Kerstdiner

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Anna009, 3 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Worden de randen niet droog als de schil open gemaakt is? Kan je eierkoek ook als een plaat bakken zodat je er meer bomen uit kan halen?

    Ik zat er indd aan te denken om witte chocolade te kleuren en deze als lijm te gebruiken. Zelf gemaakte eierkoeken zijn wat platter. Met die van de supermarkt ben ik bang dat het niet netjes blijft zitten.
     
  2. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Hoe bedoel met de schil?
    Ik weet niet of je het als een plaat kan doen, misschien kun je dan beter biscuit taart maken. Dan kun je een hele plaat vullen en dan sterren en kerstbomen uit halen.

    Ook leuk om ze op lollystokjes te plaatsen en dan ergens in te steken.
     
  3. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Voor de oudste kijk ik of ik zo’n cupcake kerstboom kan maken, met mini cupcakes, denk ik, want een gewone cupcake is al een halve maaltijd... Voor de jongste worden het brownie kerstboompjes.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Mijn zoon was na de eerste kerstdiner helemaal teleurgesteld thuis gekomen.

    Het was allemaal 'knutseleten' wat je normaal tussen de middag eet of zoetigheid.
    Bij een diner verwachtte hij avondeten :)

    Dus maken wij sindsdien kleine warme maaltijdjes, en ze gaan ieder jaar razendsnel als eerste op.
    - soep in leuke glaasjes
    - hamburgers op verschillende manieren
    - lasagne driehoeken
    - kipsate en gebakken aardappeltjes
    - gehaktballetjes in saus
    Enz

    Het is een uitdaging om alles nog warm op school te krijgen, maar het lukt wel. Ik neem de middag van het kerstdiner standaard vrij, dan kan ik op school ook helpen met opruimen achteraf.
     
    Roanna vindt dit leuk.
  5. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier wordt er op beide scholen echt onderscheid gemaakt tussen ‘voor-, hoofd- en nagerechtdingen’. Er zijn dus ook dingen als mini pizza’s, saté, gehaktballetjes ed. En ook wel eens pannen nasi en soep ed, maar die gaan meestal net zo vol mee terug als dat ze kwamen.

    Hier is het nadeel dat ze of de hele middag moeten sporten of ik moet werken (en vrij nemen kan in mijn werk niet/amper buiten de vakanties). Wij maken dus altijd iets wat je van te voren klaar kan maken en vaak ook iets dat je langere tijd buiten de koelkast/in de auto kunt bewaren. Liefst zorg ik daarom voor het drinken of servetten ofzo, maar dat vinden de kinderen niet leuk (logisch ;)), dus vaak wordt het toch wat anders.
     
  6. pluk

    pluk VIP lid

    13 dec 2005
    16.044
    4.240
    113
    Mijn dochter kwam gisteren thuis met de mededeling dat ze had beloofd fruitspiesjes mee zou nemen voor de kerst lunch.
     
  7. Kleintje86

    Kleintje86 Niet meer actief

    Hier worden er kerstboompjes van komkommer gemaakt met een sterretje van kaas als "piek".
    Nu vraag ik me alleen af hoe lang van te voren kan ik dit maken, zodat de komkommer nog goed is en hoe zou ik het even kunnen bewaren zodat het nog goed is.
     
  8. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Vandaag een proefdraai gedaan van het maken van spekjes. Ik maak met onze zoon van 5 de sneeuwpop soesjes met een hoofd van spek.

    Aangezien we graag koken en bakken besloten we ook de spekjes ook zelf te maken. Ze moeten nu langere tijd rusten en dan wentelen we ze door de suiker.

    Ze hadden in het recept wel even kunnen beschrijven dat je maar heel kort de tijd had om ze te spuiten hahahaha. Een deel is niet gespoten omdat het al harder ging worden en onmogelijk om nog te spuiten, Wat een plak bende!
    Morgen gaan we echt proeven:D

    (Eigenlijk 12 tot 24 uur maar ze zijn niet zo groot en onmogelijk om ze lang te wachten :oops::roflmao:)
     
  9. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Ik zou ze inderdaad niet te lang van tevoren maken en daarna in een afgesloten bak. Maak je die met die plakken die je zigzaggend op een prikker doet? Die is zo leuk (komt bij ons op de kersttafel wanneer familie komt)
     
  10. Kleintje86

    Kleintje86 Niet meer actief

    Dan moet ik een planning gaan maken... de kerstbrunch is om 11.15u en tussen 10.30 en 11.00u mogen we koude en warme gerechten brengen. Dit moet ik al om 10.30u brengen ivm afspraken. En er is een kerstspel tussen 9.00u en 10.00u en zoon vraagt al verschillende keren of ik kom.

    Ik ga reepjes komkommer maken en deze oplopend op een prikker. Zo'n dunne plak zigzaggend heb ik geprobeerd maar de plak zakte steeds omlaag en bleef niet hangen......
     
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.955
    8.765
    113
    Oplopende plakjes is ook leuk! Jammer dat het zigzaggen niet lukte, hou ik rekening mee met de kerst. Anders doe ik het zoals jij het gaat doen.

    Als je van tevoren weet wat de maten moeten zijn van alle lengtes kun je op de dag zelf sneller werken. Ga je ze op een bord leggen of ergens in steken?
     
  12. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Voor beide klassen van de kinderen gehaktballetjes dit jaar, helemaal prima en de dag ervoor al te maken. Overdag geen tijd en na school nog een ziekenhuis afspraak, dus op de dag zelf was geen optie. Wij gaan zelf sushi thuis laten bezorgen in de tijd dat de kinderen op school eten, dus ik ben heel tevreden met het school kerstdiner dit jaar :thumup:
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  13. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier heeft de oudste donderdag tussen de middag een kerstlunch. We konden vorige week een post it pakken, heb de poffertjes meegenomen. Nu nog even kijken hoe precies, maar hoop dat ik ergens lekkere aardbeien kan vinden, dan ga ik het daarmee combineren.
     
    owly vindt dit leuk.
  14. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Bij ons is er een lijstje waar ieder kind iets van moet maken. Bij de 1 is dat stokbrood met kruidenboter. Bij de ander gehaktballetjes. Iemand een leuk idee omdat wat kerstigs aan te kleden??
    (En ik had zo'n leuk idee met pannenkoeken of fruitspiesjes hahaha)
     
  15. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Wij ook gehaktballetjes. Ga ze wel morgenavond al maken
    . Maak jij het dan ook nog op een leuke manier op?
     
  16. Salentein

    Salentein Niet meer actief

    top, dankzij je post kon ik ons zoontje ook de opties laten zien en koos hij voor de sneeuwmannetjes (al die ik dan 1 soesje) Thanks!
     
    tuc vindt dit leuk.
  17. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik heb prikkers van de Hema met een zilveren glitter ster en zilveren franjes. En ze komen op een ovalen zilveren schaal, verder geen spectaculaire plannen :) Ik heb ze al eerder eens gemaakt met een bladerdeeg ster er op, dat zag er ook wel heel mooi uit toen. Door tijdgebrek zijn alleen prikkers ook okee vond ik...
     
  18. Baileyy

    Baileyy VIP lid

    12 feb 2012
    5.378
    1.381
    113
    Ik heb ze net ook gehaald bij de Hema die prikkers. Goed idee!
    Doe jij er een sausje ofzo bij voor die kinderen?
     
    missle vindt dit leuk.
  19. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.197
    2.836
    113
    Zijn dat kleine prikkers?
     
  20. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ja, van die kleine cocktail prikkers met versiering bovenop

    Sausje was ik over aan het twijfelen, geen idee of dat ook echt gegeten zal worden?
     

Deel Deze Pagina