Wanneer naar 180 cc?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door , 1 nov 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Niet meer actief

Hoi,

Mijn dochtertje krijgt nu 150 cc + 5 schepjes (3 gewone + 2 forte).

Ik ben forte gaan geven op advies van het CB. Ik wilde eigenlijk naar 180 maar dit mocht nog niet. Ik vind de forte niet echt helpen, het zou ook moeten helpen zodat ze langer doorslaapt, maar dit lukt dus niet door die forte. Ze komt rond tussen half 6 en 8 uur (is heel verschillend).
    Ze is 8,5 week (bijna 9 weken). Ze woog vorige week 5 kilo.

Wanneer zijn jullie 180 gaan geven?

En diegene die ook Forte geven wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik heb het idee dat sinds ik Forte ben gaan geven ze 's middags niet meer slaapt. Ze slaapt dan 1 uurtje en wordt dan huilend wakker (wel een heel zielig huiltje hoor). Dan doet ze hazenslaapjes tot het etenstijd is. Als ze echt doorhuilt pak ik haar uit bed anders laat ik haar liggen, anders krijgt ze helemaal geen rust.
    Nou is het rare dat ik als ik met de kinderwagen op pad ga ze dus wel slaapt en ook heel vast. Gisteren en vorige week ben ik gaan winkelen. Mijn dochter mee en in de auto valt ze al in slaap, dan van de maxicosi in de kinderwagen (dan wordt ze wel wakker). Zodra we wandelen valt ze weer in slaap en als wij dan ergens gaan lunchen en ze staat stil blijft ze gewoon lekker slapen of ze wordt even wakker en gaat weer verder slapen, maar ze gaat nooit huilen (zoals in bedje). Dan als we naar huis gaan til ik haar slapend uit de wagen en in de maxicosi, slaapt ze gewoon verder. Thuis moet ik haar dan wakker maken voor de fles (er zit dan al vaker 4,5 uur tussen).
    Vinden jullie dit niet raar? Ze heeft dit nu sinds 2,5 week dat ze 's middags niet meer slaapt of hazenslaapjes doet.
    En na de fles van half 7 slaapt ze wel goed en 's nachts ook. Normaal duurt het heel lang voordat ze in slaap valt, zo'n 1,5 uur, maar gisteravond viel ze als een blok in slaap, terwijl ze toen 's middags zo veel geslapen had (voor haar doen dan). Ze heeft geen pijn als ze huilend wakker wordt (lijkt mij) want anders zou ze in de wagen ook wel huilen en zou ze 's avonds en 's nachts ook moeten huilen toch?

Hoe lang zijn jullie kindjes (van dezelfde leeftijd) op na de voeding en hoeveel slapen ze?

Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden op mijn vragen.

2. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Hoi Indy,

mijn kindje (8weken en 2 dag) zit op 6 flessen. Ik geef haar 4 keer 120+4 en 2 keer 150+5. Ze weegt nu ook 5 kilo. De reden dat ik haar 2 keer het 150-flesje geef, is dat ze soms heel het flesje leegdrinkt. Ik wil dus kijken of ze behoefte heeft aan meer. Maar meestal krijgt ze die grotere flesjes niet op, en de 120-flesjes ook bijna niet, dus ze is nog niet toe aan meer. Wat ik wil zeggen: je moet het een beetje uitzoeken. Als jij twijfelt en je wilt iets anders doen: probeer het rustig uit, in kleine stapjes.
    Wat slapen betreft doet jouw dochter het toch prima? Ik zou me vooral zorgen maken als ze nauwelijks slaapt en heel veel huilt, maar zo te horen valt dat mee bij jou.
    Mijn dochter is elke voeding ongeveer anderhalf uur wakker: luier verschonen, flesje, uitgebreid tijd nemen voor boertjes, even knuffelen en wat rondlopen door het huis (ze kijkt haar ogen uit), dan eventjes in de box en zodra ze moe lijkt: in bed. Daar blijft ze vaak nog een tijd wakker liggen rondkijken. Dat ziet er schattig uit, ze huilt niet maar kijkt gewoon tevreden wat rond. Uiteindelijk valt ze wel in slaap. Af en toe hoor ik een kreetje of een kort huiltje. Dan slaapt ze tot de volgende voeding, maar vaak genoeg ook niet. dan wordt ze eerder wakker en geef ik haar een speentje. Als ze echt erg onrustig wordt, laat ik haar niet liggen, maar check ik luier of neem ik haar even in mijn armen. Honger heeft ze dan meestal niet, dus ik leg haar dan even in de box of weer even in bedje tot 'etenstijd'.
    Ik denk dat jouw dochter ook haar ritme aan het zoeken is. Ik herken het heel erg. Schrik niet als ze snel wakker wordt, meestal vallen ze daarna toch wel weer in slaap. Overigens: ik baker Lize in, en sindsdien gaat het stukken beter. Ondanks vele tegenstrijdige verhalen hier op het forum, ben ik ervan overtuigd dat ik mijn dochter hiermee heb geholpen om tot rust te komen. Ze is nu veel meer tevreden dan in de eerste 5 weken.

succes
    Amber

3. Niet meer actief

Dank je wel voor je antwoord.
    Ik breng haar ook meestal naar bed als ze in de oogjes begint te wrijven.
    Maar 's middags is het altijd na 3 kwartier wakker en huilen en dan hazenslaapjes of verder huilen.

En in de wandelwagen slaapt ze wel, als we weg gaan dan niet als die hier in de kamer staat. (daar trapt ze niet in )

Ook is ze nu sinds 2 dagen continue op haar handjes aan het sabbelen, ik weet even niet of het honger is of dat ze haar handjes aan het ontdekken is. Ze propt echt haar handjes bijna helemaal in haar mond (past natuurlijk niet), ik probeer wel eens alleen haar duimpje in haar mond te doen, maar dan trekt ze echt een heel vies gezicht!

Dus jullie kindjes slapen ook niet meer 4 uur achter elkaar? (tussen de voedingen) dat deed ze nl. eerst wel. Ze is ook wat ouder natuurlijk. Ik heb haar nu in de box liggen en ze kijkt wat rond en sabbelt wat op haar handjes.

Maar als ze dan een tijdje in de box ligt begint ze opeens te huilen.
    Misschien maak ik me te veel zorgen.
    Ik ga maar eens een stukje met haar wandelen nu.

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Helemaal niet raar hoor wat ze 's middags doet. Heel veel babies slapen veel beter als ze wat beweging voelen bijvoorbeeld door een kinderwagen of een draagzak, dan wanneer ze stil in een bedje liggen.

Ik zou hiervan profiteren en lekker elke dag een stuk gaan wandelen (is ook heel goed om je laatste zwangerschapskilootjes kwijt te raken).

Kinderen gaan wel vaker slechter slapen van forte, deze voeding ligt zwaarder op de maag, waardoor ze zich ongemakkelijk voelen.

Een kindje van 5 kilo zou normaal gesproken 6 flesjes met tussen de 95 en de 125 cc op een dag moeten krijgen, dus tussen de 575 en de 750cc op een dag.

Misschien kun je eens proberen haar het ritme aan te laten geven en de flessen gewoon op verzoek te geven. Je maakt dan een fles van 150cc, laat haar drinken zoveel ze wil, maar je probeert niet een laatste restje er nog in te krijgen. Dan geef je de volgende fles pas weer als ze zich meldt. Bij elke fles noteer je hoeveel ze drinkt, en je zorgt dat je per dag op ongeveer 750cc uitkomt.

5. Lara11

Lara11 Niet meer actief

ja, moeilijk he, om precies te weten wat ze wil. Bij sabbelen op de handjes denk ik als eerste aan honger. Als dat niet kan, bvb omdat ze net een hele fles op heeft, dan is het zuigbehoefte.
    Lize ging altijd heeel hard op haar handjes zuigen als ze last had van krampjes. Dan kreeg ze extreme zuigbehoefte en dan wees ze zelfs de speen af. Ik haal haar dan wel altijd van het flesje af, want het lijkt me niet gezond om keihard je zuigbehoefte af te reageren op een flesje waar melk uit komt. zodra ze kalmeert krijgt ze weer het flesje. (soms helpt speen tussendoor ook)
    kortom, het kan van alles betekenen: honger, normale zuigbehoefte of zuigbehoefte omdat ze ergens last van heeft (maar dat gold voor Lize, dat hoeft niet voor jouw dochtertje te gelden).
    (Overigens hoor ik maar weinig mensen over zuigbehoefte bij krampjes, dus mocht iemand het herkennen..?)
    Indy, wat ik me afvroeg: als jouw dochter begint te huilen, heb je dan het gevoel dat je onmiddellijk iets moet doen om het te stoppen, of laat je het soms eventjes? en is het dan keihard krijsen of is het met tussenpauzes?
    Ik stond in het begin altijd onmiddellijk naast het bedje als Lize begon te huilen (ik vond alles zielig) maar ik heb nu meer rust en kan soms even wachten en ik merk dat het dan heel vaak na korte tijd alweer stopt.

Lize ligt overdag in de kinderwagen in de woonkamer, omdat ik haar nog iets te jong vind voor slapen in de box (te groot/ruim en te druk) en 's avonds/'s nachts in haar ledikant. Als we gaan wandelen valt ze in slaap maar zodra we terug zijn is ze vaak meteen wakker. Ik laat haar dan toch nog even in de kinderwagen en dat kan ze goed hebben. Zo 'weet' ze dat de kinderwagen niet alleen voor wandelen is.

groet
    AMber

6. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Goeie tip.

7. Niet meer actief

Bedankt voor jullie tips. Ik ga eens stoppen met de Forte, want als ze daardoor slechter slaapt...sowieso merk ik verder niets van die Forte, dus het helpt ook niet.

Ik hoef bij haar trouwens niet aan te komen met een flesje van 125 cc. 150 cc heeft ze binnen 10 min. leeg als ik niet 3 x pauzeer tussendoor. Dat pikt ze ook niet, begint ze te huilen, maar ja, anders heeft ze het veel te snel leeg en dat is ook niet goed. Ik heb de fles van Dr. Brown besteld, tegen krampjes en die heb ik vandaag gekregen, dus die ga ik morgen eens proberen.

Ik heb nu een gewone fles (gewone voeding) 170 water en 5,5 schepje, dat is eens proberen.
    Als ze huilt laat ik haar wel altijd huilen (het kost me wel moeite hoor want ik vind ook alles zielig) als ze echt begint te krijsen pak ik haar wel.
    Net b.v. huilde ze eerst met tusenpozen, maar toen krijsen en toen pakte ik haar en toen hoeste ze heel erg, ze kreeg er tranen van en er kwamen nog 2 boertjes, dus of dat misschien opeens dwars zat.

Ik leg haar altijd in bedje om te slapen. Als we terugkomen van het wandelen en ze slaapt nog dan laat ik haar in de wagen liggen, ik kan ook eens proberen om overdag in de wagen te laten slapen. Maar ik probeer eerst eens te stoppen met die Forte, misschien dat ze dan weer beter slaapt.

Bedankt voor jullie antwoord, fijn om te weten dat ik niet de enige ben!

8. Niet meer actief

Oja dat zuigen op die handjes deed ze 2 uur na de fles, dan kan ze toch eigenlijk geen last meer van krampjes hebben of wel?

9. Lara11

Lara11 Niet meer actief

Dat weet ik niet. Krampjes hoeven toch niet per se vlak na de voeding voor te komen? Het zijn bij Lize niet altijd heftige krampjes, maar ze kan ook 'overstuur' raken van windjes laten. Het lijkt of dat pijn doet en dan huilt ze eventjes heel hard en dan gaat ze weer als een razende aan haar handjes sabbelen. Dat kan dus op elk moment van de dag voorkomen, maar inderdaad het meest rondom de voedingen.

groetjes
    Amber

10. Mmm

Mmm Actief lid

21 okt 2006
    374
    0
    0
    Mijn zoontje Merijn ligt sinds 2 weken (is nu 12 weken oud) op z'n handjes te sabbelen. Ik weet zeker dat het geen honger en krampjes zijn, maar dat 'ie het gewoon lekker vindt om te doen. Hoort een beetje bij z'n handjes ontdekken denk. Merk ook dat hij soms ineens z'n duimpje te pakken heeft, misschien is het daar een voorloper van. Nu probeer ik hem iedere keer een speentje te geven als ik het zie (omdat dat beter schijnt te zijn), maar dat lukt natuurlijk lang niet altijd (bv niet als hij ligt te slapen).

Maar goed, wat ik bedoel te zeggen: volgens mij sabbelen ze vaak ook op hun handjes omdat het gewoon lekker is en met de zuigbehoefte te maken heeft! Bij mijn mannetje iig wel.

11. kwebbeltje

kwebbeltje VIP lid

13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Deze vraag is ook aan de kraamverpleegkundige gesteld. Het is niet de bedoeling om dubbel te vragen Dit om het forum overzichtelijk te houden.

Kwebbel

Deel Deze Pagina