achternaam vraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door fafa, 23 dec 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. fafa

fafa Niet meer actief

Ik heb een puur hypothetische vraag. Ik had het vandaag met oudste dochter over achternamen, en dat het niet toevallig is dat zij dezelfde achternaam heeft als haar zus ;) en toen rolden mijn gedachten opeens naar de volgende situatie:

In principe is het zo dat volle broers en zussen altijd dezelfde achternaam krijgen; de achternaam die je voor de eerste kiest, móét je ook aan de tweede geven.

Maar stel: mevrouw de Vries raakt zwanger van meneer Jansen. Ze zijn niet getrouwd. Meneer Jansen erkent de baby, maar het kind krijgt de achternaam van mevrouw de vries. Na de geboorte van het kind gaan ze trouwen en mevrouw de Vries neemt de naam aan van haar man. Mevrouw Jansen raakt wederom zwanger.

Krijgen meneer en mevrouw Jansen dan een kind dat de Vries heet?

En zo ja, wat als we situatie nog wat ingewikkelder maken? Als het eerste kindje bijvoorbeeld is overleden, of ter adoptie is afgestaan en nu officieel een andere achternaam heeft, en er dus helemaal geen oudere broer of zus meer is als "precedent"?

Wat denken jullie?

2. ejra

ejra Bekend lid

3 sep 2014
    946
    3
    0
    NULL
    NULL
  3. Volgens mij verandert de achternaam van een kind automatisch, als de achternaam van degene waar hij de achternaam van draagt (zo, volg je het nog? :D) verandert.

Ik heb mijn achternaam jaren terug laten wijzigen (zonder te trouwen) en die van mijn zoon veranderde toen ook automatisch. Zal dus ook wel zo zijn als je besluit om je achternaam te wijzigen bij het trouwen.

4. penseel

penseel Niet meer actief

Niet moeilijk denken.

Als vader kind erkend kan je naamkeuze maken.

Hier zoon erkend drie weken later met zijn vader getrouwd hij had naam vaders.

Dochter gescheiden. Hij haar erkent ook zij heeft zijn naam.

Ik heb haar trouwens aangegeven in het ziekenhuis met hem. Hier is loket in het ziekenhuis om kind te erkennen misschien weet je het je komt ook uit Delft toch.

5. fafa

fafa Niet meer actief

Ow, dus dat eerste kind heet dan na het trouwen ook Jansen? Aha, dan heten de twee kids in mijn voorbeeld dus op die manier toch hetzelfde. Goh, die optie had ik niet bedacht :)

6. Ook even een vraagje:

Eerste kind wel erkend naam vader.
    Tweede kind wil hij niet erkennen, dan naam moeder?

Dus een volle broer en zus met verschillende achternamen, mag dat?

7. nicole18

nicole18 Fanatiek lid

20 nov 2013
    4.613
    1.155
    113

ja lijkt me wel want op papier hebben ze niet dezelfde vader.
    2e kind heeft op papier dan geen vader als hij het kind niet erkent, dan krijgt het automatisch de achternaam van moeder.

8. Oke dank je

9. engeltje23

engeltje23 VIP lid

14 aug 2011
    9.348
    0
    0
    Meneer Jansen en mevrouw de Vries kunnen ook nog voor de Vries kiezen als achternaam, of voor Jansen - de Vries, of voor de Vries - Jansen. Kies je voor 2 achternamen, dan kun je kiezen welke achternaam je kind krijgt.... Dat mag er dan namelijk weer maar 1 zijn! De naam die je dan kiest wordt dan ook de achternaam van een volgend kindje :) Hihi om het nog wat ingewikkelder te maken :D

Toen wij trouwden hebben we 2 achternamen aangenomen en dan mijn achternaam allebei als eerste. Ons zoontje heeft de achternaam van mijn man gekregen en de volgende krijgt dat dus ook.

10. tuc

tuc Niet meer actief

hmm volgens mij klopt dit dus niet. Ze kiezen voor het eerste kind een achternaam en het tweede kind krijgt automatisch ook die naam. De meisjesnaam van mevrouw de vries verdwijnt namelijk niet, dus ook haar tweede kan die naam gewoon krijgen. Ook al waren zij bij het eerste kind al getrouwd dan had het eerste kind ook al haar meisjesnaam kunnen krijgen als zij daarvoor hadden gekozen.

Dat de naam van een kind automatisch mee veranderd klopt sowieso niet, dat weet ik zeker. Hier in de fam een gezin waarbij papa en mama niet getrouwd waren toen het eerste kind kwam, hebben voor de achternaam van mama gekozen (ze zijn graag anders dan anders haha) en daarna getrouwd, achternaam van het kind is nog als voorheen.

11. fayenne

fayenne Bekend lid

3 sep 2013
    935
    0
    0
    NULL
    Wij hebben dit aan de hand grhad.

Ons huwelijk was door de gemeente te laat in geschreven.
    Getrouwd in het buitenland.
    Onze dochter werd geboren en vader was en niet erkend en dochter kreeg mijn achternaam.
    Vervolgens werd zoon geboren en ons huwelijk was ondertussen uiteraard wel erkend maar naam dochter was mijn achternaam en zoon kreeg mijn man zijn achternaam.
    Omdat wij in het buitenland wonen en onze dochter in NL is geboren heeft het lang geduurd eer alles was geregeld.
    Nu heeft ze mans achternaam maar het is dus niet zo dat haar achternaam.ook automatisch werd veranderd of dat onze zoon mijn achternaam ook kreeg.
    Daar hebben we zelf lang aan moeten werken bij rechtbank en al.
    Overigens kosteloos aangezien het een fout vd gemeente was toen der tijd die ons huwelijk te laat had ingeschreven.

12. Born2beMom

Born2beMom Fanatiek lid

9 dec 2014
    1.484
    0
    36
    NULL
    NULL
    De naam van den minderjarig kind veranderd alleen automatisch mee als er sprake is van een naamsverandering...
    In nl veranderd je naam NIET meer als je gaat trouwen (vroeger wel) .. je krijgt alleen het recht zijn/haar naam te gebruiken. De wijze waarop mag je aangeven, maar dit is alleen de manier waarop de overheid je dan voortaan aanschrijft. Je mag de namen in elke volgorde gebruiken die je wil, zelfs verschillend bij verschillende instanties e.d.

13. fafa

fafa Niet meer actief

@tuc: dus mevrouw heeft nu de naam van meneer en kind heeft de meisjesnaam van moeder? hebben ze dan misschien niet moeten regelen dat het kind zijn/haar naam hield? Volgens de link van hierboven kan dat dan wel, denk ik. Het verandert automatisch, ténzij je het juridisch regelt dat het hetzelfde blijft.

@fayenne: dat is helemaal een gedoe geweest bij jullie zeg! Alleen vanwege een foutje van de gemeente.
    Maar in jullie geval: als jullie huwelijk (door een foutje) nog niet was erkend, had jullie eerste kind op papier dus geen (officiële) vader en zijn jullie kinderen ook niet officieel broer en zus geweest.

14. fafa

fafa Niet meer actief

Okee. Dus in dat geval krijgen meneer en mevrouw Jansen dus een klein de Vriesje erbij?

Ja, het leek me ook al raar... Want stel nou dat meneer A en mevrouw B een kind krijgen dat de achternaam krijgt van mevrouw B. Ze scheiden en mevrouw B hertrouwt met meneer C en neemt zijn naam aan. Dan zou dat kind naar meneer C gaan heten, die er feitelijk niks mee te maken heeft.

15. tuc

tuc Niet meer actief

Ze hebben daar niks voor geregeld nee..dat werkt gewoon zo blijkbaar. Als je wel getrouwd bent krijgt een kind ook niet automatisch vaders naam.
    Zij hebben alleen geregeld toen ze het kindje gingen aangeven dat het moeders naam kreeg, ik zal maar zeggen jansen en toen het kindje ruim een jaar was is moeder getrouwd met papa. Zij heet nu pieterse- jansen. En kindje nog steess jansen.

Wat born2bemom schrijft klopt...trouwen is geen officieele naamswijziging. Mocht de mama in mijn voorbeeld haar achternaam in de groot veranderen dan zou de naam van het kindje mee veranderen...maar dus niet als het enkel om trouwen gaat.

16. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij erkenning kies je of achternaam moeder of achternaam vader. De volgende kinderen van dezelfde ouders krijgen automatisch dezelfde achternaam.

Als je trouwt verandert je naam niet, wel kan je een andere naam aannemen / voeren.

Bij achternaam van een kind is het zo als je niets doet (geen keuze maakt), kind achternaam moeder krijgt als er geen huwelijk is. Zijn de ouders getrouwd, dan krijgt het kind automatisch de achternaam van de vader.

Zo heb ik het begrepen.

17. esme66

esme66 Niet meer actief

en in de omgekeerde situatie.? Ouders zijn getrouwd, moeder gebruikt de naam van vader, en hun kindje krijgt deze naam ook. Later gaan ze scheiden, dus moeder gebruikt haar eigen naam weer.
    dan komen de ouders terug bij elkaar, maar zij trouwen niet meer. Ze krijgen een 2e kindje. Krijgt deze dan altijd de naam van de vader, omdat kindje 1 deze naam ook heeft.? Ook al is de huwelijkse staat van de ouders anders.?

18. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    Volgens mij blijft dat hetzelfde ja als het dezelfde ouders zijn. Het is in theorie niet mogelijk om als volle broers en zussen een andere achternaam te hebben. Je mag niet bij elk kind kiezen zeg maar.

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ja, want het kind heeft dezelfde vader :)

20. Arya

Arya Bekend lid

26 jun 2014
    847
    0
    0
    NULL
    NULL
    En moeder :p

Deel Deze Pagina