mijn kleine is anderhalf en heeft bijna al zn tandjes,maar nu beginnen de voorste 4 er lelijk donker uit te zien,en 2 zijn er gebroken. weet iemand hoe dat kan,en wat ik er tegen doen kan? ik poest elke ochtend zn tanden en s'avonds ook,tenzij hij al ligt te slapen als we thuis komen.een buurvrouw had het over een kinderziekte bij een van haar kids,en die moest toen al zn tanden laten trekken toen ie 2 was. ik hoop niet dat dat het is,maar hoop ook niet dat het aan mij ligt wie weet raad.gr simone
Hoi Simone, Geef je ook vitamine D aan je kindje? Dit hebben die kleintjes nodig voor sterke botten en tanden. Sowieso even vragen bij het CB of aan je tandarts.
als er 2 gebroken zijn weet niet hoelang dat geleden is maar je moet dan even naar de tandarts waarschijnlijk moeten die tandjes wel getrokken worden omdat de andere tandjes dan ook verot gan worden zou ff bellen
Dat klinkt niet fijn zeg.. ik zou zeker even bellen naar je tandarts om er even naar te laten kijken.
Hoevaak op een dag/nacht eet/drinkt je kleine iets? Wanneer poest je de tandjes? Hoe lang zit ertussen de eet momenten? Hoeveel zit er tussen het eten/drinken en het poetsen. Dat zijn dingen die je ook even moet bekijken Verder zou ik je echt adviseren zo snel mogelijk een afspraak te maken bij de tandarts! Die kan je helpen en zal bovenstaande dingen ook vragen en advies geven. En kan kijken wat hij/zij eraan wil doen, samen met jullie eigen inzet om het gebit zo gaaf mogelijk te houden. Ook straks de 'grote-mensen-tanden'. Succes voor de kleine! Liefs, Hanneke!
Een van de beruchtste gevaren voor tandjes zijn flesjes met sap, de hele dag& nacht door.. Het advies is meestal 6-7 momenten dat er "zoet" gegeten en gedronken wordt. Tussendoor alleen water en thee. Zo hebben tandjes tussendoor de tijd om te herstellen. En 's nachts alleen water laten drinken. Maar ik zou even met een tandarts bellen, want misschien is er wel iets anders aan de hand?
ik denk niet dat het door drinken of iets komt hoor ze zegt dat er 2 tandjes zijn afgebroken daardoor kunnen de tandjes gaan verotten als het door een harde klap gebeurd is
ja ik zou het ook even laten checken en als je vit D geeft en geen sap in een flesje kan het daar niet aan liggen (ik geef nooit drinken wat ie zelf mag meenemen trouwens, na het eten krijgt ie een fles die mag leeg en anders na 15 minuten haal ik hem weg) Het is inderdaad niet erg prettig dus kan me voorstellen dat je je zorgen maakt!
Ja, als er iets is afgebroken of er de tandjes zijn ergens eens met een klap tegenaan gekomen (misschien eens hard gevallen), kunnen ze inderdaad verkleuren. Heeft je kindje misschien een (langdurige) antibioticakuur ofzo gehad, dat wil ook nog wel eens voor verkleurde tanden zorgen. Verder, mijn tandarts zegt dat het heel goed te merken is, dat de CB's nu niet meer advies geven over het gebruik van fluortabletjes. Was het een jaar of 10 geleden nog een uitzondering als hij bij een peuter stond te boren, nu komt het weer regelmatig voor. Hij raadt dus sterk aan die fluortabletjes te gebruiken. Mijn dochtertje krijgt er elke dag eentje voor haar fruithapje. Die fluor in de tandpasta schijnt erg minimaal te zijn.
Bij de apotheek. Zitten er geloof ik 200 in en tot 2 jaar heb je maar 1 zo'n minitabletje per dag nodig, dus je doet er wel even mee. Ik plet ze altijd met een theelepeltje, zodat het wat langer in haar mond blijft.
Ik heb altijd begrepen dat er genoeg fluor in tandpasta zit. Van fluor kun je ook teveel krijgen, en dat moet je natuurlijk ook voorkomen. Baby's slikken de tandpasta ook door, dus krijgen vrij veel fluoride in het bloed. Terwijl wij volwassenen nog spoelen na het tandenpoetsen "Vroeger" zat er geen of weinig fluor in baby-tandpasta, maar dat is tegenwoordig meer. 1 keer poetsen per dag is ook genoeg tot de 2e verjaardag. (natuurlijk uitzondering mogelijk)
Die tabletjes smaken een beetje naar zoete pepermuntjes, maar ze zijn echt mini hoor, 1,5 mm groot ofzo. Heb net nog even gekeken, ze heten Zymaflor en er zitten er 400 in. Teveel van iets is nooit goed, maar dat staat ook op de verpakking.
hij krijgt overdag altijd roosvicee en s'avonds water.heb de tandarts gebeld,hij mag begin van t nieuwe jaar erheen.moet voorlopig smiddags ook even poetsen voor de zekerheid. en die fluortabletjes haal ik vanmiddag ook nog even. bedankt voor de reacties.