Dames, me meisje is hier 14 maanden en zou nu graag de fles helemaal af willen leren..overdag drinkt ze uit een tuitbeker of gewone beker..maar savonds melk uit een beker drinken doet ze niet. Ben al de hele week in de weer geweest....met alleen maar beker aanbieden maar ze krijst dan alles bij elkaar... heb ook al geprobeerd haar al drinken beneden te geven uit een beker en dan naar bed...maar ook dan wil ze nog steed die fles ...al zit er maar 10 cc in.... iemand tips/ ervaringen....
Ik moet eerlijk zeggen, geef haar gewoon die fles. Ik geef Julian in de ochtend ook gewoon lekker aan tafel de fles. Hij drinkt verder gewoon uit de beker overdag. Maar in de ochtend even lekker nog met een flesje. Hij is trouwens 16 maanden. Ze is nog maar 14 maanden. Probeer het over 4 maanden nog eens.
Hier bij 16 maanden ook nog 's avonds uit de fles wat melk... Zou er niet zo'n probleem van maken, aangezien het de rest van de dag wel goed gaat! Ze ziet het waarschijnlijk als onderdeel van het avondritueel en is er duidelijk nog niet aan toe om dat af te schaffen!
Ik zou er ook geen punt van maken en haar lekker het flesje geven. Ze hecht er nu nog overduidelijk aan. Mijn zoontje is pas een week van de fles af (alleen 's avonds overigens, voor de rest drinkt hij al niet meer uit de fles vanaf 12 maanden) en drinkt nu 's avonds voor het slapen gaan uit een rietjesbeker. Ging direct prima, maar hij is over een paar dagen 18 maanden. Ik raad je ook aan het lekker even te laten zo en het over een tijdje weer eens te proberen.
volgens mij geef je die fles in bed? Want als dat het is zou ik er wel mee stoppen hartstikke slecht voor de tandjes nml! Vanaf dat ze tandjes hebben kregen ze eerst de fles beneden en dan tandjes poetsen en naar bed, tandjes poeten niet meteen want dat is ook niet goed.
Mijn oudste krijgt ook nog steeds een papfles hoor, en die is echt al 25 maanden. Maar als zij nou blij wordt van die pap 's avonds, en daar lekker mee slaapt, waar zou ik me dan druk om maken? Op zich is het inderdaad wel waar dat het slecht voor de tanden is om een fles mee te geven dus misschien proberen haar gewoon beneden de fles te geven? Maar als dat nu echt nog niet lukt, kijk het gewoon nog een paar maanden aan joh. Het is wel slecht voor de tanden maar het is ook geen megadrama hoor
mn oudste kreeg tot 2,5 jr voor het slapen gaan nog een fles melk! genoot ze echt van en aangezien de nachten ook tot zo lang erg slecht verliepen wilde ik het ook niet afbouwen. en ach, wat maakt t uit?? flesje melk, tanden poetsen en dan lekker op bed!
Mijn neefje is 2,5 jaar en wil ook nog steeds een melkfles 's avonds. Hij vindt dat fijn en ontspant dan lekker voor het slapengaan. Hij wil het dan ook echt niet uit een beker. En wat is er nou verkeerd aan? Niks toch Al vind ik wel dat de tandjes nog gepoetst moeten worden na de fles.
Gewoon die fles geven, hier sochtends en savonds ook nog steeds een fles melk hoor de fles melk savonds krijgt ze voor het tandenpoetsen trouwens.
Thanks lieve dames voor de reacties.... Dat tandenpoetsen is dus het hele eiereten...krijg continue te horen dat je niet gelijk na drinken van fles moet poetsen...maar zij wil PERSE met die fles in bed...al drinkt ze beneden de fles op dan wil ze nog een klein beetje mee naar beden meestal valt ze er ook echt mee in slaap zeg maar.... de speen heb ik haar afgeleerd toen ze 1 werd dat ging heel makkelijk maar dit pffff..
onmiddelijk mee stoppen. Dit is funest voor haar tanden. Die fles is echt niet zo interessant maar voor haar tanden! Even doorbijten voor papa en mama. Geef water of helemaal niets! En tanden poetsen? Gewoon doen! Als ze een lolly zou willen zou je dit ook niet doen.. Het is voor haar tanden PRECIES hetzelfde!
Ons kleutermeisje heeft ook tot ver over de 2 jaar een avondfles gehad. Ze kon het volgens het CB hebben (lang en smal) en ze werd erg heerlijk rustig van. daarna poetste wij wel altijd haar tandjes, want dat vonden we wel belangrijk.
Als ze in bed perse nog wat wil drinken dan zou ik haar water geven in een fles in bed. Mijn zoontje drinkt ook nog een fles melk voor het slapen, maar wel al om 19:15 uur, dan in bad of nog even spelen en om 19:45 naar boven om tanden te poetsen. En dan naar bed. En zo doen we dat dus al vanaf dat hij tanden heeft. In melk zitten ook suikers en is dus echt wel slecht voor de tandjes. En als ze geen water wil, dan maar niets! en consequent blijven, want als je het na veel gekrijs toch gaat geven dan kun je het net zo goed meteen geven .
Tja tuurlijk is het niet goed, er is wel meer niet goed. Ons kind is nu eenmaal niet perfect en ik als moeder ook niet. Een heel gevecht voor het slapen gaan is niet best voor het in- en doorslapen. Hier ook gewoon nog lekker een flesje melk hoor, en ook een drama met tandenpoetsen daarna. Ze zijn nog zo klein, dus niet druk maken. Tegenwoordig heet het dreumes, toen ik die leeftijd had, was ik gewoon een baby en dronk een flesje melk (tot ik ong. 3 was) voor het slapen. Overigens heb ik nog nooit in mijn leven een gaatje gehad, dus soms heb je geluk
sorry maar dit is zo slecht voor de tanden/kiezen! uit een fles drinken 1x/dag is op zich is niet erg, moe doe dan water. Of melk en dan poetsen, altijd nog beter dan helemaal niet poetsen na de melk. Wil niet betweterig doen, maar heb afgelopen donderdag nog als tandarts zijnde met een kindertandarts meegekeken en er moesten bij een kindje van 2 jaar alle boven en ondervoortanden getrokken worden, vanwege zo een flesje melk! En de kiezen moesten ook nog gemaakt worden. Moeder zat (terecht) te huilen!! Later sla je jezelf voor je hoofd dat je nu niet hebt doorgezet. Sorry voor mijn harde oordeel, maar please, je helpt je kindje hiermee niet op de lange termijn.
Hmmmm ik heb er nooit zo over nagedacht eigenlijk..... Mijn zoon is nu ruim 1.5 jaar een krijgt nog 2 flessen melk per dag mee naar bed omdat hij anders echt niet gaat slapen. Dus 's middags en 's avonds 1. En soms zelfs 's nachts nog 1 als hij wakker wordt. Ik krijg hem zonder fles echt niet in slaap.... Maar nooit over nagedacht dat dit voor zijn tandjes slecht is stom van mij.... Ik ga het vanavond gelijk anders doen! Half 7 fles, 7 uur tandjes poetsen en flesje met beetje water mee naar bed...
Even een vraagje na aanleiding van wat ik hier lees. Wij doen laatste fles en dan poetsen en naar bed. Mag dit dan niet zo vlot na de fles?
Nadat je melk gedronken hebt (of iets anders wat geen thee zonder suiker of water is) lost er een beetje tandglazuur op. Als je wacht (eigenlijk het liefst een uur) wordt het glazuur weer hard en is er niets aan de hand om dan weer te poetsen. Maar als je direct na de melk gaat poetsen, poets je dat opgeloste laagje glazuur weg. En dat komt niet meer terug. Dus wordt het glazuur steeds dunner.. Dus het liefste: melk, uur wachten en dan pas poetsen. Maar iedereen met een baby weet dat dit niet zo werkt.. Dus dan toch maar sneller poetsen na de melk. En gelukkig zit er in melk ook veel calcium, dus slaat het glazuur weer sneller neer dan als je het over een flesje sap hebt en dus minder schadelijk. Maar zodra het flesje avondmelk feitelijk niet meer nodig is als voeding, dan het liefste natuurlijk het flesje melk afleren voor het naar bed gaan. Op een gegeven moment zijn ze oud genoeg om gewoon te avondeten, toetje en daarna naar bed zonder fles (eigenlijk meestal al rond een jaar). En heb je het probleem van het flesje niet meer, maar ja.. dan moet je het flesje wel afleren natuurlijk.. Flesje water kan geen kwaad.
Je hebt inderdaad gewoon GELUK gehad! Dat geldt dus niet voor de meeste mensen... Het slecht slapen doorbreek je met 3-4 dagen.... slechte tanden hou je de rest van de je leven (je legt de basis ook op het volwassenengebit!)
Ik ga hier maar eens aan de slag mee. bedankt voor de tips/oplossingen en ideeen. Het is hier absoluut geen gemakzucht onzerzijds....dan krijst ze maar ff...maar het is echt schreeeeeuuweeeeeeen...stampen.....ik weet heel goed dat dingen niet snel en makkelijk afgeleerd zijn...maar dit is echt heel lastig en ik wil ook van die ffles af omdat ze idd. van het avondeten ,toetje genoeg moet hebben...maar ik merk dat dat voor haar echt niet zo is...