De luchtvochtigheid in ons huis is te laag. Omdat we vaak last hebben van bv droge handen heb ik een meetapparaat gekocht en die geeft 31% aan. Een gezonde luchtvochtigheid ligt tussen de 40% en de 60%. Bakjes water bij de verwarming heeft geen zin gehad. We stoken tot 20 graden, dus niet te warm. Wat kunnen we doen om de luchtvochtigheid te verhogen?
ventileren, extra planten neerzetten, je was in de woonkamer laten drogen, toch extra bakjes neerzetten. en anders een luchtbevochtiger.
Ventileren, met een plantensproeier over je bank en gordijnen, natte hydrofielen over de radiator of vensterbank leggen, koken zonder afzuigkap aan, vaatwasser open zetten na draaien. Ik heb geen radiatoren en vensterbanken dus leg hydrofielen op de vloer en over de leuning van een stoel.
Bedankt voor jullie tips! Ik ga beginnen met ventileren. Ik dacht dat het al voldoende was wat ik deed, maar misschien nog meer. Planten hebben we al best veel, ook grote.
Ventileren helpt tegen te veel vocht in huis. Doordat het koud is bevat de buitenlucht relatief weinig vocht, veel ventileren kan dus leiden tot nog meer droogte in huis. Dat heeft te maken met de relatieve luchtvochtigheid (zie artikel). Kort ventileren, raam dicht en badkamer deur open bij het douchen, luchtbevochtiger, koken zonder deksels op de pan etc, was in de kamer laten drogen etc. huis.https://www.nu.nl/klimaat/6016819/wat-kun-je-doen-tegen-die-droge-winterlucht-in-je-huis.html
Als je voor een luchtbevochtiger kiest dan alleen demi water erin doen anders krijg je op alles in huis een witte waas van de kalk en andere mineralen in leidingwater. Demi water koop je gewoon in de supermarkt.
Hoe kom je hierbij? Mijn ouders hebben al ruim 10 jaar een luchtbevochtiger in huis & vullen hem met gewoon water. Ze hebben nergens een witte waas hoor! Kan me wel voorstellen dat demi water voor het apparaat beter is ivm de kalk, maar een witte waas in je hele huis...
Ik heb het ook niet met de luchtbevochtiger. Er zit ook een filter in die dat soort dingen er uit filtert.
onze bevochtiger heeft geen filter en met leidingwater krijgt alles rondom de bevochtiger toch echt een witte waas.
dat klopt dan. Maar om dan stellig te zeggen: ‘dat is onmogelijk’ en ‘hoe kom je erbij want dat is niet zo’ klopt niet. Advies aan ts dus heb je er een met filter kan er wel kraanwater in, heb je er een zonder filter dan geen kraanwater erin.