Hallo, Mijn dochtertje gaat over 4 weken naar de crèche en ik weer aan het werk. Op het moment geef ik weer volledig BV met inmiddels 1 fruit of groente hapje. Nu wil ik niet gaan kolfen en ik weet mijn rechten, maar het is me de vorige keer zo slecht bevallen. heb nu 3 maanden extra verlof genomen en als ik weer begin is 6 maanden dus vind het wel mooi. Nu zou ik wel graag de ochtend avond en nacht voeding BV willen blijven geven. Nu heb ik geen super productie. Kan iemand mij advies geven hoe ik het beste kan afbouwen om de kans van slagen zo groot mogelijk te maken? We hebben niet echt een ritme maar als ik het moet noteren ziet het er nu ongeveer als volgt uit. 3:00 of 1:00en 4:30 6:30 9:30 12:00 15:00 16:00 groente of fruit+ BV 19:00 22:00 de voedingen van 9:30 12:00 en 15:00 en 16:00 moeten dus afgebouwd worden.
Ik ben af gaan bouwen met de voeding die ze het minst fanatiek dronk en 1 voeding per week. Helaas houdt mijn productie geen stand en zal ik deze week afscheid moeten nemen/jank. Geen tips dus. Denk er goed over na.
Balen Taliaa, maar waar denk je dat het mis gaat? Wat zou je anders doen. Heb je nog geprobeerd om op niet werk dagen extra te voeden? Ik vind het moeilijk maar ga echt niet kolfen . Heb er gewoon de rust niet voor op werk. Het is wel goed geregeld maar op werk wil ik werken.....dus als het niet lukt is het heel jammer en dan zal er ook hier weer wat tranen vallen.
Met 6 maanden.....ik denk dat je productie toch wel 3 momenten per dag nodig heeft om het te redden helaas... Het enige dat je kan doen is het proberen en kijken wat het brengt...succes!
Je kunt als je kind zes maanden is inderdaad de werktijd overbruggen zonder kolven, maar zorg dan dat je kind per 24 uur nog minstens 4 drinkmomenten heeft. Zeker als je geen echt stabiele melkproductie hebt is streven naar vier drinkmomenten veiliger dan drie. Volgens mij kom je daar ook makkelijk aan, vooral als je, als je er niet bent, alle bijvoeding laat geven, en als je bij je kind bent borst geeft. Je begent je werkdag met een ochtendvoeding, geeft na werk borst zodra je je kind ziet, dus bij opvang, niet eerst naar huis gaan, rond het avondeten opnieuw en voor je zelf naar bed gaat leg je nog aan. Op dagen dat je thuis bent voed je zoveel mogelijk op verzoek,behalve midden op de dag.
Als ik het goed begrijp heb je nog een maand voordat je weer gaat werken. Als dat zo is is het perfect lijkt mij. Je hebt dan voor elke week dat je 1 voeding kunt afbouwen. Zou wel oppassen dat je het niet te snel doet want dan kan het weleens mis gaan (ontsteking ofzo). Je moet je borsten ook de tijd gunnen om zich aan te passen aan de nieuwe situatie. Mijn dochtertje krijgt vanaf 5 maanden al 4 borstvoedingen per dag, jouw kindje krijgt er veel meer zie ik. Maar ze is nu 6 maanden en heb de 2 middelste voedingen afgebouwd en geef nu 's ochtends en 's avonds bv en overdag kv. Gaat echt super! Hoop dat het je zo gaat lukken, want het is zo fijn Succes!
Ik doe dat ook al vanaf dat ze 5 maanden was. Nu 2 maanden dus. Ik voed tussen de 2 en 4 keer per dag. De eerste voeding 's morgens, rond 6 uur in de avond en 1 keer in de nacht. Soms 2x 's nachts en soms nog een keer overdag als ze verdrietig is of als het op dat moment handig is. Ik heb inderdaad de borstvoedingen vervangen voor flesvoedingen, ongeveer een week per voeding. Dat was nog wel wat lastig omdat ze erg onregelmatig was. Ik vind het goed zo. Ik kolf ook niet, ook niet gedaan. Ze krijgt toch nog wat borstvoeding en overdag ben ik vrij om te gaan, zonder te hoeven kolven of voeden. Dat was toch wat passen en meten met nog 2 kinderen erbij.
@yan dat heb ik nou ook dat er geen ritme in zit. Ben jij de flessen op een vast tijdstip op de dag gaan geven of doe je die ook op verzoek? @dirksmama ik heb inderdaad al geregeld met kdv dat zij een fruit en een warme prak geven. Ga maandag beginnen ben er alleen nog niet helemaal met welke voeding ga beginnen. iemand advies?
Ik heb er al een tijdje een ritme in. 7-11-14-17-20-23. Daarvan heb ik inmiddels 1 vervangen door kv. Bij ons maakt het weinig uit welke voeding dat is, als het maar niet de laatste of de eerste voeding is. Dus de ene keer krijgt ze om 14 uur een fles (omdat oma er is en dat leuk vind om te geven) maar ook vaak om 17 of 20 uur, omdat ik dan zelf er niet ben, of aan het koken ben en het beter uit komt dat mijn man de fles geeft. Mijn productie trekt dat prima en mijn borsten voelen ook niet gespannen aan. Heb die voeding er wel kolvend afgehaald trouwens. Gewoon steeds wat minder gekolfd en na een week was hij eraf
Ik ben inderdaad zelf de flessen op een vast tijdstip gaan geven. Alleen als ze honger had, gaf ik eerder, ik liet haar niet huilen van de honger. Zo kwam er langzaam aan wel een ritme in. Ik heb echt gekeken wat handig was voor mij. Ook met de schooltijden van mijn oudste. Ik geef de eerste voeding een bv, dit verschilt wel nogal in tijd. Als ik mijn zoon naar school heb gebracht geef ik een fles. Tussendoor wat fruit en dan haal ik mijn zoon om 12 uur weer uit school. De tweede fles is dan rond half 1. En zo verder de rest van de dag. Dat gaat nu heel goed! Ik zou gewoon met eentje beginnen. Neem een tijd wat handig is voor jou, bijv. 11 uur 's morgens en bouw het zo verder uit. Voor mij werkte dat in ieder geval wel!!
Hier ook een werkende moeder met een jongste dochter van bijna 6 maanden. Na mijn 2e dochter wilde ik gaan kolven op het werk, maar voelde me er niet prettig bij en was het gauw gedaan met BV. Nu, met de 3e dochter wilde ik het anders gaan doen. Ben op tijd gaan kolven voor een voorraadje in de vriezer. Dacht dat het handig zou zijn, als ik toch overproductie had tijdens mijn werkdagen en wel moest kolven.... Afijn: dan loopt het ineens toch anders. Ik wilde uiteindelijk FV en BV gaan combineren, kan best lijkt me. Ben begonnen met de voeding einde middag (tussen 15.00 en 16.00 uur) gaan vervangen door de fles. Rond of na avondeten had ik dan een beetje stuwing, maar kon ze voldoende drinken. Dit deed ik een week lang. Vervolgens de voeding van tussen de middag vervangen door een fles. Dit liep ook prima. Ben rond 4 maanden 's morgens een groentehapje gaan geven als bijvoeding: ging ook prima. Na paar weken werd dit fruit en schoof de groente naar de avond. Het ritme ziet er (gemiddeld genomen) zo uit op mijn werkdag: tussen 6 en 7 : BV 9 uur : fruithapje (op KDV, thuis soms wat later) 11.30 fles 15.00 klein flesje of ligapapje+ 90 cc in flesje 17.00 groente + BV-toetje 19.00 papfles Ze vindt het prima, dus is mama ook blij
O ja, ik vergeet nog 1 ding: 's nachts zit er soms ook een voeding bij tussen 2 en 3. Maar soms slaapt ze door