Klasgenoten die verder weg wonen en spelen

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Deedee91, 12 dec 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Hoe doen jullie dat? Dochter heeft 2 klasgenootjes die op 20 min rijden wonen. Allemaal leuk en aardig maar ik ben bijna een uur kwijt met ophalen mits het verkeer mee werkt. Wil het ook niet ontnemen maar het is rond spits halen, de wegen zijn druk in de omgeving.

Snap ook niet de keuze zo ver je kind op school, maar dat ter zijde.

2. chantal1985

chantal1985 Niet meer actief

Voor een reguliere school is dat inderdaad wel een afstandje. Ik ben zelf niet anders gewend, mijn dochter zit op speciaal onderwijs, daar wonen velen op een stuk rijden van de school. Ze spreekt 1 of 2 keer per week af met vrienden, al jaren. De verste woont op 35 minuten rijden (zonder file).
    Wonen jullie zelf wel dichtbij school? Dan zal het afspreken vast vaker bij jullie gebeuren, en dat ouders dan ophalen. Ophalen moesten ze toch, dus of dat nu na schooltijd gebeurd, of twee uur later, dat maakt dan ook weinig voor ze uit, denk ik. (tenzij er ook broertjes/zusjes op die school zitten) En als ze bewust gekozen hebben voor deze school op afstand, dan zullen ze dat vast ook zelf wel bedacht hebben dat dat soms even puzzelen is met afspreken.
    Natuurlijk is het ook eens leuk als ze daar kunnen afspreken, dus dat jij dan moet rijden ivm ophalen. Als je zorgt dat daar een beetje een goede balans in blijft (dus niet elke keer daar en/of dat jij altijd moet rijden) dan moet dat (af en toe) kunnen, toch?

3. spruitje80

spruitje80 Fanatiek lid

5 jul 2016
    4.696
    4.304
    113
    noord holland
    Gaat t om afspreken op een schooldag of een andere dag? Schooldag zou al handig zijn dat uit school ze net de ander mee kunnen dan hoeft de halende ouder maar één keer. Doe je om en om hoef je dus maar zo af en toe erheen.
    Op een andere dag kan natuurlijk ook. Ik zou het op zich geen probleem vinden maar zou het ook weer geen dagelijkse bezigheid laten zijn. Dus zo af en toe. Ligt er natuurlijk ook aan hoe druk je week is. Stel je hebt één vrije dag, dan vind ik elke vrije dag daaraan kwijt zijn weer wat anders dan dat ik twee dagen werk en er één keer per week heen moet rijden. In die zin zou ik het geen probleem vinden maar wel zo afspreken dat het bij mij past.

4. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    7.990
    6.741
    113
    zuid-holland zuid
    Komen de ouders niet ook in jullie buurt voor andere zaken dan school toevallig? Bij ons was er een vriendje die verhuisde naar het andere eind van de stad, maar dan had zijn kleine zusje ook nog einde van de middag dansles in onze buurt en dan kon moeder dat mooi combineren met ophalen. Of ze liet de kinderen beiden een speeldate hebben en combineerde het ophalen. Ze zag het wel duidelijk als hun probleem trouwens; zij waren zo ver weg gaan wonen.

5. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.292
    10.263
    113
    Bij ons is het ook gewoon. Zoon zit op een hb school en de meeste kinderen wonen niet direct bij school.

De 1 woont op nog geen 5 min van school de ander op een half uur afstand en de verste 1 uur en alles er tussen in.

Wij spreken vaker af in het weekend. De een haalt en de ander brengt.

6. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.154
    3.798
    113
    Jongstes beste vriendin woont denk ik op een kwartier rijden van school. Maar toevallig precies in de juiste richting vanuit ons gezien dus voor ons is het 15 a 20 minuten fietsen. Dus dat is niet zo'n probleem. Verder geen ervaring mee. Gelukkig maar, want ik zou niet m'n kind met de auto kunnen halen. Dan zouden ze maar gewoon bij ons af moeten spreken.

7. Sunflowerr

Sunflowerr Bekend lid

19 aug 2021
    615
    517
    93
    Vrouw
    Wij zijn degene wat juist ver weg van school wonen. Geen 20 min, maar wel een goede 10 min. Keuze voor school ver weg, daar heeft ieder denk ik zijn eigen keuze voor. Wij woonde eerst in de gemeente waar school ligt, inmiddels niet meer. Maar wel nog onwijs tevreden over school, dan rijden we met plezier dat stukje extra. Overigens nog nooit van ouders gehoord dat ze het een issue vinden dat wij wat verder weg wonen als ze hun kind komen halen. Waarom laat je de klasgenootjes dan niet bij jullie spelen, dan hoef jij niet te rijden.

Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Op de school van mij zoon woonde zowat iedereen verder weg, daar hielden ouders en leerlingen daarom ook rekening mee. Afspreken vroeg om wat meer planning, zodat ouders niet voor niets reden.
    Bij mijn dochter op school woonde bijna iedereen in de buurt, behalve precies 2 vriendinnetjes van haar op de kleuterschool en later op school nog eentje die verder weg woonde. Vond het op de kleuterschool soms irritant, want dan moest ik mijn zoon meenemen, ook nog eens rond etenstijd en dan was hij vaak niet de meest gezellige. Koos daarom soms ook maar voor spelen bij ons als ik echt geen zin had om zo ver te rijden.

9. Zxcvb

Zxcvb VIP lid

13 dec 2019
    13.009
    14.670
    113
    Vrouw
    Is het een optie om na het avondeten je kind op te halen?
    Misschien wat rustiger op de weg en je zit zelf ook niet lastig met eten koken.

10. poema

poema Fanatiek lid

27 jul 2007
    4.036
    453
    83
    Vrouw
    Kunnen ze niet bij jou spelen? Die ouders moeten toch rijden om hun kind van school te halen... dus als ze dan wat later komen ook prima. Of om de beurt: ene week bij jou, andere week daar.
    Tja, ik zou me er niet zo druk over maken. Hoe oud is je dochter? Vriendschappen veranderen ook nog wel eens ;)

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Ik maak mij er ook niet druk om maar vind het verre van ideaal. Vooral omdat het ene kind niet bij een ander mag spelen dus het dan wel daar is.

12. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.630
    5.656
    113
    Gisteren wel vernomen dat 1 meisje toch gaat verhuizen naar een andere school. Voor de ouders ook niet te doen dat heen en weer. Het is namelijk een gewone school en in de buurt zijn ook gewoon scholen. Wel jammer maar stiekem vind ik het wel prima.

Ik wil het ook niet ontnemen maar het is gewoon niet handig allemaal. Tuurlijk spelen ze ook bij ons, op 1 na dan. Alleen daar heb ik ook niet altijd puf voor.

13. Bloem2310

Bloem2310 Fanatiek lid

6 aug 2016
    2.768
    2.184
    113
    Wij zijn inderdaad van die mensen die verder weg wonen. Ik woonde eerst in het dorp waar de school staat maar ik moest die woning uit en kon alleen in een nabijgelegen dorp een woning krijgen. In dit dorp is alleen christelijk onderwijs en gezien zoon transgender is leek me dat niet geschikt. Op de huidige school kennen ze hem vanaf groep 1 en wordt hij helemaal geaccepteerd.

Ik ben me ervan bewust dat het voor andere ouders soms wat ver weg is dus wij spreken vaak vtv af zodat een kind gelijk met ons mee kan. Dan hoeven ouders maar 1 keer te rijden. Wat ik ook nog wel eens doe is halverwege afspreken, ik breng dan het kind tot het station in het nabijgelegen dorp (ik heb ook geen auto) en ouders pikken daar hun kind op. Misschien is dat nog een idee?

14. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.227
    113
    Bij speciaal onderwijs is het standaard. Op een reguliere school misschien wat anders. Ik doe dat alleen als het mij qua tijd en andere kinderen en activiteiten uitkomt. En het maakt wel verschil of het echt een goed vriendje is waar ze vaak mee spelen en echt wat mee hebben of niet. Halen en brengen doe ik nooit. Dus direct mee uit school.

Deel Deze Pagina