dan zijn de flessen echt veel te groot. 90/3 zou dan een betere hoeveelheud zijn en vaker een flesje.

Ken je verder de leefregels?
    infacol en nutriton kunnen de veroorzakers van krampen zijn, dus dat zou ik eerder even achterwege laten.

3. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Infacol ook ja??
    Nutriton gebruiken we al vanaf week 2 en dit leek geen problemen te geven eigenlijk.
    Je bedoelt met de leefregels bedje etc omhoog, na een voeding omhoog houden etc?

Ja reflux heb ik ook wel even aan gedacht, maar hij spuugt met de nutriton bijna niet meer.. Wel als je hem bijv verschoond of neerlegt vlak na een voeding dan komt t er wel uit, maar niet met bogen ofzo.
    Maar je doelt denk ik meer op het terug komen van voeding in de slokdarm? (Niet zozeer spugen)

4. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Reflux is het niet goed afsluiten van het maagklepje waardoor er voeding met maagzuur terugstroomt in de slokdarm. Dit hebben eigelijk alle babys, maar veel hebben er geen last van.
    Als je indikt laat je een symptoom, het spugen, verdwijnen, naar de oorzaak pak je niet aan. Indikken kan soms helpen, maar is medisch niet bewezen. Daarnaast is altijd de vraag of je voldoende indikt. Dus blijft de voeding daadwerkelijk in de maag, of spuugt je kindje niet meer en staat de dikke voeding in de slokdarm. Dit laatste doet erg veel pijn.

Denk aan, als je arm gebroken is en je neemt pijnstilling. Je arm blijft gebroken, maar je voelt het niet.

Veel kindjes reageren op infacol of nutriton.
    De werkjnd van infacol is het binden van lucht zodaf hrt makkelijker eruit komt. Maar lucht in de maag kan je voorkomen als je maar op de juiste manier de fles gebruikt, klaarmaakt en geeft.
    Als infacol helpt kun je beter naar deze dingen kijken en aanpassen en infacol weglaten.

Ik zal zo de leefregels benoemen.

5. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    - zorg voor rust en regelmaat (niet per definitie op de klok, maar een vast ritme zoals: verschonen-fles-boeren-knuffelen-'spelen'-naar bed bij eerste vermoeidheids signalen-slapen-verschonen etc).
    - zorg voor niet te veel prikkels.
    - geef je kindje vaker kleine porties per dag.
    - maak de flesvoeding op de juiste manier klaar, koud water opwarmen, poeder erbij en roeren. (Warm kraanwater wordt voor elk kindje afgeraden, schudden zorgt voor extra lucht en extra lucht zorgt voor druk op de maag waardoor er meer voeding in de slokdarm komt).
    - zorg dat de voeding minimaal 20 minuten duurt.
    - houd je kindje zo rechtop mogelijk, waarbij de fles zo horizontaal mogelijk is zonder (!) dat er lucht in de speen komt.
    - zorg dat je kindje goed boert.
    - houd je kindje na elke voeding een half uur rechtop.
    - zorg dat alles waar je kindje in ligt schuin staat.
    - til bij het verschonen niet de beentjes te hoog op, maar draai je kindje.
    - een ergonomische draagzak/doek kan wonderen verrichten.
    - sommige kindjes slapen liever op hun buik.

6. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Die passen we inderdaad allemaal toe
    Alleen gaan we wel weer terug maar kleinere flessen.
    Hij drinkt ze sinds gister niet eens meer leeg dus had ook weinig nut.

Maar jij denkt dus reflux?
    Maar hoe weet je dan dat het in zo'n mate is dat indikken niet goed is en er medicatie nodig zou zijn?
    Ik durf eigenlijk niet goed te stoppen met de nutriton..

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Als je wel flessen wil verdikken, maar met een wat natuurlijker product dan kun je ook pure johannesbroodpitmeel gaan toevoegen. Kijk maar eens op de verpakking van nutriton, er zitten veel andere stoffen bij in. Ik gebruikte die van t.ammi.
    Uiteindelijk zijn we gestopt met verdikken, omdat het niet voldoende hielp. Hij boerde nu dikke voeding op en dat was voor hem nog minder prettig.
    Wij zijn naar de kinderarts gegaan en met het medicijn nexium kreeg hij wat meer rust in zijn lijfje. Het huilen was nog niet over, maar wel veel minder ontroostbaar.
    Succes, het is een hele zoektocht.

8. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Vaak is reflux het meest logische.
    Vaak is medicatie overbodig en het beste is dus eerst andere opties te proberen. Als leefregels en evt indikken niet voldoende effect hebben kan je in overleg met ha medicatie proberen. Hiervan moet je dan wel overwegen wat slechter is voor je kindje. Medicatie kan bijwerkingen hebben.

Wat samarinde zegt. Als je wil indikken kan je ook kijken naar pure jbpm. Nutriton bevat nl maar 30% jbpm, overige 70% (!) zijn toevoegingen. Vaak zorgen die toevoegingen voor krampen.

Zolang een baby onrustig blijft werkt indikken niet voldoende, mits je alle leefregels toepast. Dat kan zijn omdat je te weinig indikt of dat indikken niet werkt.

9. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Is voor 5 weken 6 flessen waaronder 5 flessen 150 niet te zwaar voor zijn buikje als hij zoveel last heeft.
    Mijn zoon dronk flesjes van 120/135 rond die tijd soms nog 7 maar meestal 6.
    Mijn zoon is met 10 weken nu over op 5 flessen van 150 en heeft al een week weer flibke krampen omdat zijn buikje aan de hoeveelheid cc moet wennen per keer.

Heb 3 dagen forte en gewone voeding gemict toen had hij zo'n pijn dus meegestopt,forte kan ook buikkrampen veroorzaken.

10. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Ik heb ook het idee dat het door de forte kan komen.
    Maarja nu laat hij er maar met moeite 4 uur tussen en snachts wil hij ook nog n voeding.. Dus dan zou hij te veel krijgen.
    We geven vandaag weer flessen van 120+4 maar na de fles is hij nog niet tevreden, maar als het de krampen verminderd hebben we weinig andere keus.
    M'n dochter zat overigens ook rond deze leeftijd op 150+5.

Toen straks huilde hij weer hard en liet veel scheten, daarna had hij een poepluier. Dus ik denk echt dat het met zijn darmen te maken heeft.
    Zoals samarinde al zei... Het is een hele zoektocht!

Is de jbpm van de kruidvat "puurder" of is dat net als nutriton?
    Ik ben zo bang om weer dingen in zijn voeding te veranderen.. Straks krijgt hij daar nog meer last van

11. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    En 135 geven en dan rond de 3.5 uur
    Ik heb voordat hij op 5 flessen ging,4 flessen 13t5 en 2 flessen 150
    Dus 1 middag en 1 avond 150 cc

12. Averlhach

Averlhach VIP lid

26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Jbpm van kruidvat is hetzelfde als nutriton, ongeveer dan.

Hoelang duurt een flesvoeding?

13. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Mijn dochter had ook erg last van krampjes in het begin.. Die kon echt niet zonder Infacol en zelfs daarmee nog last. We gebruikten speciale Breastflow flessen, dus veel lucht kreeg ze niet binnen..

Wat hier erg goed heeft geholpen is de osteopaat.. 2x naartoe geweest, na de 1e keer al 80% verbetering en daarna nog beter geworden..

14. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    Infacol maakte het bij ons juist erger en op aanrade van de kinderarts waren wij ermee gestopt.
    Vind ook dat hij best wel grote flessen krijgt en daarom misschien krampjes krijgt.

15. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Ja infacol was hier drama had een krijsende baby,cinavaby werkt beter en ik verdun zijn flessen,maar die van jou heedft geen moeite met ontlasting lees ik

16. Lelie12

Lelie12 Niet meer actief

Nee hij moet wel kracht zetten maar ontlasting zelf is soepel.
    Infacol hebben we vandaag ook niet meer gegeven en inderdaad kleinere flessen. Hij heeft minder gehuild. Ben benieuwd hoe het vanavond zal gaan.

Osteopaat is misschien ook nog n mogelijkheid ja!

Hij doet 20 min over n fles

Deel Deze Pagina