Mijn oudste is altijd een slechte drinker geweest. Van peuter af aan..verplicht 2x per dag op de stoel om wat te drinken. Maar nu als 6 jarige gaat ze zich daar enorm tegen verzetten: ik maak zelf wel uit of ik dorst heb. Ze drinkt echt enorm weinig. S ochtends half ikea bekertje, op school halve mepal beker, tussen de middag half ikea bekertje en s middags als ik het loslaat en haar zelf laat komen 3 slokken Ik vraag haar zelf wat ze lekker vindt dus het kan niet zijn dat ze iets moet drinken dat ze vies vindt..mag zelf kiezen. Wat denken jullie: strijd voeren (wat dus betekend elke middag zeker een uur strijd, gillen, huilen) of loslaten maar dan komt ze op een dag alles bij elkaar aan nog amper 300 cc. O ja en het goede voorbeeld wordt gegeven, ik drink dezelfde dingen die zij drinkt alleen veel meer.
Ben zelf als kind ook altijd een hele slechte drinker geweest (en met momenten nu nog), maar zolang het geen problemen geeft zou ik de strijd niet aangaan. Je kunt natuurlijk uitleggen dat het belangrijk is voor haar lijf, dat ze buikpijn kan krijgen (heb ik als kind heel veel last van gehad: stoelgang werd nl erg slecht) of hoofdpijn etc. Maar als ze dat niet ervaart is het een lastige, want geen dorst en wel moeten drinken is een crime zeg ik dus uit eigen ervaring.
nou het geeft wel een soort van problemen want sinds ze zindelijk is heeft ze al obstipatieproblemen..ook al 100 keer uitgelegd dat die buikpijn daar vandaan komt en als 6 jarige moet ze dat echt wel snappen.
Oh dan is het inderdaad wel een heel lastig en pijnlijk probleem . Bij mij als 6/7-jarige was het dus wel voldoende om in ieder geval iets meer te drinken. Veel of een normale hoeveelheid is het eigenlijk nooit geworden, maar wel meer om die buikpijnen te voorkomen. Mijn moeder heeft het me toen door de huisarts laten vertellen dat maakte 'indruk', terwijl mijn moeder het al heel wat keren gezegd had.
Goh ik denk dat mijn meiden niet veel meer drinken, zeker de jongste niet. Maar echt geen idee, ik heb het nooit bijgehouden. Ze krijgen hier altijd water en de ene keer drinken ze een glas van 200 ml leeg, en de andere keer 1 minislokje. Ik hou het niet bij. Als ze dorst hebben zeggen ze het wel. Ik zou het echt loslaten. Je kunt het er toch niet inproppen. In fruit, rauwkost, yoghurt etc zit ook veel vocht.
Krijgt ze ook nog vocht binnen met eten (yoghurt, pap, appelmoes oid)? Standaard een glas water, ook naast het bed? Ik heb ook geen super goede drinker, heb er nooit een strijd van gemaakt, maar ze haalt denk ik wel iets meer.
Ja ze heeft een glas water naast haar bed...drinkt er een paar slokjes uit zo te zien. Ze eet wel veel fruit en rauwkost dat soort dingen.
maar vindt jij het niet te weinig dan, ze moeten eigenlijk 750-1000 cc vocht binnenkrijgen. Dat haalt ze niet uit eten hoor.
Ik was ook zo'n kind dat nauwelijks iets dronk. Ik ben er toch op groot geworden. Nu nog altijd kan het zijn dat ik uren en uren niets drink. Of een glas vul en het dan 3 uur later nog even vol naast mij staat. Als ik op mijn werk toekom schenk ik een tas koffie uit, zet dat op mijn bureau ... en de helft van de tijd is die koffie om 12 uur 's middags koud en nog quasi even vol. Ik zou het haar wel geregeld aanbieden en haar een beker drinken meegeven naar school, maar er geen strijd van maken. Werkt alleen maar tegenstrijdig dat ze misschien nog minder drinkt net "omdat het moet".
misschien een beloning geven als ze drinkt wat ze moet drinken. ik snap wel dat het heel moeilijk is om een strijd te voeren met een 6 jarige. je kunt wel een tijdje los laten 1 maand lang. een kijken of ze zelf meer gaat drinken? en als je ziet dat het niet werkt. dan maar weer aanpakken?
omdat je nu zolang ermee bezig bent weet zij niet meer de tijden toen drinken geen punt van strijd of discussie was. even loslaten en kijken hoe heet gaat. strijd kun je altijd nog opnieuw beginnen.
Ik zou haar wat extra fruit geven waar veel vocht in zit appelsienen meloen etc dat werkt ook goed voor der stoelgang. Of waterijsjes van die goedkope lange ipv een Sapje ofzo geen idee of je dat zou willen maar qwa suikers zit er net zoveel in die ijslollies als in een beker sap. Hier drinkt onze jongste ook niet veel op een dag maar denk dat hij wel aan genoeg vocht komt door het fruit yoghurt.
Soms helpt het om te visualiseren wat er gedronken moet worden om gezond te zijn. Twee mini flesjes van de MC Donalds (0,33 l) is al een verdubbeling van wat ze nu drinkt... Ik zou er een vullen met diksap of lemonade en de ander met water en haar uitleggen dat het de bedoeling is dat ze beide op zijn aan het einde van de dag. Je kunt er ook eentje half vol doen en daarbij dan nog een glas melk schenken. Wie weet helpt het.. het hielp mij in ieder geval om 2 liter te drinken tijdens mijn zwangerschap
Dit zou ik ook doen. Een tijdje loslaten, wel de gezondheid goed in de gaten houden maar misschien gaat ze na een weekje of 2 meer drinken. Zie je na een maand geen verbetering dan toch naar iets anders zoeken. Lijkt me moeilijk.
Nee, dat halen ze bij mij allebei niet denk ik. Tsja. Ze hebben er geen last van, ik kan me hier eerlijk gezegd niet druk over maken. Ik moet mezelf ook dwingen bij elke maaltijd een glas water te drinken, anders kan ik gerust tot de avond niets drinken. Het zal wel genetisch zijn.
Wat is haar favoriete drinken! Als je in de ochtend middag op school en bij thuiskomst dit minimale drinkt mag je na het avond eten een halve glas yogi of wicky? Mijn meisje drinkt ook niet veel. Ik kies bewust voor yogie wicky. Een keer per dag. Maar lees ook dat ze voldoende fruit en zo eet. Extra fruit geven als je mijn optie niet ziet zitten?
Je hebt van die leuke knijpzakken waar je drinken in kan doen met leuke figuurtjes. Misschien helpt dat. Of kleine flesjes en dan drinken daar in doen. Een pakje misschien helpt dat. En vooral niet dwingen
Persoonlijk zou ik niet "onderhandelen" in de zin van: als je dit nu drinkt, mag je straks (voorbeeld). Ik denk het probleem voorleggen bij de huisarts en die het haar uitleggen. (Was als voorbeeld gegeven). De strijd aangaan kost haar energie maar jou ook! Sterkte, ik weet niet wat het is, mijn dochter is een zuipschuit.
Zet haar aan tafel met een beker drinken voor zich wat ze lust en dan mag ze pas van tafel komen als de beker leeg is. Ze is 6 jr en heeft dondersgoed door dat ze minder speeltijd heeft als ze niet gaat drinken. Niet boos worden, het is heel simpel: beker leeg betekent van tafel mogen.......... ze heeft niet het inzicht al om te kunnen begrijpen dat als ze meer drinkt haar obstipatie zal verminderen, dus daarom moet ze gewoon luisteren en het opdrinken. Gaat ze drama schoppen? Haar probleem, duurt het nog langer voordat ze kan gaan spelen. Succes!