Ben het met je eens Proudmum, en al zouden ze het weten van de MMM is het nog steeds een mooi en geweldig moment, iedereen wil zo een mooi nieuws toch het liefst tegen de hele familie gelijk vertellen?? Zou dat moment dan ontnomen moeten worden voor een familielid waarbij het niet allemaal vanzelf gaat, nee toch..... Ik zou dan wel degene die de MMM in gaan van te voren op de hoogte gebracht hebben zodat ze al aan het idee kunnen wennen en dat ze voorbereid zijn. Het blijft altijd een gevoelig moment, hoe dan ook.
Ja dat zou ik ook hebben gedaan Lara! Maar als je dat niet weet van dat stel... Kijk, of het nu Sint, Kerst, Pasen of de jaarwisseling is; Ookal word het op een vrijdagavond verteld, het is nooit het juiste moment!
ik denk dat je in deze situatie niet overdreven reageert, ze waren immers op de hoogte dat het bij jullie niet zo soepel gaat en daar heb je rekening mee te houden. ik hoop wel dat als je vrienden met hun wil blijven (waar ik wel vanuit ga) het een beetje achter je kunt laten. anders wordt het wel wat lastig vrees ik. ik hoop (net als iedereen hier) snel zwanger te zijn. een collega is al een hele tijd bezig en nog niet zwanger. mocht ik zwanger worden en zij is dat nog niet dan breng ik het (hopelijk) met beleid aan haar. ik vind dat ik daarin rekening met haar moet houden.
Ik heb een vriendin die in de eerste ronde zwanger raakte. Zij wist dat wij al 2 jaar bezig zij en in januari met IUI gaan beginnen. Ze heeft me altijd enorm gesteund en heeft het heel moeilijk gehas toen ze mij het heugelijke nieuws moest vertellen. We hebben toen samen even gehuikd om mijn verdriet en heb het toen een plekje gegeven. Ik ben nu superblij voor haar en leef mee met haar zwangerschap, ze dringt me echter niets op en is supertactvol in haar enthousiasme over haar zwangerschap naar mij toe. Ik denk zelfs dat ik haar daardoor nog meer ben gaan waarderen. Zo kan het dus ook. Ik zou het ook erg vervelend hebben gevonden als ze het met Kerst had verteld. Dat is toch een moment van vrolijkheid en waar je je zorgen even opzij kan zetten. Er is geen goed moment natuurlijk, maar even 2 dagen wachten was wel wat slimmer geweest. Als het goede vrienden zijn kan je het zeker nog een keer aankaarten. Dat begrip zal ze dan vast wel kunnen opbrengen, maar had ze het in haar enthousiasme even niet door. Succes!
Ik vind dat je het ze wel moet vertellen dat het je pijn doet. het kan anders tussen jullie vriendschap in gaan staan. dat ik 6 maanden terug hoorde dat ik zwanger was van een 2ling en het me vriendin vertelde zei ze ben je niet een beetje snel en we zouden samen gaan voor een 2de. ik heb het gelijk gezegd dat ik dit niet van haar verwacht had. we hebben er over gepraat en dat moet kunnen als je vrienden bent. en aan het doorslaan aan de ene kant denk ik ja dat doe je. er zijn heel veel vrouwen die zwanger worden en als je het geluk met elkaar niet kan delen omdat het bij de andere 123 niet lukt vind ik flauw want je gunt het iedereen en bij jouw komt het ook nog wel. aan de andere kant denk ik nee. ben zelf ook 1.5 jaar bezig geweest voor wij zwanger waren van ons dochtertje en als je dan van andere hoort dat ze zwanger zijn is dat niet leuk. maar wees blij voor ze en geniet met ze mee. gr sabrina
Ik vind wel dat je een beetje doorslaat, wanneer is dan wel een goed moment om het te vertellen? Als ze had gebeld was het ook niet goed geweest neem ik aan, als jullei gezellig een terrasje aan het pakken waren ook niet, er is nooit een goed moment volgens mij. De kunst is om het los van jezelf te zien, en blij voor haar te zijn. Of mag zij niet blij zijn omdat het al na 1 maand gelukt is en bij jullie nog niet? Ik herken je gevoel wel hoor, had ik ook toen mijn schoonzusje vertelde dat ze voor de tweede keer in verwachting was, 2 weken na mijn 2e miskraam, en ik daarna een familiefeestje uit moest zitten tussen 1 schoonzus die 7 mnd in verwachting was en de andere die alle felicitaties kreeg voor haar nieuwe zwangerschap, maar wat moet je dan? Hopen dat niemand zwanger wordt tot het je zelf lukt? Het is soms moeilijk om het anderen te gunnen, maar zie het los van jezelf. Niemand wordt zwanger om jou te pesten, en ik neem aan dat niemand langs komt om het je vertellen om je extra te kwetsen. Maar als het je zo'n pijn doet, moet je het haar wel vertellen lijkt me.
Ach de timing was misschien niet ideaal maar had je je echt anders gevoeld als het op een andere dag was verteld? Feit is dat het steekt dat zij zwanger is en jij nog niet. Ik heb hetzelfde met een vriendin meegemaakt. Ze was al 2 jaar bezig en ik wist dat het erg gevoelig lag. Ik had haar niet verteld dat wijook bezig waren dus heb haar op een avond uitgenodigd en het haar verteld. Ze heeft gehuild maar gezegd dat ze blij was voor me. Toch hoorde ik minder van haar tot ze zelf ook zwanger was. Tja ik vind het lullig als het bij een ander niet lukt maar om dan meteen anders naar een ander te gaan doen vind ik ook niet nodig.
je gevoel kan ik heel goed snappen! en begrijpelijk dat je eerste reactie zo is. maar ik vraag me wel af hoe hecht jullie met deze vrienden zijn? het kan me namelijk lastig voorstellen dat je zulk nieuws brengt aan vrienden als je weet hoe moelijk zij het er zelf mee hebben. misschien weten zij alleen dat jullie het proberen, maar niet hoe serieus jullie er mee bezig zijn? (ik ken mensen die met 'het proberen' zonder ac 1 x in de maand willekeurig vrijen, maar ook mensen (vooral van het forum ) die met 'het proberen' bedoelen dat ze vrijen wanneer ovulatie er is, temperaturen/ovulatietesten/mmm enz enz) in de basis van vriendschap hoort ruimte te zijn voor eerlijkheid, gedeeld smart en gedeeld leed. alleen jij weet hoe je je verhoudt tot deze vrienden, dus lijkt het me, zoals sommigen ook al zeggen, het beste om met hen/haar in gesprek te gaan en je gevoelens te delen! anders heb je denk ik kans dat je, nu zij zwanger is en de start zo is, elkaar minder gaat spreken/zien en dat zou zonde zijn vermoed ik?! in elk geval succes, natuurlijk ook met je kinderwens, hopelijk mag hij snel in vervulling gaan!
Ik begrijp je gevoel. Maar.. ik vind eigenlijk heel lief dat je vriendin het je zo vroeg heeft verteld. Kennelijk vindt ze het belangrijk dat je het weet. Misschien wilde ze niet zelf beginnen over dat het bij jullie nog niet is gelukt omdat ze niet wist of je het daar over wilde hebben. En misschien was ze daar wel gewoon niet mee bezig omdat ze zelf even gewoon heel erg blij was met haar zwangerschap.. en terecht lijkt me! Ik hoop dat jullie snel zwanger zijn en hetzelfde geluk mogen ervaren.
Ja hun wisten net enkele weken dat we de MMM echt in gingen, en dat we ook al enkele maanden met Clomid enz bezig waren. In december had ik toen mijn eerste IUI gehad. En ik gun iedereen het geluk, alleen precies DAT moment is gewoon klote. Had t dan bijvoorbeeld een week ervoor of erna gedaan, dan lagen de spanningen niet meer bij de Sint viering. Daarom is t dit jaar nog zwaarder geweest dan vorig jaar.
Beter een gewone vrijdag dan bijvoorbeeld een echte feestdag, maar dat had ik in mijn vorige post al uitgelegd. De eerste Sint werd er ook gezegd: Volgend jaar is die van jullie er bij. Jaar erop steekt t nog erger omdat ons kindje er dus niet bij is. Kleine toevoeging nog: Het gaat ook om de manier hoe t gezegd word. En ik denk als er lekker op doorgedramd werd dat de eerste ronde raak was, had ik ook niet leuk kunnen reageren denk ik. Hoe vals t ook klinkt, maar hun denken niet aan jou gevoelens, en dan zou ik niet leuk kunnen doen.
Ik vind het lief dat ze het persoonlijk komen vertellen. Het enige (naja, waarom ze het met kerst hebben verteld en niet een weekje later...) wat ik wellicht anders had gedaan aan de situatie is inder geval jullie situatie benoemen en uiteraard benoemen dat ik oprecht hoop dat het voor jullie ook snel raak mag zijn. Het feit dat zij snel zwanger raken is iets waar zij ook niets aan kunnen doen. Ik zou er niet in blijven hangen, maar als je er zelf last van hebt zou je het wel kunnen benoemen. Zeker als het goede vrienden zijn. Het zou zonde zijn als dit tussen jullie in zou komen te staan!
Ik vind dit een stom bericht. Een jaar bezig zijn is wel lang! Misschien idd niet extreem lang, maar lang genoeg om verdrietig te zijn als iedereen om je heen maar makkelijk zwanger raakt. Dit heeft niks met wel of niet gunnen te maken of jaloezie. Lieve Nana, ik las je berichtje is "ons topic" en heb net gereageerd, maar dit moest ik hier nog even kwijt.
Ik denk dat je vriendin het wel goed bedoelt heeft. Miss wil ze je het gelijk vertellen, zodat jij ook een beetje mee kunt genieten, ook al is het niet je eigen, miss wou ze je wel gewoon een beetje opbeuren (dat is alleen als jullie close zijn) en ze moet natuurlijk ook het goede nieuws kunnen delen, daar ben je natuurlijk ook vriendinnen voor. En wat ook zo is, is dat je het je wel kunt indenken, maar niet kunt aanvoelen hoe je je voelt als het zo lang niet lukt en wat je je allemaal in je hoofd haalt over wat er wel niet mis kan zijn. Dus jouw vriendin had wel wat beter na kunnen denken, maar zich echt beseffen hoe jij je voelt is denk ik moeilijk voor iemand die zo snel zwanger is. Maar ik ken je jaloerse gevoel wel en de frustratie die je hebt als iemand anders wel zwanger raakt en jij niet. (En dan vooral de ongelukjes) Maar ik kan vertellen dat ik als ik 2 streepjes heb, het wss van de daken schreeuw!! En dan miss ook iemand per ongeluk kwets. Bespreek het anders gewoon met je vriendin als jij denkt dat het kan en anders laat het gewoon, het verandert niks aan je eigen situatie. Groetjes, Carlien
je mag het een stom bericht vinden maar een jaar is niet lang... een jaar is gemiddeld! En als je met iedereen rekening moet houden die bijna een jaar bezig is dan zijn dat een hoop hoor... kijk als iemand echt in de mmm zit vind ik het wat anders... En natuurlijk is ts wel jaloers. Jaloers betekend dat je het niet leuk vind dat het iemand anders wel lukt en jou niet en dat je dat graag bij jou ook zo zou zien. Als ts niet jaloers zou zijn zou dit hele topic onnodig zijn. Het is maar net hoe je jaloers uitlegd.
Ik kan me jouw gevoel heel goed voorstellen. Maar hun uiting van blijdschap ook. Vind dit even hun moment. En dit wilden ze zo graag met jullie delen dat ze nog speciaal even langskwamen. Maar nogmaals ik kan me jullie gevoel ontzettend goed voorstellen. En hoop ook dat het voor jullie heel snel raak mag zijn.
lieve allemaal, HEEL ERG BEDANKT voor jullie reacties!!!!! Ook de meiden die wat kritischer zijn: bedankt voor jullie eerlijkheid!!!! Ik vind het juist prettig als er ook tegengeluid gegeven word!!! Nog even dit: *ze kwamen niet speciaal langs; ik had ze zelf gevraagd om een kerstspel af te geven, dus als ik dat niet had gevraagd, hadden ze het misschien op een ander moment gezegd. *het is de beste vriend van mijn man en mij (al 10 jaar) en ik ken zijn nieuwe vrouw nog maar kort. Zij is dus niet ''mijn beste vriendin''. *ze hebben het zeker niet ''erin gewreven'' dat ze meteen zwanger zijn geraakt. Mijn rekensom was alleen snel gemaakt. Ze zijn 2 dagen uitgerekend voor mijn verjaardag in juli en ze zijn in september getrouwd. Het meest pijnlijke vind ik dat ze niets hebben gezegd (1 zin bijv ''misschien moeilijk voor jullie''). Dat het op kerst word verteld is ook neit zo handig, maar ja, het zij zo...... Mijn man en ik hebben besloten om het even te laten bezinken. We willen zeker voorkomen dat onze vriendschap stuk gaat en we willen hun geluk niet verstoren. We denken dat het vooral onhandigheid is en niet zozeer ''kwaad bedoeld''....Het is ons alles waard om ook met hen mee te leven in hun geluk!
Het is waarschijnlijk meer de manier waarop. Heb zelf vorig jaar een miskraam gehad (geconstateerd bij 10 weken, gecurateerd bij 14 weken) en nu helaas nog steeds niet opnieuw zwanger. Twee totaal verschillende manieren om het goede nieuws van anderen te horen: 1. Mijn broer en zijn vriendin kwamen wel persoonlijk vertellen: "Wij zijn zwanger van de tweede, haha. En het heeft deze keer wel lang geduurd, wel drie maanden...". Lief bedoelt, maar zo lomp uitgevoerd. En ja: ik gun het hun van harte (mezelf ook ) maar kan het even met een beetje tact! 2. Beste vriendin: half november vertelde ze dat ze op 31-10 gestopt was met de pil. Belt vorige week zondag op en zegt na even gekletst te hebben (hoe is het, hoe voel je je, blablabla): ik ben zwanger. Vind het heel moeilijk om te vertellen tegen je, maar vind wel dat je het moet weten. Hoop zo dat het snel bij jullie is, en hoop ook dat je me wil helpen de komende tijd... Ook hierna heb ik even keihard gejanked maar voelt wel een stuk beter. Kwestie van de manier waarop wat mij betreft.
precies mijami, dat is nu wat ik bedoel: de manier waarop maakt alles uit!!! En onze vrienden hebben helemaal niets gezegd over onze gevoelens. Geen woord, nada, noppes......Misschien vonden ze het te eng/beladen???
Helemaal mee eens, ze dachten echt niet die morgen: kom we gaan hun dag even lekker verpesten en vertellen dat we zwanger zijn Mensen doen zulke dingen niet expres maar willen hun geluk delen, dat het soms wat tactischer kan ben ik het helemaal eens, maar expres doen ze het echt niet. De opmerking die Dafne tegen haar vrienden maakt, dat is expres en vind ik ronduit een *** opmerking, dan doe je iemand expres pijn (ja, ik ben zwaar tegen roken tijdens zwangerschap) Lees net dat je zelf berekend hebt hoe lang ze bezig geweest zouden zijn, maar dit weet je dus niet he. Heel veel mensen proberen al voor ze gaan trouwen Ik wens je verder sterkte en ik hoop dat het snel raak mag zijn!