Rollade, welke en hoe?!?

Discussion in 'De lounge' started by sidmick, Dec 11, 2020.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Dit jaar gaan we voor een burgerlijke kerst. Normaal koken we met de familie 9 gangen exclusief maar dit jaar zijn we thuis met de kids en s-ouders en gaan we voor dingen als ragout, haricoverts en rollade.
    Maar wat is nou lekker sappig rollade vlees. Rosbief kan niet en ik weet dat varkensrollade snel te droog is. Proccureur of iets anders?

2. elsie89

elsie89 Fanatiek lid

Sep 27, 2014
    3,645
    1,251
    113
    randstad
    Mijn varkensrollade is eigenlijk nooit droog. Maar kiprollade is ook altijd erg lekker.

3. Adje

Adje VIP lid

Aug 21, 2015
    16,269
    25,737
    113
    #3 Adje, Dec 11, 2020
    Last edited: Dec 11, 2020
    Ik denk dat het type rollade niet uitmaakt voor de sappigheid, maar wel de bereidingstijd en ook de kerntemperatuur. Wij hadden afgelopen week een heerlijke varkensfiletrollade en mbv een kernthermometer precies goed gegaard en nog sappig.
    Dus ik zou sowieso een kernthermometer gebruiken/aanschaffen.

Edit: Daarbij is het belangrijk het vlees eerst op kamertemperatuur te laten komen, alvorens het te bereiden. En na bereiding te laten rusten.

Ysabella and Manolito like this.
  4. sidmick

sidmick VIP lid

Jun 23, 2008
    17,803
    4,189
    113
    Kernthermometer heb ik

5. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,178
    10,718
    113
    Ik had vorig jaar een lastige combi van eters, kalkoenrollade viel in de smaak!

6. Mim89

Mim89 VIP lid

Jan 29, 2019
    10,283
    8,725
    113
    Female
    Kiprollade! Ik maak 'm zo: ui klein snijden en aanbakken in hapjespan. Dan rollade heel erin en rondom even aanbraden. Ondertussen sausje maken van tomatenpuree met kokend water en kruiden (ik doe zout, paprikapoeder, kipkruiden en knoflookpoeder). Als de rollade rondom is aangeraden de saus erbij doen. Dan op laag vuur met deksel erop laten sudderen en af en toe omdraaien. Uurtje of 2/3 laten sudderen. Dan de rollade losknippen en in plakjes of kleinere stukjes snijden. Dan weer terug in de pan doen en nog een tijdje laten sudderen. Mocht ergens in de tussentijd de saus te veel verdampen maak ik altijd wat extra saus of doe er gewoon wat kokend water en nog wat kruiden bij.

MamaChantal likes this.
  7. GossipGirlxoxo

GossipGirlxoxo Niet meer actief

Zelf nooit gemaakt. Ik denk dat het veel verschil maakt of je het vlees bij de supermarkt of slager koopt. En volgens mijn moeder (die dit wel lekker maakt) moet je elk kwartier minimaal even de rolade overgieten met de jus in de pan.

Ysabella likes this.
  8. mam1991

mam1991 VIP lid

Jan 17, 2013
    10,071
    2,096
    113
    Rollade van de nek van het varken vinden wij het lekkerst. Zeer mals!
    Ooit eens gekregen toen ik in de slagerij werkte, nooit weer zn lekkere gehad.

Hebben die toen in de oven gedaan, niet aanbakken was toen de tip.

9. Heartofhope

Heartofhope Fanatiek lid

Mar 14, 2019
    1,027
    1,224
    113
    Met een thermometer heb je nooit geen droog vlees meer. Bij een filetrollade haal ik de rollade er wel eerder uit. Tijdens het rusten onder folie gaart ie namelijk nog even door omdat de kerntemperatuur dan nog een paar graden stijgt. Bij een vettere rollade zoals kippendij let ik er minder op. Die heb ik nu al zo vaak gehad dat ik de thermometer niet eens meer gebruik alleen bij een grotere misschien nog. Ik zet de oven zelf nooit hoger dan 150 graden en altijd perfect vlees.

10. Juul75

Juul75 VIP lid

Apr 8, 2010
    12,091
    7,843
    113
    Ik doe altijd half varken half rund. Even aanbraden en dan wat hete runder bouillon erbij en een uurtje op zacht vuur. Nooit droog vlees.

11. Manolito

Manolito Fanatiek lid

Sep 12, 2016
    2,654
    2,102
    113
    Onze plaatselijke slager heeft heerlijk gekruide kiprollades.
    Dit is onze favoriet.
    Zowel lauwwarm als koud heerlijk.

12. owly

owly VIP lid

Aug 19, 2013
    22,310
    10,278
    113
    Door jou topic hebben we besloten een kiprollade te halen voor de kerstdagen. Wat andere schrijven koop een goed thermometer en dat zorgt er ook voor dat het niet snel uitdroogt

Share This Page