Hier geen concrete plannen meer, we wachten de maatregelen af. De bedoeling was om uiteten te gaan, maar dat wordt hem niet.
De kinderen willen dolgraag pizzaretten gaven ze aan, dus dat sowieso. En ik wil natuurlijk wel mn nieuwe gourmetplankjes uitproberen die de Sint mij geeft. Kerstavond en 1e kerstdag eten we sowieso met zn vieren. Op kerstavond komen na het eten mn ouders even borrelen. 2e kerstdag spreken we misschien iets af met schoonouders, maar dat is nog niet zeker.
Bij mijn kant van de familie is het altijd gewoon gezellig met lekker eten. Maar niet heel specifiek meerdere gangen. Bij vriend laten we een restaurant uit de omgeving bezorgen. Dus dat is dan sowieso een verrassing. Omdat restaurants waarschijnlijk gesloten zijn kan je wel bestellen. Maar de kans dat je nu al moet reserveren is ook wel groot.
Hier in plaats van een diner een high tea. Iedereen maakt iets. En dan chocolade fondue erbij. De (geleende) kinderen gaan dan gamen en de grote mensen kletsen wat bij. In de avond eten we dan simpel nog een soepje of als we gek doen een pizza.
Oh, ik weet het echt nog niet. Kerstavond heeft mijn man middag/avonddienst en beide kerstdagen nachtdiensten. Hij slaapt dan altijd na het eten nog een paar uurtjes, dus heel uitgebreid word 'm dan ook niet. Maar ik zie dat ik hier nog wel wat inspiratie op kan doen. En dan nog familie.... Mijn schoonfamilie denkt serieus dat we net als andere jaren gewoon gezellig bij elkaar kunnen gaan zitten (9 volwassenen en 5 kids). Wij gaven eerder al aan dat we ons wel netjes aan de regels houden en toen schoonvader er naar vroeg ook gezegd dat we eerst maar eens moesten kijken of dat dan wel weer kan. Komt er vanmorgen app: Zoals eerder besproken zijn we met kerstavond gezellig bij ... We trekken weer lootjes en we maken ieder een gerecht. Jullie doen een soepje en een tussengerecht? Nou echt, struisvogelpolitiek of bord voor de kop, ik weet het niet. Maar ze snappen er in ieder geval niets van of ze hebben gewoon lak aan onze wensen en aan de coronaregels zoals ze momenteel zijn. Buiten dat werkt mijn man ook nog eens (normaal neemt hij dan vrij als hij dienst heeft) en onze afspraak is dat we samen gaan of we gaan niet. Ik wordt er zó moedeloos van!
Hier ook een man met nachtdiensten met Kerst @Lief of Stoer. Hij komt rond 16 uur uit bed, dan bereiden we samen het diner, en dan gaat hij rond 20 uur nog even terug naar bed. Met Oud & Nieuw is hij wel vrij! Dan maar extra uitpakken! Volgend jaar is het weer andersom.
Kerstavond: fingerfood en tapas. En all you need * snik, snotter * Eerste kerstdag: traditioneel met een groot stuk wild en bijpassende wintergerechten en stoofjes. Tweede kerstdag: Mexicaans. Tortilla, enchilada, burrito, etc. Ik ga er een beetje vanuit dat we als gezin, zonder verdere gasten, aan tafel zitten. We brengen wel elk jaar een delicatesse rond tijdens de feestdagen, een kleinigheidje voor wie het nodig heeft of een hart onder de riem kan gebruiken. Dit doen we dit jaar wel gewoon, er vanuitgaand dat er geen strakkere regels gelden!
Iedereen is in dit geval een vriendin en 3 kinderen. Mogen er meer dan komen daar nog mensen bij maar voor nu houden we het bewust klein
Oudjaarsavond is hij ook vrij, maar nieuwjaarsdag dan weer de vroege ochtenddienst. Ach, ik ben het gewend, maar anderen maken er altijd een probleem van.
Ik weet het nog niet zeker. Dit omdat we al eerst sinterklaas willen afwachten. Dat vinden we al spannend om opa en oma te vragen. Normaal gaan we 1 kerstdag bij opa en oma eten of komen ze hier. Ik hoop dat het dit jaar ook gewoon kan anders gaan we met alleen ons eigen gezin de pizzarette aandoen. Andere dag iets van beenham of spareribs, verse patat en groente. Lekker ijs toe. Is voor ons al luxe genoeg. Kerstavond eten we niets bijzonders. S'avonds allemaal hapjes tijdens het tv kijken.
Ga dit weekend maar eens nadenken over het kerstdiner. Normaal vieren we het bij familie, dus heb ik meestal maar 1 dag om me druk te maken over het eten. Nu 3! Gourmetten willen we niet omdat het zo stinkt.
Wat gaan jullie eten met Kerst? * kippenbouillon, kippenrollade, pommes duchesses, haricots verts en een dessert. * varkenshaas met roomsaus, stoofperen en aardappelgratin en een dessert * allemaal kleine hapjes, beetje zoals gourmetten maar dan al klaargemaakt. Ieder kan dan pakken wat ze willen.
Ik ben er eindelijk uit (of iig zo goed als): 1ste kerstdag eten mijn ouders mee: Voorgerecht: Kroketje van confit de canard op een bedje van waterkers met sinaasappel-mosterdmayonaise Hoofdgerecht: Varkenshaas uit de sous vide Met champignonroomsaus en nog een saus (of cumberlandsaus of rode portsaus, moet er nog 1 testen en dan kiezen). En daarbij nog: Knolselderijpuree Frietjes Verse appelmoes Asperges in spek uit de oven Nagerecht: Lemonbar met een tijm-espuma en suikertuile 2de kerstdag (met alleen ons gezin) gaan we gourmetten En kerstavond doen we altijd heel simpel en niet te veel, dus zal iets van friet worden of soep met brood. We kijken altijd samen naar All you need is love en eten daar veel hapjes bij, dus daar ligt dan de focus op.
1e kerstdag zijn we met z'n vieren thuis en wil ik allemaal kleine hapjes eten en lekker een film kijken. Jullie nog tips voor lekkere hapjes? Ook geschikt voor kleine kids (net 1 en bijna 5)