Auteursrechten

Discussion in 'De lounge' started by bosi333, Jan 2, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    Een vraag aan iemand die het weet, ;)

Ik heb vandaag een boek gekocht: ik en de wereld ( door:Renata Schiavo Campo illustraties: Santa La Bella) Uit 1974.

Nu vind ik sommige illustraties erg mooi en die zou ik willen gebruiken op mijn website.

Ik ben aan het googelen op namen etc. maar ik kan helemaal niks vinden over de illustrator.

Mag ik ze gebruiken en dan de naam van de illustrator erbij zetten? Ik kan niet echt wijs worden uit de officiƫle wet.

Weet iemand dit toevallig?

2. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

Jul 28, 2006
    2,471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
  3. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    Dank je, dat had ik nog niet gevonden.

Ja die persoon is niet erg bekend,

Lastig, want ik zou er ook best voor willen betalen.

4. mobielfreak

mobielfreak Fanatiek lid

Jul 28, 2006
    2,471
    0
    0
    Thuisblijfmama!
    Schiedam
    Vaak doe je er al goed aan om de naam van de illustrator erbij te vermelden op je site, zodat mensen kunnen zien dat het niet 'je eigen werk' is zeg maar..
    En mocht de illustrator het er niet mee eens zijn, zal je waarschijnlijk vanzelf een mail of wat dan ook krijgen ;)

5. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    Ja misschien kan ik dat doen.

Ik denk dat ik voor de zekerheid ook even bel met een stichting zoals brein voor informatie.

:D

6. Niet meer actief

Ik zal morgen even in de bundel auteursrecht voor je kijken. Die staat hier nog in de kast van een college eerder in mijn studie.

7. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    O geweldig Bas, dank je, :p

8. Niet meer actief

Wat mag, steeds met bronvermelding, worden overgenomen?
    a. Wat altijd vrij mag worden overgenomen (ook al zou een voorbehoud zijn gemaakt): nieuwsberichten en gemengde berichten.
    b. Wat alleen dan mag worden overgenomen indien en voor zover geen voorbehoud is gemaakt (in het andere geval is toestemming vereist): artikelen over actuele economische, politieke, godsdienstige, levenbeschouwelijke onderwerpen, alsmede gelijksoortige onderdelen van radio- en tv-programma's.
    c. Wat nooit zonder toestemming mag worden overgenomen (ook al is er geen voorbehoud gemaakt): alles wat niet onder a of b valt.

Gedichten en andere bellettrische bijdragen bijvoorbeeld vallen hier buiten, zodat voor overname steeds toestemming is vereist. Hetzelfde geldt voor foto's, tekeningen (cartoons, strips, kaarten, grafieken, enz.) en advertenties, zij het dat er niet in alle gevallen bezwaren tegen overname hoeven te bestaan.

Hopelijk is dit duidelijk: toestemming is vereist.

9. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    Bedankt Bas, :D

Ja het is duidelijk.

Als ik de illustrator niet kan opsporen kan ik het niet gebruiken, ook niet met bronvermelding.

Jammer, :(

10. Fairy11

Fairy11 Fanatiek lid

Dec 14, 2008
    1,227
    0
    0
    Hoi,

Kijk eens wie de uitgever van het betreffende boek is.
    Doe daar eens navraag...
    En wat is het ISBN nummer van het boek?

11. bosi333

bosi333 VIP lid

Aug 1, 2006
    37,268
    6,799
    113
    Dat kan ik ook wel eens proberen.

Het probleem is alleen dat ik ze online nog niet heb kunnen vinden. Het boek is ook al 34 jaar oud.

Het ISBN nummer weet ik gelukkig wel.

Share This Page