Hallo Even een vraagje, heeft iemand onder jullie al eens een gastroscopie ondergaan? en hoe voelde dat? Ik kom namelijk net van de dokter. Ik heb al een hele tijd last van mijn maag (nou ja we denken dat het mijn maag is) en hij heeft me iets voorgeschreven om te nemen telkens ik pijn heb. Als de pillen niet helpen dan moet er een echo gedaan worden om te kijken wat het probleem echt is. Helpen de pillen wel, dan moet ik een gastroscopie laten doen om de precieze oorzaak te vinden... Nu heb ik een dubbel gevoel. Langs de éne kant hoop ik dat de pillen helpen, maar dan moet ik wel die gastroscopie ondergaan En langs de andere kant, als ze niet helpen is het een gewone echo, maar wie weet wat ze dan gaan vinden? Ik ben er echt niet goed van
Ik heb een aantal jaren geleden een gastroscopie ondergaan. Net als jij had ik al een tijdje last van maagklachten. Voor de gastroscopie heb ik eerst een aantal andere onderzoeken gehad en ook medicijnen geprobeerd. Die medicijnen sloegen wel aan, maar het was maar een kuur en na die kuur kwamen de klachten gelijk weer terug. En aangezien andere onderzoeken, oa echo, niets uitwezen, moest ik een gastroscopie ondergaan. Ik was hier bloednerveus voor, want zo'n slang inslikken leek me doodeng. Achteraf viel het doorslikken van de slang wel mee, want m'n keel werd verdoofd met een spray. Dat was een heel raar gevoel, zo'n doods gevoel in m'n keel en het leek net of ie heel dik was. De slang had ik in een keer doorgeslikt, dus daar was ik wel blij mee. Het onderzoek zelf doet absoluut geen pijn (bij mij niet althans), wel vond ik het een heel naar gevoel, want je voelt wel in je binnenste die slang gaan. Dat nare gevoel bleef na het onderzoek de rest van de dag een beetje hangen, dus ik raad je aan als je 's morgens het onderzoek hebt, 's middags lekker thuis te blijven om bij te komen. Tijdens het onderzoek had ik af en toe kokhalsneigingen, want je lichaam wil die slang eruit hebben. Ik heb geprobeerd ontspannen te liggen (voor zover dat wil) en aan iets anders proberen te denken. Bij mij hebben ze niets bijzonders gevonden. Ja, ze zagen wel dat mijn maag teveel maagzuur had en te traag ledigde. Sinds al die onderzoeken jaren geleden ben ik aan de medicijnen en ik denk niet dat ik er ooit nog vanaf kom. Ik wil je in ieder geval sterkte en beterschap wensen! Je mag me altijd pb-en als je er meer over wilt praten.
Ook ik heb een gastroscopie gehad. Al heel lang last van mijn maag, dus... naar het ziekenhuis. Op zich viel het mee (ik kreeg geen verdoving), erna wel de hele dag een raar gevoel in mijn keel. Achteraf gezien is het me meegevallen, maar op het moment voor het onderzoek deed ik het echt in mijn broek. En... ze vonden niets. Toen ben ik naar een homeopaat gegaan, die erachterkwam dat het niet mijn maag, maar mijn lever was die zo vervelend deed. Twee acupunctuursessies verder had ik nergens last meer van!
@Ienieminie: Toen ben ik naar een homeopaat gegaan, die erachterkwam dat het niet mijn maag, maar mijn lever was die zo vervelend deed. Twee acupunctuursessies verder had ik nergens last meer van! Oh? Dat klinkt wel interessant. Wat voor soort maagklachten had je als ik vragen mag?
Veel last van maagzuur, het gevoel alsof iemand met een hamer op mijn maag insloeg. Dus echt 'maagpijn'. Achteraf was 't dus mijn lever. Het bleek dat ik teveel suikers at. Toen ik daar dus een paar weekjes op gelet had, in combi met de acupunctuur was alles over. En ik had er meer als een half jaar mee rondgelopen! Ik zeg overigens niet dat dit bij jou het geval is hoor, maar het kan nooit kwaad om eens een 'second opinion' aan te vragen.
Ik heb een aantal jaren geleden ook een gastroscopie gehad, en een endoscopie. Omdat ik last had van mijn hele maag/darmstelsel. Nu vond ik de endoscopie al erg, maar de gastroscopie is me heeeel erg tegen gevallen. En die wil ik dus noooooit meer. Ook ik werd verdoofd met een spray, en heb zelfs nog een roesje gekregen. Ondanks die dingen ging die slang er bijna niet in, en hebben ze me met een paar mensen vast moeten houden. Ik bleef maar kokhalzen, en het deed pijn in mijn maag. Ook de biopten wat werden genomen (met zo'n 'snaar') deden pijn. Na het onderzoek moest ik nog een paar uur in het ziekenhuis blijven, en ik heb toch wel een paar dagen last gehad van maagpijn (buiten de pijn van de maagzweren) Achteraf bleek ik flink wat maagzweren te hebben, ten gevolge van stress.
je mag tegenwoordig bij een gastroscopie ook een lichte roesje dus dan kan je weer bij komen op de uitslaap kamer tis geen zware narcose ofzo maar een lichte roes in iedergeval veel succes
Ik heb eens rondgekeken op internet en vind veel gelijkaardige ervaringen als Sandra1982 Moet gewoon verschrikkelijk zijn. @wendyy: een lichte roes? ben je dan echt helemaal in slaap en voel je niets? Dat zou wel een goede oplossing zijn denk ik...
Ik krijg er ook 1, 8 januari. Ik had eerst vorige week gemoeten, maar omdat ik pas om 15.00 de gastro kreeg en ik nuchter moest blijven heb ik het verplaatst na 8.30 Ben ook eens benieuwd hoe ik het ervaar
Het zal per persoon wel verschillend zijn. Wat dat roesje betreft, ik heb het beide keren gehad. Dus bij de gastro en de endoscopie, en bij mij had het niet het gewenste effect. Er zijn inderdaad mensen die in slaap vallen en niks merken, maar ik voelde me alleen wat 'suffig'. Ondanks die suffigheid hebben ze me moeten vasthouden en ging het voor geen meter. Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken overigens, maar dit is gewoon mijn ervaring. En daar ben ik eerlijk in Nogmaals, iedereen ervaart het anders denk ik.
Vorig jaar heb ik een gastroscopie gehad, het inslikken van de slang vond ik best vervelend, maar wel goed te doen. Het rondkijken in de maag vond ik naarder, dat duwende gevoel dat je van binnen voelt. Meid ik zou er niet te veel tegen op zien, je maakt jezelf alleen maar zenuwachtiger en daar schiet je niks mee op. Krijg je ook een roesje of niet?
Heb het ook gehad. Vond het echt niet fijn, wil het ook nooit meer. Ik had geen roesje en kreeg de slang nauwelijks naar binnen. Ook gaat die slang naar boven en beneden en begon ik flink te kokhalzen. Maar ik ben nogal een mietje wat maagdingen en kokhalzen betreft. Ik heb dan ook een soort van overgeeffobie dus ik was ook erg gespannen van te voren. Ik zou wel om een roesje vragen als ik jou was. Het onderzoek duurt niet lang, maar is gewoon niet fijn. Ik had overigens een maagvliesontsteking door een bacterie (helicobacter pylori). Na 2 flinke antibioticakuren, maagzuurremmers en 2 jaar verder ben ik er zo goed als vanaf.
Maar is het dan niet mogelijk om volledig in slaap gedaan te worden? Dus net zoals als je een operatie ondergaat... Dat je echt goed slaapt en niks kan voelen. Het is misschien een beetje extreem, maar ik heb liever dat dan iets van die gastroscopie te voelen. Ik weet zeker dat het met mij niet goed zal komen anders... Ik heb ook zo'n verschrikkelijke wurgangst. Volgens mij val ik zo flauw op die tafel
Nee joh, je valt niet flauw. En anders maar wel, voel je er ook niks van Ze doen het niet onder gehele narcose omdat dat veel te ingrijpend is voor zo'n onderzoek. Je moet ook zelf de slang inslikken, dat kan niet als je slaapt. Het is gewoon een vervelend onderzoek maar duurt echt niet lang. Het valt het meeste mee als je zelf een klein beetje ontspannen bent. Ik had heel veel aan de verpleegster die me geruststelde, zo'n lieve vrouw. Dat scheelde al een hoop.
Algehele narcose is niet mogelijk inderdaad, de risico's wat daarbij komen kijken zijn veel groter en erger dan het onderzoek zelf. Een roesje zou ik zeker vragen, soms wordt het je aangeboden, en anders zelf erom vragen.