Olie mengen met azijn, teentje knoflook en flinterdunne sjalot in ringen. Door eikenbladsla mengen. Op een schaal leggen en daaroverheen plakken ham draperen. Dan meloen uitsteken met zo’n bolletjesschep en over de ham strooien. Mozzarellabolletjes erover en kleine rode tomaatjes. Garneren met toefjes pesto (rood of groen).
Wij gaan altijd voor 6 gangen; Amuse Voorgerecht Soep Tussen Hoofd Dessert Kaas Deze kerst heb ik alleen geen keuken of 4 pitten en een koelkast. Wel hebben we grote bbq, die gaat aan om iets lekkers in te garen. Iets eenvoudiger dus dit jaar.
Wij gaan voor een buitenkerst dit jaar. Dus niet aan lange tafel, maar lekker buiten. Warme chocolademelk enzo erbij... Voor hoofd en nagerecht wel gewoon aan tafel. We zijn met een man of 12 denk ik. Voorgerecht denk ik nog over, ik wil wat kleine hapjes uit de hand, misschien een klein kopje soep er bij. Dat mag best een beetje culinair maar niet te gek veel werk. Hoofdgerecht wordt stoofvlees of wildstoof uit de bogracs, een (van oorsprong hongaarse) stoofketel boven het open vuur. Daar komt aardappelpuree, stoofpeertjes en nog wat bijgerechtjes bij. Na ook nog niet helemaal duidelijk, maar ik denk aan iets van taart of chocolademousse. Hoewel ik ook wel wil uitpakken bij het nagerecht.
Tja, van je familie moet je het hebben. Onze ouders zijn heel makkelijk, zij zijn ook liever 2 dagen vrij. Geen verplichtingen. Zo ook met oud en nieuw en met Pasen. We vinden het wel leuk als ze komen met Sinterklaas pakjesavond. Maar het is zeker niet verplicht. Enne onze ouders zijn al de 70 gepasseerd.
Waren ze hier maar zo makkelijk. Al jaren doet onze vriendengroep op kerstavond (de 24e) een spel met z'n allen. Wij zijn hier dus alle 10 jaren dat wij samen zijn niet geweest, omdat juist die avond bij hoog en laag geclaimd word door schoonfamilie. Als we dan 2e kerstdag voorstellen is daar geen mouw aan te passen, zucht! Dus ts, geen kerstdiner inspiratie voor jou. Vroeger deden wij altijd aan gourmetten. Altijd lekker en leuk, ook voor de kleintjes!
Voor goede gerechten heb ik geen tips. wel is het leuk om het bord op een simpele manier leuk op te maken. Komkommer of iets anders wat plat is uitsteken met een stervormpje. Simpel maar ziet er meteen feestelijk uit!
Hm ik ben ook al aan het bedenken, hier komt de familie bij ons wij zijn de enige met kinderen. Ik ben gek op koken, maar heb rekening te houden met allergieën, maar meestal komt er wel behoorlijk wat uit mijn handen. soms is het ook erg leuk om te experimenteren. Ik denk dat er dit jaar gebruik gemaakt gaat worden van de bbq een hele kip erop of rollade. Buffetje hebben we de afgelopen jaren al gedaan.
Kerstavond: Gourmet met vrienden 1e kerstdag: Breekbrood met boter amuse lepel courgette soep warm voorgerechtje Spoom buikspek van de green egg met aardappelgartin, witlofschotel, spruitjes met spek en ui en haricot verts in spek gerolt Toetje Ik denk monchou taart opgemaakt in kleine glaasjes We zijn met 10 volwassenen en 4 kinderen 2e kerstdag: Bij schoonfamilie. Iedereen maakt een gang. Wij doen het voorgerecht maar dit moet ik nog bedenken. Hier met 15 volwassenen en 6 kinderen
Dat hoeft natuurlijk niet he? Wij hebben ook 1 dag geschrapt, die brengen we alleen met ons gezin door. Als het niet meer leuk is, houdt het bij mij op. Wij maken meestal een buffet. Paar soorten soep, makkelijk van te voren Luxe stokbroodjes met sausjes Verschillende groentes Varkensmedaillons, kleine biefstukjes, rollade (koud, dus makkelijk van te voren) Aardappelgratin, aardappelkroketjes Maar ook mini pizzatjes, bladerdeeghapjes, vinden de kids geweldig. Als toetje: ijs, taart, fruit, mini tompouches en een toren van soesjes overgoten met chocolade en even versieren met een vuurwerk fontein.. super simpel, wel leuk en lekker
Wij besluiten pas na sinterklaas wat we doen met Kerst. Meestal zijn we, sinds dl er is, wel 1 dag thuis. Ik heb wel zin in hertenbiefstuk of eend met een lekker sausje. Voor de rest vooral niet teveel vette dingen, ik haal het effect liever uit een verrassende bewerking van iets bekends (ook om dl enthousiast over het eten te krijgen haha). Denk aan venkelschuim op de vis, of een pudding van geitenyoghurt.
Voorgerecht soepje met stokbrood en kruidenboter. Of 3 mini gerechtjes: soepje in een klein glaasje met een soepstengel, zalmwrapje en nog iets?! Hoofdgerecht Hasselback aardappelen Warme groente Salade Lekker stukje vlees of vis Lekker sausje champignon, stroganoff oid Nagerecht Bolletje ijs stratciella of met noten Bolletje slagroom Bolletje choco mousse Eventueel nog vers fruit erbij
Kerst, nu al zin in! Vooraf een soepje. Ik zou voor een stoofpotje gaan, wat gekarameliseerde wortels en uitjes uit de oven ernaast. Zoete aardappelfrietjes doen het hier altijd goed of een lekkere puree met pastinaak. Verder een of tweee mooie salades ernaast. Wellicht nog iets met vlees, maar daar ben ik niet in thuis. Oh en ondanks zijn naam is dit erg lekker: https://www.jamieoliver.com/recipes/vegetables-recipes/zombie-brain/ Perfect voor Kerst! Als toetje een lekkere pavlova met granaatappel.