Wij gaan verhuizen! We huren nu particulier een huis met redelijk wat keukenkastjes. Ik denk een gemiddelde hoekkeuken. We gaan verhuizen naar een sociale huurwoning met 4 bovenkasten (één erg klein, kruidenkastje) en 3 onderkasten. Nu zal het allemaal wel gaan passen uiteindelijk, lijkt me toch? maar maak me er toch een beetje zorgen om hoe dan. 🙈 Dus, wie nog meer kleine keuken en hoe heb je dat ingedeeld, heb je moet proppen?
Ik heb een kast voor: schoonmaakmiddel, servies en glazen, pannen, etenswaren, Tupperware en die dingen. En dan nog een kastje met keuken handdoeken en theedoeken enzo. Veel ruimte is het niet. Ik ga gelukkig verhuizen en krijgen dan een ruime keuken met als het goed is voldoende kastjes.
Hier het zelfde. Ik moet zeggen dat wij wel een kleine maar diepe kelder kast hebben. Wij hebben alles bij ikea gekocht; Koelkast, wasbak met daaronder 2 grote lades, 1 ondiepe voor onze dochter. Denk aan flessen etc. Een diepe voor schoonmaakmiddelen. Vaatwasser. Gasfornuis met daaronder 2 diepe lades met 1 voor bestek en 1 diepe voor pannen etc. Magnetron staat in de kelderkast. Oven in de schuur. Lekker omslachtig maar ja de woningbouw had een standaard keuken geplaatst en dan zouden we of geen fornuis of geen koelkast hebben omdat bij ons de muur eruit is tussen de woonkamer en keuken. Andere die de muur nog hebben, hebben dus keuken aan weerskanten. Maar zo te lezen heb je meer ruimte dan wat wij hebben dus moet het lukken denk ik. Servies ed hebben wij in een buffet kast. Wij hebben dus geen bovenkasten omdat ik dat heel lelijk vind.
Hier 3 volwaardige bovenkastjes, 1 halve (biven inbouw magnetron) en 1 hele hoge (boven koelkast), verder een ondiep kruidenkastje. Onder 1 kastje, 1 onder gootsteen en 3 lades. Ik denk dus aardig vergelijkaar! Wij hebben bovenin 2 kastjes voor servies (eentje voor borden en kinderapulletjes als bekers en plastic kommetjes etc, andere voor glazen en koffiekopjes + koffie en thee, bovenin mengkom en maatbeker). 1 kastje boven voor brood etc (dus brood, beleg als hagelslag en notenpasta, verder bakjes met muesli en havermout etc). Kastje boven de koelkast is erg hoog, daar liggen weinig gebruikte kookboeken. Kastje boven de magnetron bevat bakspulletjes (weegschaal, maatlepels, ovenschalen). Kastje onder de gootsteen bevat schoonmaakmiddelen en een klein afvalemmertje voor gft (voor bv aardappelschillen enzo). Ander onderkastje bevat de pannen die we dagelijks gebruiken. In de lades; bovenste (ondiepe la, er zit nml een stopcontact achter)) gebruiken we voor sleutels, opladers en bv pen en schrijfblokje. Tweede bevat bestek. Onderste la bevat snijplanken en voorraadbakjes. Spullen die we af en toe gebruiken (mixer, extra kopjes en glazen etc) staan in onze bergkast in de woonkamer. Daar staat ook onze voorraad aan bv rijst, pasta, conserven etc.
Wij hebben boven twee keukenkastjes en onder 3 waarvan 1 met gootsteen. Links boven kast : bovenste plank oven schalen en citruspers. Middenste plank glazen voor frisdrank en borrel Onderste plank dopper flessen en kruidenpotjes Rechtsbovenkast; bovenste plank plastic bakjes en trommels Middelste plank koffiekopjes meeneembekers melkopschuimbeker en theezakjesbakjes Onderste plank koffie en thee kopjes en senseo bussen Links onder kast: bovenste plank ontbijtborden (rechts achter) schaaltjes (links achter en rechts voor) en grote borden (links voor) Onderste plank. Diepe borden (links voor) kaasschaaf links achter. Kleine bordjes en bakjes voor poezen rechts op die plank. Middelste kastje is met gootsteen daar staat de actifry en een deel schoonmaak spul. Rechterkastje boven. Links koekepannen. Rechts achter steelpannen. Rechts voor braadpan Onderste. Links achter grote soeppan. Linksvoor beslagkommen. Rechts achter braadpannen. Rechtsvoor de kookpannen. Het houdt niet over moet ik zeggen. Het grootste gedeelte kruiden hangt ook aan de muur in de keuken. En al mn bakspullen in de kast in de woonkamer, de wijnglazen gebaksborden en verjaardag schalen ook. Dar past niet meer in de keuken.
Ik heb 4 bovenkastjes waarvan 2 halve en 2 kwart zeg maar. Onder heb ik 2 volwaardige kastjes en 2 halve. Ik heb verder een kelderkast en een grote buffetkast en daar red ik het wel mee
In de keuken heb ik ook niet veel opbergruimte. Gelukkig heb ik wel een kelder kast waar ik m'n voorraad bewaar en apparaten zoals mixer, tosti ijzer enz. enz. In de woonkamer staan de wijnglazen in de vitrinekast & in de woonkamer een hoge soort boekenkast (wel dicht) waar 't servies in staat. Baal er wel eens van dat ik niet alles in de keuken kwijt kan, maar zo gaat het ook!
Ik heb een ini minie keuken, beneden 3 kasten waaronder 1 gootsteen kast, de andere staan mijn broodtrommel koektrommel en opberg boxen in. de laatste staan mijn potten pannen en oven schalen in, de gootsteenkast gebruik ik voor de doeken en schoonmaakmiddelen. Boven heb ik 2 volwaardige kasten met 3 planken en 1 halve de halve gebruik ik voor broodbeleg en voor kruiden de andere voor borden en glazen, ik heb zelfs nog ruimte over nu. Ik heb een hoge koelkast en daarop mijn combi magnetron. (ikea krukjes zijn handig) Ik kook op mijn aanrechtblad.
Mijn indeling van links naar rechts. Bovenste linker kast bovenste plank: tosti-ijzer, warm houdt lichtje en broodrooster. Plank er onder alle schaaltjes/kommen. Plank er onder de thee/koffie glazen en bekers. Kastje onder alle plastic bakjes, bakblikken, snijplakken, vergiet, beslagkom, zeef, broodtrommels, etc. Daarna komt boven de boiler en daaronder het gootsteenkastje daarin heb ik een emmer, teiltje, schoonmaakmiddelen, vaatwastabletten etc. Bovenste kastje bovenin de slakommen en grote aardewerk schalen. Plank daaronder de diepe en platte borden. En de plank daaronder de ontbijtbordjes, zoet beleg, blik voor crackers, pakken pap. Kast onder is de vaatwasser. Dan het kleine kastje boven de afzuigkap. Daar staan alle kruiden, mixjes, boterhamzakjes etc. Geen kast aan de onderkant, alleen een la door de oven. In de la liggen de rooster/platen van de oven, de staafmixer. Dan weer een kastje. Boven in de rijst, pasta, etc. De plank eronder de handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes. En de plank daaronder de drinkglazen. De onderste kast zitten de pannen en de frituurpan. Nu heb ik op de andere muur een sidetable staan van ikea. Daar heb ik de waterkoker, de senseo, blik kattenvoer, muesli potten, keukenweegschaal etc. op staan. In de laden liggen de tafelkleden, placemats, de thee en de koffie. Aan de muur hangt een ding voor folie en keukenpapier. Ik heb 2 lades in de ene lade het bestek, broodmessen, kaasschaaf, opscheplepels, theelepes, vorkjes. En in de andere lade schilmesjes, kookgerei, kwastjes, dunschillers, blikopener, schaar etc. En ik heb tegenover de keuken op de gang een billy boekenkast staan met deuren voor de voorraad. Naast de koelkast.
Wij hebben ook geen bovenkastjes. En verder een vrij kleine keuken. Gelukkig wel een hoek. We hebben dus ook een hoekkastje met carrousel, waar onze potten en pannen staan. Onder het fornuis hebben we drie lades voor het servies, bestek en de glazen. Onder de gootsteen twee smallere lades voor textiel en bakspullen. En dan nog 1 smal kastje met 3 lades. Hierin zitten onderin de schoonmaakspullen, daarboven de bekers en overblijfspullen van onze meiden en in de bovenste la nog wat bestek en zooi. Boven de koelkast en oven is nog een kastje waar mijn mixer en de airfryer staan. Eten staat allemaal in de kelder (of koelkast). En verder hebben we gewoon niet veel spullen.