Niet goed wakker krijgen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Jackie87, 3 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Hallo,
    Onze oudste dochter heeft heel lang in bed geplast 's nachts. Nu gaat het eigenlijk heel goed, en is ze super blij geen dry nites broekje meer nodig te hebben. Alleen moeten we haar wel tussen 22.00 en 23.00 wakker maken om te plassen, anders plast ze nog in bed. Maar het probleem is, we krijgen haar niet goed wakker waardoor ze lijkt te hallucineren. Wat ik doe is haar schouder aanraken en zeg "kom we gaan even plassen". Dat doet ze dan ook, ze staat op en loopt zelf naar de wc. Maar als ze klaar is, is ze opeens helemaal in de war. Begint te huilen, ziet dingen en mensen die er niet zijn. De kamer wordt groter en kleiner zegt ze. Ze raakt helemaal in paniek. Het duurt heel lang voordat ze weer gekalmeerd is en weer kan slapen.
    Wat kunnen we hier aan doen? Als we haar niet wakker maken , plast ze 9 vd 10 keer in bed, en vinden we haar ook huilend naast haar bed omdat ze niet volledig wakker lijkt te zijn. Ze wil echt geen dry nites broekje meer aan, wat ik ook wel snap.

2. nijn37

nijn37 Fanatiek lid

13 aug 2006
    2.700
    2.382
    113
    Misschien plaswekker training gaan doen zodat ze leert om zelf wakker te worden? De vraag is natuurlijk alleen hoe ze dan wakker wordt.

Jackie87 vindt dit leuk.
  3. riean

riean VIP lid

21 apr 2014
    5.779
    7.366
    113
    Dat wakker maken schijnt niet zo goed te zijn voor kinderen. Zou een plaswekker wat zijn om daarmee nachtzindelijk te worden?
    Overigens herken ik het onrustige wel. Mijn dochter slaapt regelmatig in ons bed in. Dan laat ik haar als we zelf naar bed gaan naar haar kamer lopen, maar soms loopt ze zo de trap af i.l.v. naar haar kamer, of ze gaat aan haar bureau zitten i.p.v. de trap naar haar vide waar ze slaapt op. Soms wordt ze een beetje boos op me omdat ze niet goed loopt ;) maar echt hallucineren ken ik gelukkig niet, lijkt me naar om te zien.

4. Lynx

Lynx VIP lid

19 jul 2008
    8.696
    2.511
    113
    Je dochter heeft dan last van 'night terrors'.
    Ze is deels wakker en een deel van haar hersenen slapen nog.
    Beste is om haar haar gang te laten gaan en niets te zeggen. Zeker niet wakker proberen te maken. Wel op veiligheid letten.
    De eerste keer dat dit bij onze dochter gebeurde, duurde het een kwartier voordat ze weer 'bij' was. Later werd dit korter omdat we haar op schoot pakten, warm hielden met een deken. (ze bibbert dan als een dolle), maar loslieten als ze dat wilde. Als ze weer echt wakker was zei ze altijd 'dit was er weer een hè?' Ze kon zich totaal niet herinneren wat er gebeurd was of wat ze deed.

5. Jackie87

Jackie87 VIP lid

6 aug 2013
    5.495
    2.948
    113
    Ja, alleen kan zij zich het wel herinneren.
    De dingen die ze ziet, ziet ze gewoon in de kamer. Je kan ook gewoon een gesprek met haar voeren. Ze is alleen erg bang en in de war.

6. Sophy

Sophy VIP lid

28 aug 2011
    5.875
    2.875
    113
    Noord-Holland
    Heb je wel eens geprobeerd om haar op een ander tijdstip wakker te maken? Als ze echt diep in remslaap zit, is het ook zwaar en vervelend om daar uit te komen. Maar mss is 1 uur later wakker maken al een stuk beter? En ik zou kijken naar de verdeling van drinken op de dag.. ofwel s avonds niet te veel meer en juist in de ochtend meer.

7. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Moet je snachts zelf nog naar de wc? Anders wat later laten plassen. In een diepe slaap krijg je onze knul ook niet wakker. Dan kun je er naast gaan stofzuigen.

8. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.173
    10.700
    113
    Klinkt als confusional arousal. Verward half-wakker worden. Is weer net wat anders dan een night terror. Onze jongste had dit ook vaak laat op de avond omdat hij dan moest plassen. Was dan vanuit zijn slaap heel onrustig en boos, soms wist hij nog dat hij moest plassen, soms beweerde hij echt van niet. Was niet echt wakker. Je moest hem wel echt naar de wc brengen anders deed jij het in zijn broek. Hij was wel nog een stuk jonger dan jouw oudste, dus je pakte hem nog makkelijk op en zette hem zo op de wc, dan ging hij vanzelf plassen. Soms sliep hij direct weer in als hij terug in bed kwam, soms was hij nog maximaal een kwartier wat aan het mopperen en huilen voordat hij weer sliep.

Deel Deze Pagina