Elk jaar komt het onverwachts snel: tijd voop kerstkaarten. Eerst moet je (het liefst leuke en niet te duur) ze halen en vervolgens mag je de kaarten schrijven en de adressenlijsten mogen weer uit de kast. Nu doe ik het op zich met veel plezier en voor de mensen die een moeilijke tijd hebben zet ik er een bemoedigende boodschap in. Ook vind ik het erg leuk om kerstkaarten te krijgen: gewoon leuk om te weten dat iemand even aan je gedacht heeft en je het beste wenst voor het komende jaar. Maar nu: een deel van de schoonfamilie stuurt nooit een kaart terug. Dit jaar was geen uitzondering: voor de vijfde keer op rij hebben we niks ontvangen. Mijn schoonmoeder roept altijd: stuur nou maar, dan heb je plicht gedaan en kunnen ze nooit gaan zeuren en dan voelen ze zich ook niet beledigd. Ik denk dan: hallo, en ik mag me niet beledigd voelen? We zien ze 2x in het jaar, dus de band is niet geweldig ofzo, maar toch steekt het soms. Is het nou zoveel moeite om een middag of avond kaartjes te schrijven? Overigens zijn er ook een paar van mijn kant van de familie dit geen kaarten sturen, maar dat is niet zo'n grote groep die niks stuurt. Heeft een van jullie dit ook? En hoe gaan jullie ermee om? Ooit een opmerking kregen dat je niks of juist wel elk jaar stuurde?
ik heb dat met mijn broer en aanhangsel, stuur al 3jr op een rij keurig kaarten heen, maar ik krijg niks terug, volgens jaar doe ik het ook niet meer.
Ik schrijf altijd even op van wie ik een kaart heb ontvangen. Van wie ik geen kaart heb gekregen krijgt het jaar daarop niet van mij. Die mensen doen blijkbaar niet aan kerstkaarten en verwachten dat ook geen kaart terug lijkt mij.
Van mijn hele schoonfamilie (schoonouders, zwagers en schoonzusjes) hebben wij geen kaart gehad. Van mijn familie wel. Moet zeggen dat mijn schoonzussen de afgelopen 2/3 jaar mijn verjaardag ook vergeten en die van mijn man vorig jaar ook. We vierden het dan wel niet, maar een smsje is toch wel leuk. Ach that's life! Ik zeg er trouwens niets van, dat moeten ze zelf maar weten.
Ik heb ook besloten om iedereen van wie ik dit jaar geen kaart heb ontvangen volgend jaar geen kaart meer te sturen. Het zijn namelijk elke keer dezelfde die niks terug sturen en daar ben ik nu een beetje klaar mee...
Ik HAAT die dingen. Van mij hoeft het echt niet. Ik stuur ze dus ook nooit. Familie en vrienden weten dit. Als ze hier door 'beledigd' zijn, dan moeten ze eens goed over onze relatie na denken. Daarbij hoop ik dat mijn vrienden en familie weten dat een kerstkaartje mij helemaal niks waard is. Zonde van de bomen, zonde van het geld, zonde van de moeite en het staat lelijk in huis. Alleen de oudste heeft kerst tekeningen aka kerstkaarten voor de opa's, oma's, ooms en tante's gemaakt. Die heeft hij zelf op de bus gedaan, helemaal prima.
lieve mensen, je stuurt een kaart omdat je het zelf leuk vind. Niet om terug te krijgen. Wil je niet meer sturen, dan stuur je niet. Wil je wel, dan niet te veel klagen hoor. Tegenwoordig is een kerstkaart sturen ook niet goedkoop meer, niet iedereen wil kaarten versturen, maar vindt het wel leuk om ze te krijgen. Zorg dat je er plezier in hebt en anders stoppen ermee
Vind ik dus ook!! Je stuurt ze toch niet om ze vervolgens terug te krijgen? Ik heb gewoon een digi kaartje via whats upp verstuurd. Net zo leuk en lekker goedkoop! Ik haaaat kerstkaarten. We krijgen er altijd een hoop, maar sorry... ik stuur toch echt niks terug. En het zegt idd toch niks over de relatie met je fam of vrienden?
Hier ook heb maar van 1 nichtje en haar ouders een kaart gekregen.. Van de rest van de familie niet( heb 12 neven en nichten en 9 tantes en ooms ) ... ( alleen mijn familie, mijn mans familie en vrienden en kennissen hebben ons wel een kaartje gestuurd) maar wel minder dit jaar.. Normaal heb ik 65 kaarten hangen, nu maar 29
Zo doet mn zusje het ook... niet meteen het jaar erop neit meer sturen... ze zegt... wie drie kruisjes heeft achter zn naam... die krijgt geen kaart meer. Zelf ben ik ook wel wat selectiever geworden. Ooms en tantes, broers en zussen krijgen wel kaarten. en de neven en nichten die ons een kaart sturen krijgen er een... heb altijd een paar achter de hand voor de "vergeten" familie/vrienden.
Ik stuur helemaal geen kaarten meer. Ik vind het onzin en het kost een hoop geld. Ga ik liever gezellig wat doen met mijn gezin. De mensen die ik het belangrijkste vind in ons leven zien we tijdens de kerstdagen en dan hoef je ze ook niet een groet te sturen, want die krijgen ze dan persoonlijk. Bovendien is er geen mens die al die kaarten elk jaar weer gaat bewaren. Dus is het letterlijk weg gegooid geld!
Amen. Wat een basisschool gedrag hier. "Als jij mij uitnodigt op jouw feestje mag jij bij mij komen" pfffff
dit is de rede waarom ik dus helemaal geen kerstkaarten stuur. niet het geklaag dat ik iemad ben vergeten bla bla bla scheelt ook een hoop geld.
Ik zie dat de meningen wat uiteenlopen maar ik ben er iig klaar mee. Dat komt ook om dat er voor de rest nul interesse is. Wij moeten altijd die kant oprijden (toch zeker 1,5 uur) maar hierheen komen is te ver. Het gaat me niets eens zo zeer om "jij stuurt mij een kaart, dan stuur ik jou een kaart" maar meer om het idee dat iemand de moeite neemt om je fijne dagen te wensen en een goed nieuwjaar. Dat iemand even aan je denkt. Het is de gedachte erachter. Net zoals je iemand een sms of kaart stuurt voor een verjaardag. En zeg nou zelf, als jij iemand al 3x hebt uitgenodigd voor een feestje en jij wordt nooit uitgenodigd dan ben je er op den duur echt klaar mee! Mijn opa en zijn oma krijgen heus een kaart, al sturen die niks terug. Die kunnen gewoon niet meer schrijven. Ook zijn er mensen die dit jaar geen tijd of zin (door omstandigheden) hadden. Prima, geen probleem. Maar dit jaar voor de vijfde keer op rij niks van de schoonfamilie. Geen belletje, mailtje, NIKS. Dus van onze kant hoeven ze ook niks meer te verwachten. Het scheelt overigens wel schrijfwerk
Ik heb het dit jaar voor het eerst niet gedaan, naar niemand een kaart gestuurd. Als je na gaat dan gaat het toch eigenlijk nergens over? Waarom iemand een kaartje sturen die je twee dagen daar voor of misschien zelfs tijdens de kerst gewoon ziet? Je kan op dat moment toch zeggen '' Fijne feestdagen '' waarom speciaal met een kaartje? En dat mensen zich dan echt beledigd voelen als ze geen kaartje krijgen, kom op zeg, er zijn wel ergere dingen in het leven hoor